Soczewica w diecie dziecka

Rośliny strączkowe są nadal w wielu domach pomijane i niedoceniane. Tymczasem mają dużą wartość odżywczą i mogą być ważnym składnikiem w diecie już kilkumiesięcznego dziecka. Soczewicę, uważaną za jedną ze zdrowszych propozycji, można podawać już po szóstym miesiącu życia. Dziś jest szczególnie doceniana przez wegetarian, w których kuchni z powodzeniem zastępuje mięso.

SONY DSC

Soczewica czerwona

Jest pozbawiona tłuszczu (dlatego warto dodać tłuszcz roślinny lub zwierzęcy podczas jej gotowania). Dostarcza wiele ważnych składników: wapnia, fosforu, karotenu, żelaza, cenne witaminy B1, B2, PP oraz C.

W 100 gramach soczewicy jest aż 26 gram białka! Poza tym ma bardzo niski indeks glikemiczny, stąd może być z powodzeniem stosowania podczas diet. Zawiera duże ilości tryptofanu, będącego prekursorem serotoniny i melatoniny, mającego wpływ na dobry sen. Jest szczególnie ważnym źródłem żelaza, dlatego warto podawać ją małym dzieciom przez cały rok: jako dodatek lub ważny składnik dania głównego. Poza tym normalizuje poziom cukru we krwi i zapewnia organizmowi stały dopływ energii, dlatego zmniejsza ryzyko podjadania i ochotę na słodycze! Jest wolna od glutenu, dlatego może być ważnym składnikiem diety bezglutenowej.

Jak gotować soczewicę?

Soczewica to świetny produkt w kuchni młodych rodziców. Można ją szybko i łatwo przyrządzać – to dlatego, że w odróżnieniu od innych strączkowych nie wymaga namaczania. Poza tym jest tania i łatwo dostępna!

Potrawy z soczewicy można przyrządzić migiem! Ziarenka soczewicy szybko się gotują. W zależności od odmiany średnio od 10 do 30 minut. Trzeba jednak uważać – soczewicę łatwo rozgotować, dlatego warto co jakiś czas sprawdzać, czy jest miękka.

Sól (jeśli musimy) dodajemy pod koniec gotowania. Dosypana wcześniej sprawia, że ziarna soczewicy twardnieją. Poza tym warto wiedzieć, że pomidory oraz wino wydłużają czas gotowania soczewicy, dlatego dobrze je dodawać, gdy ziarenka zmiękną.

Soczewica – jak to się je?

Soczewicę można jeść samodzielnie, jako dodatek do zup, ryżu, gulaszów, sałatek, past, kotletów, pasztetów i pierogów. Świetnie pasuje do curry (kurkumy) i bardzo dobrze smakuje z miętą.

Dzięki temu, że soczewica łatwo miękkie, świetnie nadaje się do sosów, którym nadaje kremowej konsystencji.

1 szklanka suchej soczewicy – po ugotowaniu – 2-2,5 szklanki soczewicy

Jak przechowywać soczewicę?

Soczewicę przechowujemy w szczelnie zamkniętym pojemniku, w ciemnym i chłodnym miejscu.

Ugotowana soczewica może stać w lodówce przez maksymalnie tydzień, a w zamrażalniku do pół roku.

W jakiej postaci otrzymamy soczewicę?

Jest kilka rodzajów soczewicy:

  • czerwona – bardzo popularna i łatwo dostępna, szybko się gotuje, jest delikatna w smaku i lekko słodka,
  • zielona – równie popularna co soczewica czerwona, wymaga nieco dłuższego gotowania,
  • brązowa – jest twarda, po gotowaniu nie rozpada się, dlatego najlepiej nadaje się do sałatek,
  • żółta – delikatnie słodka w smaku,
  • puy – odmiana francuska soczewicy, ponoć najsmaczniejsza na świecie, po ugotowaniu zachowuje swój kształt.

Na rynku dostępna jest również soczewica w puszce (w sosie pomidorowym lub curry), jednak najzdrowsza jest niewątpliwie soczewica świeża, którą przygotujemy sami.

Z mielonej soczewicy otrzymamy mąkę, która może stać się bazą do przygotowania chleba.

Na kolejnej stronie przepisy na dania z soczewicy.

Jestem mamą. Normalną, nie wpatrzoną przez cały dzień w dziecko, ale myślącą o prawdziwym dobru całej rodziny. Uczę się, jak kochać siebie i innych. Wiem, że mogę to osiągnąć jedynie wtedy, kiedy będę łączyć kilka ról.

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. xxx xxx

    Bardzo lubię soczewicę, choć odkryliśmy ją niedawno…dotąd nawet pasztet udało się nam zrobić :)

  2. Ilonka Ilonka

    Też zajadamy się całą rodziną. My lubimy i jemy, ale zgadzam się, że soczewica jest mało znana, moja babcia nie rozumie naszych zamiłowań :D

  3. Wioleta Wioleta

    Soczewica przynajmniej raz w tygodniu musi pojawić się na stole. Robimy zupy, pasty do kanapek , sałatki.