Witaminy dla ciężarnych – właściwa suplementacja to inwestycja w zdrowie Twojego dziecka!

Inf. prasowa komentarzy: 0

Nawet najlepsza dieta nie jest w stanie pokryć w 100% zapotrzebowania na witaminy i składniki mineralne w ciąży. Zobacz, jakie witaminy dla ciężarnych są szczególnie ważne i kiedy należy je przyjmować.

Wbrew popularnemu powiedzeniu, przyszła mama wcale nie powinna jeść za dwoje. Zapotrzebowanie kaloryczne w pierwszym trymestrze ciąży pozostaje takie samo jak przed ciążą, w drugim trymestrze wzrasta zaledwie o 360 kcal na dobę (czyli mniej więcej tyle, ile mają dwie niewielkie kanapki z żółtym serem), a w trzecim – dodatkowo jeszcze o 115 kcal. Co innego, jeśli chodzi o zapotrzebowanie na niektóre witaminy, a także makro- i mikroelementy – u ciężarnych kobiet rośnie ono (w zależności od danego składnika) o kilkadziesiąt lub nawet kilkaset procent! Od prawidłowego poziomu witamin i innych składników zależy odpowiedni rozwój płodu. Z tego powodu w ciąży ważne jest jedzenie nie: „za dwoje”, ale raczej: „dla dwojga”, a także odpowiednia suplementacja witamin i składników mineralnych.

pregnancy, medicine, people, healthcare and expectation concept – happy pregnant woman with medication at pharmacy

Dwie najważniejsze witaminy dla ciężarnych: kwas foliowy i witamina D

Kwas foliowy, określany też jako folacyna lub witamina B9, jest niezbędny do prawidłowego podziału komórek na początku ciąży, szczególnie jeśli chodzi o układ krwionośny lub nerwowy płodu. Jego przyjmowanie jest szczególnie ważne w pierwszym trymetrze ciąży, kiedy tworzy się cewa nerwowa, czyli zawiązek mózgu i rdzenia kręgowego dziecka. Początkowo cewa ma postać płaskiej płytki, której krawędzie stopniowo się unoszą i mniej więcej w 30. dniu po zapłodnieniu łączą ze sobą. Jeśli w pierwszym tygodniach ciąży dojdzie do niedoboru kwasu foliowego, cewa nerwowa może się nie zamknąć, przez co układ nerwowy przestałby się prawidłowo rozwijać. Konsekwencją tego będą wady rozwojowe (m.in. bezmózgowie lub rozszczep kręgosłupa). Zbyt niski poziom kwasu foliowego może powodować także niedorozwój łożyska, przez które dostarczane są płodowi składniki odżywcze. Aby zmniejszyć ryzyko niedoboru kwasu foliowego, eksperci zalecają jego przyjmowanie w dawce 0,4 mg na dobę przynajmniej na trzy miesiące przed planowanym zapłodnieniem, a w ciąży przynajmniej do końca pierwszego trymestru.

Drugą, obok kwasu foliowego, ważną witaminą już od początku ciąży jest witamina D, która zapewnia prawidłową gęstość kości i odpowiednie przyswajanie wapnia w organizmie. Ze względu na to, że przyszłe mamy są szczególnie narażone na utratę wapnia z kości, eksperci zalecają w okresie ciąży i laktacji suplementację witaminy D w dziennej dawce 2000 j.m. (źródło: Rekomendacje PTG w zakresie stosowania witamin i mikroelementów u kobiet planujących ciążę, ciężarnych i karmiących, „Ginekologia Polska” 5/2014). Zdaniem lekarzy niedobór witaminy D może też zwiększać ryzyko cukrzycy ciążowej, infekcji intymnych i stanu przedrzucawkowego: rzadkiej, ale bardzo groźnej komplikacji ciążowej, która może prowadzić do bezpośredniego zagrożenia życia matki i dziecka.

Witaminy z grupy B: na nudności, rozstępy i… lepsze odżywienie dziecka

Kwas foliowy i witamina D to ważne, ale niejedyne polecane przez ginekologów witaminy dla ciężarnych. Wśród często zalecanych znajdują się także witamina B6 i witamina B12, które biorą udział w tworzeniu się czerwonych krwinek i wpływają na stan łożyska. Jako że poprzez łożysko transportowane są wszystkie składniki odżywcze, to im lepiej będzie ono ukrwione, tym większa szansa, że dziecko dostanie wszystko, czego potrzebuje na danym etapie rozwoju. Ginekolodzy mówią też o dobroczynnym działaniu witamin z grupy B na organizm przyszłej mamy: ich suplementacja może wpływać na zmniejszenie ciążowych nudności i… liczbę ciążowych rozstępów.

Jakie dodatkowe składniki warto suplementować w ciąży?

Eksperci zwracają uwagę, że u kobiet w ciąży bardzo często występują także niedobory innych składników:

  • żelaza – którego niedobory mogą prowadzić do anemii i w efekcie do m.in. niskiej masy urodzeniowej dziecka
  • jodu – prawidłowy poziom tego składnika zapobiega wadom układu nerwowego płodu i zmniejsza ryzyko poronienia, dlatego w ciąży zalecana jest suplementacja w dawce 150- 200 µg dziennie
  • DHA, czyli jednego z nienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega 3, który jest podstawowym budulcem mózgu i siatkówki oka (zalecana dzienna dawka w zdrowej ciąży to 600 mg)
  • choliny – substancji witaminopodobnej, która zapobiega wadom cewy nerwowej i wpływa na prawidłowe tworzenie się struktur mózgowych płodu. Zalecana dzienna dawka dla kobiety w ciąży to 450 mg (źródło: Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2012).

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.