Złe nawyki u dziecka – jak sprytnie sobie z nimi poradzić?

Wielu rodzicom może wydawać się, że wychowywanie dzieci w dzisiejszych czasach jest znacznie trudniejsze, niż było kiedyś. Poniekąd jest w tym trochę racji, gdyż na każdym kroku na nasze pociechy czyhają niezdrowe nawyki, które, choć są przejmowane bardzo łatwo, niezwykle trudno jest je wyplenić. Uważa się, że głównymi złymi nawykami, których należy się pozbyć są nieprawidłowe odżywianie, zmniejszenie aktywności fizycznej oraz nieprawidłowa higiena snu. Dzisiaj podpowiemy, jak można sobie z nimi poradzić i sprawić, by dzieciństwo maluchów stało się zdrowsze i lepsze.

Złe nawyki u dziecka: nieprawidłowe żywienie

Głównym niezdrowym nawykiem, na szczęście w coraz większej mierze eliminowanym, jest nieprawidłowe żywienie dzieci. W diecie najmłodszych znajduje się stanowczo zbyt dużo niezdrowych przekąsek, słodyczy i gazowanych napojów.

Do tego dochodzi pomijanie śniadań i nieregularność spożywania posiłków, co ma niekorzystny wpływ na metabolizm. Należy więc włożyć trochę wysiłku w to, aby maluch miał czas i ochotę, żeby zjeść rano śniadanie, gdyż to ono dostarcza mu energii tak bardzo potrzebnej o poranku.

Szybkim i pożywnym śniadaniem może być np. owsianka z owocami lub pożywny koktajl owocowo-zbożowy. Takie śniadanie będzie nie tylko bardziej atrakcyjne od kanapki z szynką, ale również dostarczy energii na dłuższy czas. Aby zminimalizować obecność niezdrowych przekąsek w diecie dziecka, musimy sprawić, by to, co dla niego przygotujemy, było dla niego interesujące.

Warto więc zainwestować w jakiś ciekawy lunch box, do którego zapakować można garść winogrona, kilka pomidorków koktajlowych, mini szaszłyczki z indyka i owsiane ciasteczko. Taka propozycja z pewnością będzie dla dziecka o wiele ciekawsza niż zwykła drożdżówka. Jeśli dziecko znajdzie w pudełku śniadaniowym to, co lubi, z pewnością wygra też z chipsami lub batonikiem. W internecie można znaleźć mnóstwo różnych pomysłów na lunch boxy dla maluchów, więc nawet jeśli dziecko jest na specjalnej diecie, będzie mogło zabrać do szkoły taki zdrowy, a zarazem atrakcyjny posiłek.

złe nawyki u dziecka

Złe nawyki u dziecka – brak ruchu

Z problemem niewłaściwego odżywiania często łączy się również zbyt mała aktywność fizyczna, która może stać się przyczyną nadwagi i otyłości. W dzisiejszych czasach dzieci zamiast na podwórku częściej znaleźć można przed ekranem telewizora lub komputera. Jest to bardzo zły nawyk, z którym należy koniecznie walczyć dla dobra naszych dzieci. Telewizor czy komputer dostarcza im bowiem rozrywki, której nie umieją sobie same zorganizować. W takim wypadku warto poświęcić dziecku trochę więcej czasu i pokazać mu jak przyjemnie i interesująco można spędzać czas na świeżym powietrzu.

Jeżeli mamy możliwości, można zabrać malucha na całodniową wycieczkę za miasto, na basen lub po prostu do parku. Zagrać z nim w piłkę, pojeździć na rowerze lub pokazać kilka zabaw, które sami uwielbialiśmy w dzieciństwie. Istnieje bowiem duża szansa, że także Twojemu dziecku przypadną one do gustu i już za chwilę całe podwórko będzie grać w gumę lub dwa ognie. Warto również zachęcać dziecko do wypróbowywania, jak czuje się w określonych sportach, być może któryś z nich naprawdę się spodoba i będzie chciało poświęcić mu więcej czasu.

Co prawda, zakup specjalistycznego sprzętu wiąże się ze sporym wydatkiem, jednak zawsze można wypożyczyć sprzęt na pierwsze treningi lub kupić już używany. Gdy okaże się, że Twoja pociecha woli spróbować aikido zamiast tenisa, zawsze możesz sprzedać kupiony sprzęt na portalach aukcyjnych i zainwestować w coś innego. Przy takim podejściu będziesz rozwijać w dziecku sportową pasję i otwartość na nowe wyzwania, co z pewnością zaowocuje w przyszłości.

Złe nawyki u dziecka – zbyt późne chodzenie spać

Ostatnim niezdrowym nawykiem, który poruszymy w tym artykule, a który powinien być bezwzględnie zwalczany, jest zbyt późne chodzenie spać i korzystanie przed snem ze smartfonu, tabletu czy komputera. Zapewne większość rodziców nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo jest to szkodliwe dla zdrowia i prawidłowego rozwoju dzieci. Maluchy bardzo często korzystając przed snem z wymienionych urządzeń, są rozbudzone, przez co trudniej im zasnąć i gorzej się wysypiają. Na następny dzień są zazwyczaj zaspane, markotne, bez energii. Jest to spowodowane nie tylko zbyt małą ilością dostarczanemu organizmowi snu, ale również jego fatalną jakością.

Ekrany smartfonów, tabletów czy innych urządzeń emitują bowiem niebieskie światło, które zaburza dobowy rytm organizmu i zakłóca wydzielanie melatoniny, a więc i zdrowy, spokojny sen, tak ważny dla wzrastającego ciała malucha. Aby temu zapobiec należy zorganizować w jakiś sposób dziecku wieczór, tak aby nie był znudzony i nie musiał sięgać po żadne urządzenia elektroniczne. Wieczór z grami planszowymi lub wspólny spacer późną porą nie tylko wydadzą się maluchowi bardziej interesujące niż leżenie w łóżku i przeglądanie smartfonu, ale również zacieśnią więzy rodzinne i polepszą wzajemne relacje.

Niezdrowe nawyki, które zagościły w życiu naszych pociech należy eliminować dla ich własnego dobra. Chociaż dziś przedstawiliśmy sposoby, jak pozbyć się tylko kilku z nich, zasada jest dla wszystkich taka sama.

Wystarczy tylko umieć zainteresować dziecko czymś innym, tak, aby nie myślało już o poprzednich, niezdrowych nawykach. Maluchy są ogromnie ciekawe świata i nie znoszą nudy, dlatego jest to angażujący, ale skuteczny sposób. Wypróbuj tę prostą metodę na swoim dziecku, a zobaczysz jak dużo korzyści przyniesie ona nie tylko dla niego, ale również dla całej Twojej rodziny.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Nina, studentka ostatniego roku kierunku lekarskiego, szczególnie zainteresowana tematyką onkologii, badań obrazowych oraz radiologii pediatrycznej. Pisaniem artykułów o tematyce medycznej zajmuję się, aby poszerzać wiedzę i świadomość pacjentów dotyczącą chorób, z którymi mogą się kiedyś zmierzyć lub też właśnie z nimi walczą, ponieważ wierzę, że największe efekty przynosi terapia oparta na partnerstwie. Wyedukowany pacjent lepiej potrafi dbać o swoje zdrowie oraz często dzięki odpowiedniej wiedzy zgłasza się do lekarza już na wczesnym etapie choroby.Wtedy też lepiej rozumie on samą istotę choroby, a dzięki wzajemnej współpracy lekarz i pacjent wspólnie mogą opracować najlepszy plan działania, gdyż właśnie taka relacja przynosi zwykle najlepsze efekty.

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

    Polecane tematy