Żywienie dzieci: skąd problem otyłości?

Od pewnego czasu coraz głośniej słychać o otyłości u dzieci. Okazuje się, ze według WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) 29% jedenastolatków w Polsce ma nadwagę. Jak do tego doszło?

Warto przyjrzeć się posiłkom jakie nasze dzieci zjadają w ciągu dnia:

Śniadanie:
Płatki z mlekiem

II Śniadanie:
Lubiś śniadanko, owoc, napój w kartoniku

Obiad:
Ziemniaki, kotlet mielony, marchewka zasmażana

Podwieczorek:
batonik

Kolacja:
kanapki z dżemem lub Danio owocowe

Tak właśnie wcale nierzadko wygląda jadłospis. Okazuje się, że cztery na pięć posiłków to głównie cukier, do tego produkty te są wysoko przetworzone. Obiad zaś to źródło głównie skrobi, tłuszczu.

Jak więc powinien wyglądać jadłospis dzieci, aby ich nawyki żywieniowe były dobrze kształtowane już od najmłodszych lat? Na to pytanie odpowiedziało WHO, według którego posiłki dla dzieci powinny być dobrze zbilansowane, oparte na produktach naturalnych, wysokiej jakości oraz jak najmniej przetworzonych. Powinniśmy starać się dążyć do posiłków regularnych, przebiegających w przyjaznej atmosferze, nie zmuszając dziecka do jedzenia.

Istnieje pięć grup pokarmów, których nie powinno zabraknąć w zdrowej diecie kilkulatka:

Produkty zbożowe

Jak najczęściej używaj mąki o niskim stopniu przemiału, podawaj pieczywo razowe, często sięgaj po kasze, brązowy ryż. Zastąp przetworzone płatki śniadaniowe owsianką z bakaliami, która jest równie słodka, lecz dużo zdrowsza.

Warzywa i owoce

Powinny trafiać na talerz przy każdym posiłku. Najwięcej witamin i składników mineralnych mają owoce i warzywa pochodzące z rodzimych upraw, sezonowe, które urosły i dojrzały w czasie określonym prawami natury.

Produkty białkowe

Źródłem białka w diecie kilkulatka są mięso, mleko i jego przetwory, jaja oraz rośliny strączkowe:

  •  Mięso: sięgaj po jak najchudsze gatunki jak drób, królik, ryby. Te ostatnie co najmniej 2-3 razy w tygodniu.
  • Mleko i jego przetwory: jako bogate źródło wapnia może być spożywane kilka razy w tygodniu. Wśród przetworów wybieraj te naturalne, zamiast owocowych i podawaj je z dodatkiem sezonowych owoców. Jeśli dziecko ma alergię, najlepszym źródłem białka będą: migdały, suszone morele, sezam czy orzechy.
  • Warzywa strączkowe: fasole, groch, soczewica, ciecierzyca, soja są bogate w łatwo przyswajalne białko oraz węglowodany złożone, a także witaminy z grupy B i składniki mineralne: żelazo, fosfor i wapń. Sięgaj po nie, robiąc pasty do kanapek, zupy, kotlety i inne smakowite dania.

Tłuszcze

Podstawowym i najlepszym źródłem tłuszczu powinny być oleje roślinne jak rzepakowy (zwany oliwą północy) czy oliwa z oliwek. W diecie dziecka powinny być powszechnie stosowane nasiona sezamu, słonecznika, siemienia lnianego, pestki dyni oraz różne orzechy. Charakteryzują się one wysoką wartością odżywczą, m.in. są bogate w składniki mineralne i NNKT (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe).

Napoje

Nasz organizm składa się w ponad 70% z wody, stąd niezbędne jest podawanie dzieciom napojów, lecz niech to będą owocowe i ziołowe herbatki czy czysta woda. Unikajmy dosładzania.

Absolutnie unikajmy podawania dzieciom słodyczy, słodkich deserów nabiałowych, ograniczajmy sól i biały cukier. Starajmy się jeść sezonowo i jak najbardziej kolorowo.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Z wykształcenia technolog żywności, dietetyk i diet coach. Z zamiłowania propagatorka zdrowej kuchni i slow foods. Z połączenia wykształcenia i pasji stworzyła Gabinet Dietetyczny Fit & You gdzie przekazuję swoją wiedzę wraz z pozytywną energią. Prywatnie mama fantastycznego młodego mężczyzny (rocznik 2000).

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. anka484 anka484

    otyłość to ogromny problem w polsce i właściwie nie tylko…maluchy juz od małego „kopiują” nasze nawyki żywieniowe. Chcac od malego dobrze uformować te nawyki sami musimy je miec. Udawanie przy szkrabie zdrowego jedzenia a na boku picie np. coli i tak kiedyś wyjdzie na jaw, dlatego najważniejsze jest zdrowe nawyki nie tylko formalne ale też i zdarzające sie w praktyce:)

  2. OlkaG OlkaG

    A w moim otoczeniu raczej większy jest problem dzieci – niejadków niż otyłości.