Witaminy dla dziecka na odporność – tak czy nie?

Polski rynek suplementów diety jest jednym z najlepiej rozwiniętych na całym świecie. Chyba jedynie garstka z nas nie ma w domu jakichś preparatów wspomagających wątrobę, poprawiających odporność czy dodających witalności i energii (jak zapewniają ich producenci). Co więcej, zapewne wielu rodziców podaje również swoim dzieciom różnego rodzaju witaminy, między innymi obecne w preparatach na odporność. Czy jednak działanie takie jest konieczne i co ważniejsze, czy uzasadnione? Zastanówmy dziś chwilę nad tym, czy warto podawać dziecku witaminy na odporność, a jeżeli tak, to jakie?

Jak zapewnić dziecku odpowiednią ilość witamin?

Właściwą ilość wszystkich witamin powinna dziecku dostarczyć odpowiednio zbilansowana dieta i choć w zależności od wieku malucha zapotrzebowanie to zmienia się, to warto poświęcić trochę czasu i energii na to, aby racjonalnie planować posiłki w dziecięcym jadłospisie. Należy bowiem pamiętać, iż zapewnienie prawidłowych ilości białka, tłuszczy i węglowodanów jest równie ważne, co dostarczenie organizmowi wszystkich niezbędnych mu do właściwej pracy składników mineralnych oraz witamin. Tak więc, w jakich produktach znajdziemy potrzebne dziecku składniki?

  • Witamina A – wątróbka zwierzęca, marchew, jarmuż, szpinak, dynia.
  • Witamina B – fasola, groch, mleko, jaja, pestki dyni i słonecznika, orzechy (na przykład nerkowca, włoskie, czy też brazylijskie).
  • Witamina C – czerwona papryka, owoce cytrusowe, jabłka, szpinak.
  • Witamina D – łosoś, tuńczyk, sardynki, żółtka jaj, tran.
  • Witamina E – olej słonecznikowy, sałata, orzechy, migdały.
  • Witamina K – wątroba zwierzęca, pomidory, truskawki, kalafior, rośliny strączkowe.

Co przemawia za naturalnymi źródłami witamin?

Witaminy i minerały zawarte w owocach i warzywach są lepiej dostępne dla organizmu niż te zawarte w preparatach witaminowych, ponieważ od milionów lat występowały one i były wchłaniane do organizmów naszych przodków właśnie w takiej, naturalnej formie. Co więcej, dostarczenie odpowiedniej ilości niezbędnych witamin i minerałów w kilku porcjach warzyw i owoców nie jest takie trudne, jak się wydaje, a korzyści z takiego działania warte są włożonego wysiłku. Oprócz bowiem prawidłowego funkcjonowania organizmu zapewniają mu one energie oraz witalność i kształtują w nim, już od najmłodszych lat, zdrowe nawyki żywieniowe.

witaminy dla dzieci na odporność

Witamina D – z suplementacji tej witaminy nie rezygnuj

Witamina D jest obecnie jedyną zalecaną przez ekspertów witaminą, którą należy regularnie suplementować u każdego malucha (dotąd takie zalecenie, w grupie niemowląt, posiadała również witamina K). Należy bowiem pamiętać, że ludzki organizm jest w stanie syntetyzować tę witaminę pod wpływem promieni słonecznych, jednak z uwagi na położenie geograficzne naszego kraju jesteśmy narażeni na jej niedobór i dlatego też jej suplementacja, szczególnie w okresie jesienno-zimowy, jest jak najbardziej uzasadniona.

Według zaleceń lekarzy, suplementacja witaminy D powinna być prowadzona u dzieci już od narodzin, zwłaszcza w miesiącach zimowych, gdy ilość promieni słonecznych jest znamiennie mniejsza niż latem. Celem tego działanie jest przede wszystkim profilaktyka krzywicy (nadmiernej giętkości kości, która prowadzi do ich znacznych deformacji oraz późniejszej niepełnosprawności malucha), ale coraz częściej mówi się również o innych, prozdrowotnych oraz proodpornościwych (witamina D odgrywa ważną rolę w procesie odpowiedzi immunologicznej organizmu, chroni przed rozwojem chorób autoimmunologicznych oraz nowotworów) działaniach tejże witaminy.

Witaminy na odporność – tak, czy nie?

Brak jest badań, które jednoznacznie potwierdzałyby lub wykluczały proodpornościowe działanie, dostępnych w sklepach i aptekach, preparatów witaminowych. Co za tym idzie, decyzja o wprowadzenie tego typu suplementów do diety dziecka jest indywidualną decyzją rodziców i powinna być ona poprzedzona konsultacją z lekarzem pediatrą lub farmaceutą.

Należy bowiem pamiętać, iż nie tylko leki, ale i preparaty witaminowe, w określonych sytuacjach, mogą być niekorzystne, a wręcz niezdrowe dla dziecka.

Podsumowując zatem, suplementacja witamin w celu poprawienia odporności dziecka jest kwestią sporną. Nie ulega jednak wątpliwości, że działanie takie, w określonych sytuacjach, może przynieść korzystne efekty (zwłaszcza jeśli chodzi o suplemetnacje witaminy D).

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Kamil, student VI roku medycyny. Szczególnie zainteresowany tematyką z zakresu medycyny rodzinnej i podstawowej opieki zdrowotnej oraz leczenia bólu. Wzorujący się na dawnym modelu stosowania medycyny, kiedy to lekarze zajmowali się pacjentem w sposób całościowy, udoskonalonym jednak o najbardziej aktualną medyczną wiedzę i nowoczesne metody terapeutyczne.

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.