Tłuszcze trans w diecie dziecka

Tłuszcze to jedne z najbardziej podstawowych składników odżywczych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego. Zwłaszcza w przypadku dzieci pełnią niezwykle istotną rolę, zapewniając im właściwy wzrost i rozwój, a także dostarczając optymalnej dawki energii. Niestety, nie wszystkie dostępne w pożywieniu tłuszcze mają taką samą wartość. Zdecydowanie należy unikać podawania dzieciom niezdrowych tłuszczów trans. Czym dokładnie są tłuszcze trans i dlaczego powinno się je wyeliminować z diety młodego człowieka? Tłuszcze trans w diecie dziecka powinny być pod ścisłą kontrolą.

Tłuszcze trans w diecie dziecka

Rola tłuszczów w diecie dziecka

Komponowanie odpowiedniej diety dla naszych pociech wymaga szczególnej uwagi. Właściwie przygotowany jadłospis musi bowiem uwzględniać wysokojakościowe posiłki, które dostarczą wciąż rozwijającemu się organizmowi cennych witamin i składników odżywczych. Ponadto deficyt tłuszczów w diecie dziecka może przyczynić się do rozmaitych problemów zdrowotnych oraz zaburzyć prawidłowy wzrost malucha. Oprócz doboru optymalnej dawki tego istotnego związku, duże znaczenie ma także wybór samego rodzaju tłuszczu. Niektóre z nich wywierają niekorzystny wpływ na pracę organizmu, a ich systematyczne przyjmowanie ostatecznie przynosi więcej szkód, niż pożytku. Wśród nich znajdują się bardzo powszechnie dostępne tłuszcze trans.

Czym są tłuszcze trans? Tłuszcze trans w diecie dziecka

Tłuszcze trans to nienasycone kwasy tłuszczowe, charakteryzujące się specyficzną budową z podwójnymi wiązaniami w ułożeniu trans. Chociaż występują naturalnie w niektórych produktach to przeważnie powstają na skutek utwardzania olejów roślinnych. Mimo, iż same oleje pochodzenia roślinnego wyróżniają się wieloma prozdrowotnymi właściwościami to jednak poddane takiej obróbce stają się niezwykle szkodliwe dla organizmu.

Tłuszcze trans mogą powstawać też podczas podgrzewania żywności na niektórych olejach lub wielokrotnego smażenia na tym samym oleju. Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), dzienne przyjmowanie tego typu tłuszczów nie powinno przekraczać jednego procenta. Przygotowując posiłki dla dzieci, należy więc zwracać szczególną uwagę na odpowiedni dobór tłuszczów stosowanych w codziennej diecie. Tylko w taki sposób można zapewnić swojemu maluchowi zdrowy i efektywny rozwój.

Gdzie znajdują się tłuszcze trans?

Tłuszcze trans znajdują się w wielu wyrobach pochodzenia odzwierzęcego, pod postacią powszechnie stosowanych produktów do smarowania bądź pieczenia, a także w przetworzonym pożywieniu i  przekąskach. Najczęściej występują więc w:

  • maśle;
  • margarynach w kostce;
  • serkach topionych;
  • tłustym mleku;
  • majonezach;
  • mięsie (baraninie i wołowinie);
  • wypiekach cukierniczych (herbatnikach, ciasteczkach, wafelkach, krakersach);
  • wyrobach czekoladowych (batonikach, nadziewanych czekoladkach);
  • chipsach i chrupkach;
  • zupkach i daniach typu istant;
  • fast foodach (frytkach, hamburgerach, kebabie).

Komponując zdrową dietę dla dziecka, koniecznie należy w jak największym stopniu wyeliminować z niej powyższe produkty.

Negatywny wpływ tłuszczów trans na rozwój dziecka

Kwasy tłuszczowe trans wywierają negatywny wpływ na zdrowie dzieci. Przede wszystkim zaburzają pracę wielu narządów i poprawne funkcjonowanie podstawowych układów. W dużym stopniu zwiększają też ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych oraz obniżają stężenie dobrego cholesterolu.

Warto również zauważyć, że tłuszcze trans stanowią jedną z głównych przyczyn otyłości u dzieci, powodując nadmierne gromadzenie się tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha. Systematyczne przyjmowanie tych związków może doprowadzić także do rozwoju insulinooporności, a co za tym idzie cukrzycy typu 2. Dodatkowo tego typu kwasy tłuszczowe mogą spowodować pojawienie się chorób na tle alergicznym.

Dbając o właściwy rozwój naszego dziecka, powinniśmy więc znacząco ograniczyć podawanie mu produktów zawierających tłuszcze trans. Zmiana dotychczasowych nawyków oraz zastąpienie niektórych wyrobów wartościowszymi alternatywami, będzie skutkowało nie tylko efektywniejszym wzrostem malucha, ale również zapewni mu lepsze zdrowie w przyszłości i późniejszym życiu dorosłym.

Bibliografia:
Cichosz G., Czeczot H., Kwasy tłuszczowe izomerii trans w diecie człowieka, Katedra i Zakład Biochemii I
Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Medycznego 2012, str. 181-190.Okręglicka K., Fakty i mity na temat
tłuszczów trans, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2015.Szajewska H., Żywienie i leczenie
żywieniowe dzieci i młodzieży, Medycyna Praktyczna 2017, str. 26-29.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Polecane tematy