Pierwszy rok życia dziecka to czas jego najbardziej intensywnego rozwoju. W ciągu tych dwunastu miesięcy znacznie zmienia się nie tylko waga i wzrost, ale również układ nerwowy, dzięki czemu maluch zdobywa kolejne umiejętności. O ile rozwój fizyczny przebiega płynnie, o tyle w przypadku układu nerwowego zauważyć można skoki rozwojowe niemowląt.
W ciągu pierwszego roku życia maluch przechodzi ich aż siedem. Trwają one od kilku dni do kilku tygodni, a każdy kolejny jest dłuższy. Poniższy podział ma charakter orientacyjny – kolejne skoki rozwojowe niemowląt mogą pojawiać się wcześniej lub później.
5 tydzień życia
W tym czasie zmysły dziecka stają się bardziej wrażliwe na bodźce płynące z otoczenia. Maluch w związku z tym słyszy, widzi, odczuwa zapachy oraz smaki w zupełnie inny niż do tej pory sposób, co może wydawać mu się przerażające, a strach wyraża krzykiem i płaczem. Po pierwszy skoku rozwojowym dziecko zdobywa nowe umiejętności:
- staje się bardziej świadome dźwięków, dotyku, zapachów,
- zaczyna się uśmiechać albo robi to częściej,
- może po raz pierwszy płakać prawdziwymi łzami,
- jego układ pokarmowy funkcjonuje lepiej (np. rzadsze ulewanie, rzadsze odbijanie).
7 – 8 tygodni
Pomiędzy drugim a trzecim miesiącem życia niemowlę odkrywa, że ma rączki i zaczyna kontrolować swoje ruchy, chociaż ciągle są one nieskoordynowane. Zauważa też powtarzające się wzorce, a więc np. usypianie po kąpieli. Ponieważ dostrzega mimikę u innych osób, uważnie przypatruje się otaczającym je twarzom. – mówi ekspert do spraw rozwoju niemowląt. Po takim skoku maluch:
- unosi główkę,
- uważnie przygląda się twarzom,
- wydaje krótkie dźwięki i słucha samego siebie,
- dotyka przedmiotów, próbuje je chwytać i trzymać,
- macha rączkami i kopie nóżkami.
11 – 12 tygodni
W trzecim miesiącu życia dziecko zauważa detale, zmiany w tonie głosu lub natężeniu światła. Jego ruchy stają się też bardziej płynne, kiedy sięga po przedmioty albo odwraca głowę śledząc jakiś ruch. Poznawanie otaczającego świata w tym okresie zazwyczaj polega na chwytaniu przedmiotów i wkładaniu ich do buzi. Nowe umiejętności to:
- łapanie przedmiotów obiema rączkami i wkładanie ich do buzi,
- podnoszenie się do pozycji siedzącej z czyjąś pomocą,
- odpychanie się nóżkami w pozycji leżącej,
- zmiana tonu wydawanych dźwięków,
- okazywanie znudzenia.
14 – 19 tygodni
Pomiędzy czwartym a piątym miesiącem życia dziecko zauważa ciąg przyczynowo-skutkowy wydarzeń. Rozumie więc, że jeśli upuści zabawkę, rodzic ją podniesie, a kiedy potrząśnie grzechotką wyda ona dźwięk. Do nowych umiejętności zdobytych w tym skoku rozwojowym należą:
- przekręcanie się z brzuszka na plecy i odwrotnie,
- podejmowanie prób raczkowania,
- podpieranie na rączkach i unoszenie tułowia,
- przekładanie przedmiotów z jednej rączki do drugiej,
- reagowanie na swoje imię,
- wyrażanie swojej woli, np. poprzez wyciąganie rąk, kiedy chce by je podnieść albo odpychanie butelki lub piersi kiedy zaspokoi głód.
22 – 26 tygodni
Kiedy dziecko ma ok. pół roku, następuje skok rozwojowy ściśle związany z lękiem separacyjnym. Zauważa ono fizyczną odległość pomiędzy przedmiotami, co może je przerażać, płacze też kiedy rodzice wychodzą do innego pomieszczenia i jest nieśmiałe w stosunku do obcych. Coraz lepiej koordynuje też swoje ruchy. Nowe umiejętności to:
- samodzielne siadanie,
- chwytanie małych przedmiotów palcem wskazującym i kciukiem,
- uderzanie o siebie przedmiotów trzymanych w obu rączkach,
- machanie rączką na pożegnanie.
33 – 37 tygodni
W tym okresie dziecko zaczyna dzielić świat na swego rodzaju kategorie i grupy, zauważa też, że określone rzeczy mają wspólne cechy. Jego sposób rozumowania staje się więc bardziej podobny do postrzegania otoczenia przez dorosłych. Nowe umiejętności to:
- rozpoznawanie i wskazywanie kształtów,
- okazywanie poczucia humoru oraz zazdrości
- przejmowanie inicjatywy podczas zabawy.
41 – 46 tygodni
Kiedy maluch zbliża się do 11 miesiąca życia, zaczyna rozmieć, że niektóre zdarzenia następują po sobie. Chętnie też bawi się zabawkami, z których można coś zbudować, a także naśladuje rodziców. Dziecko w tym wieku całkowicie świadomie używa słowa „nie”. Nowe umiejętności to:
- naśladowanie głosów zwierząt,
- wskazywanie rzeczy i prośba o ich nazwanie,
- dopasowywanie kształtów,
- schodzenie tyłem z kanapy,
Komentarze