Zajęcia muzyczne dla niemowlaków i małych dzieci – co można zyskać?

zdjęcia 1.pngNa czym polega metoda Emila Jacquesa-Dalcroze’a i Carla Orffa?

Barbara Bursy, Tamburynko: Metody zarówno Dalcroze’a, jak i Orffa uważane są za podstawę nauczania muzyki. Pedagodzy ci mieli niewątpliwy wpływ na zrozumienie, że kontakt dziecka z muzyką korzystnie oddziałuje na rozwój całej jego osobowości. Nie jest możliwe określenie dokładnych granic i różnic między metodami Orffa a Dalcroze’a, ponieważ elementy obu z nich wzajemnie się przenikają. Niemniej można stwierdzić, że w metodzie Dalcroze’a głównym elementem jest ruch, taniec. Dalcroze potraktował ciało jako instrument służący do odtwarzania muzyki. W metodzie Orffa z kolei podstawę stanowi gra na instrumentach perkusyjnych oraz improwizacja – tworzenie muzyki.

Jak wyglądają zajęcia muzyczne dla 4-miesięcznego dziecka?

Zajęcia muzyczne dla niemowlaków opierają się głównie na uwrażliwianiu na dźwięk, barwę czy dynamikę. W zabawach muzyczno-ruchowych dzieci są w stałym kontakcie z rodzicem poprzez noszenie, kręcenie, huśtanie, podskakiwanie. Poprzez zmysł dotyku dzieci poznają instrumenty muzyczne. Zajęcia wzbogacane są zabawami paluszkowymi i elementami masażu. Do wszystkich zabaw dobierana jest muzyka delikatna, nie za głośna. Stałym elementem każdych zajęć jest relaks, czyli czas, w którym rodzic może nakarmić, przewinąć dziecko, czy po prostu w przytuleniu kołysać się do muzyki.

Jakie instrumenty są najlepsze dla niemowlaków?

Gra na instrumentach perkusyjnych jest dla dzieci bardzo atrakcyjną formą kontaktu z muzyką. Instrumenty, które wykorzystujemy podczas zajęć wchodzą w skład tzw. instrumentarium Orffa, czyli prostych instrumentów perkusyjnych idealnie nadających się do pracy z dziećmi. Wśród nich są m. in. różnego rodzaju bębenki, tamburyny, kołatki, klawesyn, trójkąty, talerze czy dzwonki. Dla dzieci najmłodszych wybieramy te instrumenty, które są trwałe, które przy ewentualnie mocniejszym uderzeniu się nie popsują, jak również decydujemy się na te, które w swojej budowie nie mają drobnych elementów, które dziecko mogłoby ewentualnie połknąć. A co najważniejsze, są to instrumenty, które mają ładne i ciekawe dla dzieci brzmienie.

Czy na tak wczesnym etapie rozwoju można zauważyć już „lepszy słuch” „zdolności muzyczne”, „talent”?

Już najmłodsze dzieci przejawiają zainteresowanie dźwiękami. Poprzez płacz bądź zadowolenie dają sygnał, że dane brzmienia im się podobają bądź nie. W momencie, gdy dziecko zaczyna zdobywać umiejętności poruszania się, zaczyna reagować na muzykę także poprzez podrygiwanie czy taniec. W tak młodym wieku można więc określić poziom zainteresowania dziecka muzyką, nie jest natomiast jeszcze możliwe stwierdzenie poziomu jego zdolności muzycznych, które można próbować określać najszybciej w wieku przedszkolnym.

Zdarzyło się, że maluch wyraźnie nie polubił zajęć?

Zdarza się, że dziecko jest bardzo nieśmiałe i tylko przygląda się zajęciom. Zdarza się także, że dziecko ma trudności we wspólnej zabawie z innymi dziećmi. W takich sytuacjach nieoceniona jest rola rodzica, którego zadaniem jest dać mu poczucie bezpieczeństwa i zachęcać do uczestnictwa. Zazwyczaj po kilku zajęciach są już gotowe, aby aktywnie w nich uczestniczyć i czerpać z tego radość.

Jaką funkcję w zajęciach spełniają rodzice?

Rodzice aktywnie uczestniczą zajęciach – razem z dziećmi śpiewają, tańczą, grają. Takie ich uczestnictwo jest dla maluchów niezbędne. Dzięki ich aktywności czują się one pewniej i są bardziej otwarte na wspólną zabawę. Poza tym dziecko uczy się poprzez obserwację i naśladowanie, a naśladowanie osób im najbliższych jest najbardziej efektywne. I nie można jeszcze zapomnieć, że wspólna zabawa przy muzyce daje zarówno dzieciom, jak i ich rodzicom ogromną radość, a przy tym wzmacnia ich więź emocjonalną.

Co dają zajęcia muzyczne prowadzone przez Państwa dzieciom/rodzicom?

Na temat korzystnych właściwości muzyki wpływających na rozwój dziecka napisano już wiele. Istnieją różne formy kontaktu z muzyką, takie jak słuchanie muzyki, śpiew, gra na instrumentach, taniec czy tworzenie muzyki. Na naszych zajęciach wszystkie te formy się wzajemnie przeplatają, dzięki czemu dziecko wszechstronnie się rozwija. Szczególna uwagę zwracamy na rozwój zdolności twórczych, które stanowią przecież główny składnik inteligencji. Co więcej dzieci poznając piosenki i grając na instrumentach, ćwiczą pamięć, dykcję, sprawności manualne, a także wzbogacają wiedzę o świecie. Nasze zajęcia prowadzone są w grupie, więc mają charakter społeczny – uczą współpracy w grupie.

logo tamburynko Barbara Bursy pracuje w Tamburynko, dziecięcej pracowni muzycznej

 

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. atrament180 atrament180

    Mnie to zawsze fascynuje, jak małe dzieci czują muzykę i rytm. Nie wiedzą do końca jak mają się poruszać, co robić z ciałem, by oddać słyszane dźwięki, ale jakoś intuicyjnie to robią, co obserwującym je dorosłym dostarcza niezłej rozrywki ;)

  2. GosiaK GosiaK

    Moje dzieciaczki od urodzenia chodzą na zajęcia Mali Melomani i jestem zachwycona efektami. Tam co prawda inna autorska metoda, ale bazują na najlepszych badaniach i pomysłach, co też fajnie działa na dzieci bo dodatkowo rozwija nie tylko muzycznie. Dziwi mnie że tak wielu rodziców ciągle lekceważy muzykę dla dzieci