Sześciolatek w szkole – to dobry pomysł?

W różnych krajach na świecie dzieci rozpoczynają edukację szkolną w różnym wieku. Naukowcy i rodzice bywają co do tej kwestii odmiennie nastawieni – niektóre opinie są skrajnie różne. Każda ze stron wskazuje konkretne i rzeczowe argumenty na, to kiedy jest najlepszy moment na to, żeby dziecko rozpoczęło edukację szkolną. Co w takim razie jest lepsze dla dzieci. Czy sześciolatek w szkole to dobry pomysł?

Dlaczego akurat 7 lat?

Wiek szkolny ustanowiono akurat w tym momencie życia dziecka nie bez przyczyny. Różnica między sześciolatkiem a jego rok starszym kolegą jest zazwyczaj znacząca przede wszystkim jeżeli chodzi o charakterystykę zachowania dzieci. Sześciolatki to dzieci, które najczęściej jeszcze są nastawione na zabawę, są niezwykle ruchliwe, ciężko przez dłuższy czas utrzymać je w jednym miejscu, szczególnie jeżeli chodzi o siedzenie. Dzieci w tym wieku nie są jeszcze w stanie skupić uwagi na długi czas. Większość siedmiolatków lat nie ma z tym już większego problemu.

Przecież w innych krajach dzieci zaczynają szkołę znacznie wcześniej!

Polskie szkolnictwo nie przeszło wielu zmian od dekad. W szkołach obowiązują ścisłe reguły, wśród których znajduje się konieczność siedzenia w ławce. Inne kraje wprowadzają obowiązek szkolny, wcześniej niż w Polsce, jednak tam sposób nauczania młodszych dzieci różni się od naszego. Dzieci do szóstego roku życia uczą się podczas zabawy. W ten sposób można przemycić im naprawdę dużo wiedzy, zwłaszcza że umysł w tym wieku jest wyjątkowo chłonny.

pierwsza klasa

Trudny sposób oceniania

Dzieci w wieku sześciu lat bardzo chętnie współzawodniczą ze sobą, jednak niektóre z nich bardzo ciężko znoszą przegraną. W szkole współzawodnictwo jest na porządku dziennym, jednak ocena każdej pracy, która jest stosowana od początku edukacji na znaczny odsetek dzieci sześcioletnich zadziała demotywująco, w razie niepowodzenia zniechęca je do dalszych starań. Warto pamiętać, że takie urazy ciężko przezwyciężyć, co może przełożyć się na poważne trudności w przyszłości.

Krótkotrwała reforma z 2015 roku

W 2015 roku w Polsce wprowadzono znaczącą zmianę dotyczącą edukacji. Ustanowiono wówczas, że naukę w szkole mają rozpoczynać dzieci w wieku sześciu, a nie jak dotąd siedmiu lat. Zmiana ta obowiązywała jedynie przez rok, objęła dzieci urodzone w 2009 roku. Jak wskazuje zapis umieszczony w Dz.U. 2016 poz. 35, już rok później obowiązek szkolny wprowadzono ponownie od 7 roku życia.

Jednak rodzice sześciolatków, którzy wykazują chęć posłania do szkoły dziecka wcześniej, mają taką możliwość. W takiej sytuacji konieczne jest przedstawienie dokumentacji wskazującej na zdobycie przygotowania przedszkolnego albo alternatywnie – opinii psychologicznej. Ustawodawca daje także możliwość odroczenia pójścia do szkoły siedmiolatka na wniosek, który należy złożyć do dyrektora szkoły do 31 sierpnia, roku, w którym dziecko będzie kończyć 7 lat.

Problemy na kolejnych etapach edukacji. Sześciolatek w szkole

Obniżenie wieku obowiązku szkolnego do sześciu lat nie wpłynęło na dostosowanie do tego kroku programu nauczania w kolejnych klasach szkoły podstawowej. Co rodzi trudności  w pierwszych trzech klasach, jednak poważne problemy mogą pojawić się w kolejnym przełomowym etapie – przejściu dziecka do czwartej klasy. Wtedy ilość przedmiotów znacznie się zwiększa, co dla dziecka, które poszło do szkoły rok wcześniej może okazać się zbyt trudne.

Na jakiej podstawie określić gotowość sześciolatka do obowiązku szkolnego? Sześciolatek w szkole

Rodzice często nie są w stanie obiektywnie spojrzeć na umiejętności swojego dziecka. Warto więc w tym zakresie, poprosić o opinię nauczyciela w przedszkolu. W podjęciu decyzji co do gotowości szkolnej ważniejsza może okazać się dojrzałość emocjonalna dziecka.

Dziecko w wieku sześciu lat jest pełne emocji. Maluchy w tym wieku łatwo im ulegają, szybko zaczynają płakać, czy wpadają w histerię. Ten aspekt może przeważyć nad nawet bardzo wysokim poziomem wiedzy u dziecka. W szkole oprócz tego, że trzeba wykazać się wiedzą, konieczne jest odnalezienie się w całkowitej zmianie trybu z przedszkolnego, w którym więcej zabawy, na szkolny, w którym panuje dyscyplina. Obowiązek posłania do szkoły sześciolatków dla wszystkich to być może byłby dobry pomysł, jednak konieczne byłoby wprowadzenie znaczących zmian w polskim szkolnictwie.

Dzieci rozwijają się w różnym tempie. Do tego należy dołożyć osobnicze cechy każdego z nas, dlatego właśnie gotowość szkolna u wielu dzieci następuje w różnym czasie. Najlepszym wyjściem jest pozostawienie tej sprawy otwartej, dając możliwość podjęcia tej decyzji rodzicom po konsultacji z nauczycielem prowadzącym. W przypadku odpowiednich predyspozycji i chęci można posłać do szkoły tych sześciolatków, którzy są na to gotowi, a nie wszystkich obligatoryjnie.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.*