Zgaga w ciąży

Nikt nie ma takiej zgagi jak przyszła mama. Wie o tym każda kobieta, która przeżyła charakterystyczne pieczenie za mostkiem, pojawiające się nie tylko na początku ciąży, ale również później.

Niestety nie pociesza fakt, że zgaga jest jednym z tych objawów, które nie mija aż do rozwiązania. Palenie w przełyku może skutecznie pogarszać samopoczucie, nie dając o sobie zapomnieć.

Przyczyny zgagi w ciąży

Young beautiful woman scratching her self.Płonący ogień w przełyku, czyli zgaga, pojawia się pod wpływem zmienionej gospodarki hormonalnej. W ciąży zwiększa się produkcja progesteronu oraz relaksyny, które doprowadzają do rozluźnienia mięśni gładkich, z których zbudowany jest przełyk i przewód pokarmowy. W ten sposób dochodzi do cofania się pokarmu i kwaśnych soków żołądkowych z żołądka do przełyku. Kwas żołądkowy podrażnia delikatną śluzówkę, co odczuwane jest jako nieprzyjemne palenie.

Skutkiem jest wolniejsze przesuwanie się pokarmu. Przyszła mama czuje dyskomfort, uczucie pełności oraz wzdęcia w górnej części brzucha.

Czy ma to sens z punktu dziecka? Okazuje się, że tak. Zwolniona perystaltyka pozwala na lepszą absorpcję substancji odżywczych i pozyskanie cennych witamin i mikroelementów.  Więcej cennych składników trafia do krwi, a z nią o łożyska i dziecka.

Kiedy pojawia się zgaga w ciąży?

Zgaga w ciąży może pojawić się już na początku, jednak w II i III trymestrze może nasilić się. Dyskomfort może dodatkowo pogłębiać rosnąca macica uciskająca na żołądek.

Jak zminimalizować zgagę?

Niestety w ciąży nie da się uwolnić od niestrawności, jednak można przykre symptomy zmniejszyć.

  • warto unikać tych produktów, które wywołują zgagę, najczęściej niekorzystny wpływ mają: dania ostre, smażone, tłuste, silnie przyprawione, czekolada, mięta, napoje gazowane,
  • zarezerwuj na posiłek wystarczająco dużo czasu, staraj się nie spieszyć. Jeśli się spieszysz, połykasz duże ilości powietrza, dodatkowo nie trawisz dokładnie, zmniejszając rozdrobnienie pokarmu. Przeżuwając dokładnie posiłek, zmniejszasz ryzyko wystąpienia uporczywej zgagi.
  • jedz częściej, ale małymi porcjami. Gdy jednorazowo zjesz więcej, przeciążysz układ pokarmowy, co może skutkować wystąpieniem zgagi. Idealne byłoby spożywanie w ciągu dnia sześć miniposiłków,
  • pij pomiędzy posiłkami. Nie popijaj w trakcie jedzenie, co rozpulchnia żołądek i zwiększa dyskomfort.
  • nie jedz na leżąco, spróbuj trzymać się prosto. Walcz z dolegliwościami za pomocą grawitacji, śpij z głową i ramionami uniesionymi około 15 centymetrów wyżej niż reszta ciała.
  • unikaj pochylania się, gdy głowa znajduje się nisko wzrasta ryzyko wystąpienia zgagi. Pochylaj się tak, jak powinno się to robić prawidłowo, czyli z plecami prostymi.
  • kontroluj tempo przybierania kilogramów. Jeśli będziesz jeść zdrowo, wybierając zbilansowane posiłki, jest większa szansa, że nacisk na układ pokarmowy będzie mniejszy i dyskomfort z jego strony również będzie mniej dokuczliwy.
  • wypróbuj domowe sposoby na zgagę: wypij szklankę ciepłego mleka z łyżką stołową miodu, świeżą lub suszoną papaję albo garść migdałów albo stosuj napary z siemienia lnianego.
  • jak najczęściej się relaksuj, zmniejszając stres, ograniczasz problem ze zgagą,
  • nie pal papierosów. Teoretycznie to jasne, ale również papierosy mogą zwiększać Twoją zgagę.

 

Dorota, mama pięcioletniej Oliwii i dwuipółletniej Paulinki, orędowniczka zdrowego rozsądku w wychowywaniu dzieci. Nie znosi wypowiedzi o idealnych niemowlakach, które od pierwszych tygodni przesypiają całe noce, nie grymaszą przy jedzeniu, nigdy nie miewają kolek i złych humorów. Dzieci są tylko dziećmi. Mają prawo do gorszych dni. Tak jak ich rodzice.
Uwielbia wspólne chwile z mężem i córkami. Każdego dnia uczy się, jak być trzeźwo myślącą matką.

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. monika06 monika06

    „K”
    zgaga? do dzis ja pamietam choc minelo juz ponad 2 lata! przed ciaza nie pamietam abym ja kiedykolwiek miala, w ciazy niestety dala sie we znaki. Zaczela mnie „dreczyc” od 7 miesiaca, wiec stosunkowo pozno, wolne zucie pokarmow, male a czeste posilki, wszystkiego probowalam, dopiero po ok 2 tyg obserwacji swojego menu trafilam na zjadane cytrusy, ktore jak sie okazalo wywolywaly u mnie zgage, zadnych owocow, sokow cytrusowych i bylo swietnie, bez zgagi doczekalam rozwiazania;)
    teraz kiedy juz minelo sporo czasu, nadal nie moge cytrusow ze wzgledu na zgage;(

  2. Alicja Alicja

    Ja na zgage znalazłam sposób w jedzeniu migdałów;) naprawde pomagają ;) próbowałam również z mlekiem, co prawda pomagało ale tylko na chwile ;) migdały o wiele lepsze rozwiązanie;) Polecam:)

  3. Izqa Izqa

    U mnie zgaga pojawiła się również dopiero w 7 miesiącu i to tylko po czekoladzie moim sposobem było położenie się na lewym boku. :)

  4. lajka lajka

    ja wcinam migdaly i jest troche lepiej. zastosowalam tez wyczytane w „chcemy byc rodzicami” porady odnosnie ostatniego posilku min 2 h przed snem i jedzenie czesciej ale mniejsze porcje. to pomaga :)

  5. Mama bliźniaków Mama bliźniaków

    Jej, minęło trochę lat, ale nie pamiętam, aby zgaga mi dokuczała. Może wyparłam ją ze świadomości ;)

    • Monia Monia

      oj czasem naprawdę dokucza. szczególnie jak zje się cos „ciężkiego” i w szczególnosci na noc. Ostatnio mój mąż zrobił pyszna zupę pieczarkową bo kupił nowy blender i potem spać nie mogłam przez zgagę :)

      • Martha Martha

        My mom! She always used to send Harry & David pears to frndeis, and she has had a really rough year, so she deserves a nice gift like this

  6. Jadzia Jadzia

    super opisane, wszystko się zgadza :) i to działa – dobre sposoby na zgagę w ciąży

  7. Kasia Kasia

    dobrym sposobem na zgagę jest położenie się na lewym boku, po chwili takiego leżenia zgaga mija, fakt minusem jest że wraca wraz z powrotem do poprzedniej pozycjo, ale mnie wraca słabsza :)

  8. Partycja8976 Partycja8976

    ja piję koktajl warzywny , który sama sobie robię. Na początku ciąży kupiłam sokowirówkę z panasonica i w ogóle przez całą ciążę piję dużo soków.