Skurcze łydek w ciąży

Skurcze nóg w ciąży są bardzo częstą kobiecą dolegliwością, obserwowaną w drugim i trzecim trymestrze. Dotąd nie udało się w pełni wyjaśnić, czym są spowodowane. Znamy jednak sposoby, by skurczom zapobiegać. Wiemy też, co robić, gdy się pojawią; a najczęściej przynoszą dyskomfort w nocy, niespodziewanie, w trakcie snu…. Oto krótki przewodnik.

Skurcze łydek w ciąży: kiedy się pojawiają?

Skurcze łydek najczęściej dokuczają ciężarnym w III trymestrze. Przyszłe mamy zmagają się z nimi w nocy i tuż nad ranem. Pojawiający się nagle ból może być duży i skutecznie wybijać ze snu. Czasami ślad po nim towarzyszy nawet przez kilka dni. Jeśli ból nie mija przez dłuższy czas, warto skonsultować się z lekarzem. Może on (choć nie musi) oznaczać skrzep w kończynie, co wymaga natychmiastowej ingerencji chirurgicznej.

Skurcze nóg w ciąży: przyczyny

Young woman sleeping on white bedPrzypuszcza się, że za skurcze łydek w ciąży może odpowiadać:

  • zmęczenie wywołane noszeniem coraz większego brzucha (długi, męczący dzień na nogach: długotrwałe przebywanie w jednej pozycji: siedzenie lub stanie),
  • częste zakładanie nogi na nogę,
  • winne mogą być także hormony,
  • podwyższone ciśnienie w naczyniach krwionośnych w nogach,
  • dieta (nadmiar fosfor, niedobór potasu i magnezu),
  • niewygodne obuwie (warto ograniczyć lub zrezygnować całkowicie z wysokiego, niewygodnego, zbyt ciasnego obuwia)

Co robić, gdy ból się pojawi?

  • Nie obciągaj palców.
  • Wyprostuj nogi i skieruj palce w kierunku twarzy.
  • Stań na zimnej podłodze.
  • Gwałtownie uderz w pozycji leżącej piętą o podłogę.
  • Pomasuj nogę, przyłóż zimne kompresy.

Jak zapobiegać skurczom łydek w ciąży:

  • Postaraj się rozciągnąć mięśnie przed pójściem spać. Z wyprostowanymi nogami zginaj palce w kierunku twarzy, powtórz ćwiczenie kilka razy.
  • Stań w niewielkiej odległości przodem do ściany, oprzyj dłonie płasko o jej powierzchnię, pochyl ciało do przodu. Utrzymuj tę pozycję przez kilka sekund. Powtórz ćwiczenie kilkakrotnie.
  • Dużo odpoczywaj z nogami uniesionymi powyżej poziom pośladków.
  • Zwróć uwagę na przyjmowanie odpowiedniej, w ciąży zazwyczaj zwiększonej, ilości płynów. Przeczytaj, co może pić kobieta w ciąży.
  • Przestrzegaj zrównoważonej, zbilansowanej diety. Rozważ stosowanie suplementów, dostarczających magnez i potas.
  • Możesz spróbować picia soku pomidorowego.
  • Pomocne może być również moczenie nóg w ciepłej wodzie.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. monia monia

    Miałam straszne skurcze łydek w ciąży, trochę pomagało po magnezie, który piłam codziennie, w takiej wersji rozpuszczanej w wodzie…Polecam. Podobnie jak na skurcze czy bole, czasami magnez pomaga, a mało osób o tym wie.

  2. Wioleta Wioleta

    ojj pamietam do dziasiaj, gdy zrywałam się w nocy z łózka z wielkim krzykiem. Mąż już bez pytania naśpiocha wiedział, że trzeba rozmasować mi łydkę:) Później radziłam sobie sama stawiając szybko stopę na podłodze

  3. atka21a atka21a

    moje skurcze zawsze miały jedna przyczynę – zbyt mało piłam w ciągu dnia. wody płodowe są wymieniane co 3 godziny wiec trzeba pic i pic. w pierwszej ciąży wystarczyły 2 litry wody ale w drogiej (upalne lato) 4 litry samej wody dziennie + inne płyny. efekt był natychmiastowy, żadnego bólu, skurczy, spokojna i przespana noc.

  4. Dragomira30 Dragomira30

    Skurcze są problemem, z którym borykam się obecnie i ze swojej strony mogę dodać, że warto też rozważyć czy w naszej diecie nie brakuje wapnia. Pozycja, w jakiej śpimy tez nie jest bez znaczenia. Szczególnie polecana jest ta na lewym boku, ale każdy, kto próbował, pewnie nie raz obudził się na prawym lub na plecach. Warto zaopatrzyc się w poduszkę w kształcie litery J, utrudnia przewrócenie się w nocy na prawy bok

  5. monika06 monika06

    doskonale pamietam ostatni miesiac ciazy, kiedy to skurcze nawet w dzien nie ustepowaly;(
    upaly dawaly niezle w kosc, pomagal mi bardzo magnez- bez tego ani rusz, wiekszosc czasu w chlodnych pomieszczeniach przebywalam, nogi moczylam w letniej wodzie z dodatkiem soli morskiej-co przynosilo ulge,
    a w nocy pod nogi podkladalam poduchy, koldry i wszystko co tylko znalazlam aby je uniesc do gory, a kiedy skurcz lapal, stopy szybko na zimne plytki i odpuszczal

  6. Anita Anita

    Pojawiły się u mnie skurcze po 18 t.c. Masakra! Jestem zawodową tancerką od 10 roku życia, mam 27 lat( więc trochę czasu przepracowałam fizycznie), tuż przed ciążą wyleczyłam tężyczkę z niedoboru magnezu. Wcześniej zdarzało mi się mieć niedobory potasu a nawet sodu,miałam problem z drętwieniem ,drżącymi mięśniami, skurczami mięśni podczas treningów, bólami między, ale…
    nigdy nie miałam nad ranem skurczu łydki takiego jak odczułam w ciąży. Na początku od razu ratowałam się magnezem, bo bolało faktycznie jeszcze ze 2-3 dni po skurczu. Ale trochę poczytałam, że niedobór wody w organizmie powoduje problemy z krążeniem i ogólnie równowagą elektrolitową. Zaczęłam kłaść nacisk na to , żeby wypić codziennie odpowiednio dużo płynów( nieodwadniających jak mocne herbaty czy kawa),włączyłam do diety dużo orzechów( bogatych w magnez) ,skupiłam się na tym żeby pobudzać krążenie- czy to jakiś trening, spacer, czy masaż nóg naprzemiennym prysznicem ciepłym i zimnym( oczywiście od dołu nóg) oraz rozciąganie mięśni i nie mam już tych cholernych skurczy od miesiąca. Mam nadzieję, że ta profilaktyka będzie wystarczyć na przyszłość.

  7. karinatyl karinatyl

    magnez jest istotny więc należy go uzupełniać na wszystkie możliwe sposoby, chociażby pijąc wodę mineralną, np piwniczankę (w każdym razie warto zawsze czytać skład na etykiecie http://www.piwniczanka.com.pl/#sklad_wody)