Zastanawiasz się co możesz podać niemowlakowi? Tabela żywieniowa jest odpowiedzią na to pytanie

Inf. prasowa komentarzy: 0

Rodzice często zastanawiają się jakie produkty mogą wprowadzać w celu urozmaicenia diety dziecka zanim skończy ono pierwszy rok życia. Tabela żywienia niemowląt będzie więc dla nich ogromną pomocą. Najważniejszą zasadą w tym przypadku jest to, że Ty decydujesz co zjada Twoje dziecko, zaś maluch – ile zjada.

karmienie dziecka

Najnowszy schemat żywienia niemowląt został opracowany w 2014 roku. Chociaż wielu rodziców twierdziło wówczas, że jest on znacznie łatwiejszy do wdrożenia niż poprzedni, bo daje więcej dowolności, nie brakowało też osób, które miały trudności z wprowadzaniem kolejnych produktów do diety swoich niemowlaków. Jeśli również należysz do tej ostatniej grupy i masz wątpliwości kiedy i jakie posiłki mogą pojawić się codziennym menu Twojego dziecka, zapoznaj się z najważniejszymi zasadami. W ten sposób tabela żywieniowa niemowląt stanie się znacznie łatwiejsza do stosowania. Oczywiście pewne zasady się nie zmieniły – w dalszym ciągu zaleca się karmienie piersią dzieci do końca 6. miesiąca życia, a jeśli mleko mamy nie jest wystarczające, można wprowadzać nowe produkty po skończeniu przez niemowlę 4. miesiąca życia. Jeśli karmisz je mlekiem modyfikowanym, nowości również powinny pojawić się w 4. miesiącu życia.

Od czego zacząć?

Najlepiej od warzyw. Jabłko co prawda nie zaszkodzi, jednak jest słodkie, dlatego maluchowi mogą nie przypaść do gustu warzywa podawane później. Na początek ugotuj prostą zupkę składającą się z 1-2 warzyw, np. ziemniaczano-marchewkową. Kolejne produkty możesz wprowadzać stopniowo w kolejnych dniach. Pamiętaj jednak, aby obserwować, czy nie pojawiała się reakcja alergiczna i kłopoty trawienne, jak kolki, bóle brzucha, zaparcia czy biegunki. Jeśli po dwóch tygodniach nie wystąpią żadne tego typu problemy, do warzywnych zupek możesz dodawać oddzielnie ugotowane chude mięso z indyka, kurczaka, cielęciny lub królika. Jest to również odpowiednia pora na pierwsze posiłki z dodatkiem owoców. Zupki powinny mieć konsystencję papki. Kiedy dziecko ukończy pół roku, podstawą jego diety ciągle powinno być mleko matki lub mleko modyfikowane – nowe produkty to jej uzupełnienie.

Co zamiast mięsa?

„Niemowlę, które zjada już zupki z dodatkiem mięsa, może raz w tygodniu dostać rybę, np, dorsza albo halibuta.” – radzi ekspert do spraw żywienia marki Enfamil. Nie warto z nich rezygnować ze względu na zawartość ważnych dla prawidłowego rozwoju malucha kwasów tłuszczowych z grupy omega-3. Podobnie jak z każdą nowością wprowadzaną do diety, obserwuj czy nie pojawia się reakcja alergiczna. Twój maluch dobrze toleruje ryby? Możesz podawać je dwa razy w tygodniu. Nie mogą to być jednak makrela królewska, tuńczyk, miecznik, rekin ani płytecznik, ponieważ zwierają one szkodliwe dla zdrowia zanieczyszczenia.

żywienie niemowląt

A co z alergenami?

Aktualna tabela żywienia niemowląt zakłada podawanie również tych produktów, które mogą powodować uczulenia. Jeśli pediatra nie widzi przeciwwskazań, możesz stopniowo wprowadzić od 7. miesiąca życia produkty mleczne, które są przeznaczone właśnie dla dzieci w tym wieku, jak np. jogurt naturalny. W przypadku maluchów, u których stwierdzono alergię na biała mleka, nie powinno podawać się produktów zawierających podobne białka, a więc wołowiny i cielęciny. Z kolei jeśli dziecko ma uczulenie na jajka, należy zrezygnować z mięsa kurczaka.

O czym należy pamiętać?

Przygotowując posiłki dla niemowlęcia nie dodawaj do nich cukru ani soli. Chociaż Tobie wydawać się mogą mdłe, dziecko nie jest przyzwyczajone do przypraw. Rezygnując z tych dodatków od początku wprowadzasz prawidłowe nawyki żywieniowe. Zamiast słodzonych herbatek i soczków podawaj maluchowi wodę. Zrezygnuj też z wysoko przetworzonych produktów. Najlepsze są dania przygotowane przez Ciebie w domu ze sprawdzonych składników. Jeśli masz jakiekolwiek pytania lub wątpliwości związane z tabelą żywieniową niemowląt i wprowadzaniem nowych posiłków, skonsultuj się z lekarzem pediatrą. Specjalista wyjaśni dokładnie z jakich produktów należy zrezygnować, a które będą bezpieczne dla Twojego dziecka.

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.