Skokowy rozwój niemowląt – poznaj z czym są związane kolejne ich cykle

Inf. prasowa komentarzy: 0

Pierwszy rok życia dziecka to czas jego najbardziej intensywnego rozwoju. W ciągu tych dwunastu miesięcy znacznie zmienia się nie tylko waga i wzrost, ale również układ nerwowy, dzięki czemu maluch zdobywa kolejne umiejętności. O ile rozwój fizyczny przebiega płynnie, o tyle w przypadku układu nerwowego zauważyć można skoki rozwojowe niemowląt.

W ciągu pierwszego roku życia maluch przechodzi ich aż siedem. Trwają one od kilku dni do kilku tygodni, a każdy kolejny jest dłuższy. Poniższy podział ma charakter orientacyjny – kolejne skoki rozwojowe niemowląt mogą pojawiać się wcześniej lub później.

5 tydzień życia

W tym czasie zmysły dziecka stają się bardziej wrażliwe na bodźce płynące z otoczenia. Maluch w związku z tym słyszy, widzi, odczuwa zapachy oraz smaki w zupełnie inny niż do tej pory sposób, co może wydawać mu się przerażające, a strach wyraża krzykiem i płaczem. Po pierwszy skoku rozwojowym dziecko zdobywa nowe umiejętności:

  • staje się bardziej świadome dźwięków, dotyku, zapachów,
  • zaczyna się uśmiechać albo robi to częściej,
  • może po raz pierwszy płakać prawdziwymi łzami,
  • jego układ pokarmowy funkcjonuje lepiej (np. rzadsze ulewanie, rzadsze odbijanie).

7 – 8 tygodni

Pomiędzy drugim a trzecim miesiącem życia niemowlę odkrywa, że ma rączki i zaczyna kontrolować swoje ruchy, chociaż ciągle są one nieskoordynowane. Zauważa też powtarzające się wzorce, a więc np. usypianie po kąpieli. Ponieważ dostrzega mimikę u innych osób, uważnie przypatruje się otaczającym je twarzom. – mówi ekspert do spraw rozwoju niemowląt. Po takim skoku maluch:

  • unosi główkę,
  • uważnie przygląda się twarzom,
  • wydaje krótkie dźwięki i słucha samego siebie,
  • dotyka przedmiotów, próbuje je chwytać i trzymać,
  • macha rączkami i kopie nóżkami.

11 – 12 tygodni

W trzecim miesiącu życia dziecko zauważa detale, zmiany w tonie głosu lub natężeniu światła. Jego ruchy stają się też bardziej płynne, kiedy sięga po przedmioty albo odwraca głowę śledząc jakiś ruch. Poznawanie otaczającego świata w tym okresie zazwyczaj polega na chwytaniu przedmiotów i wkładaniu ich do buzi. Nowe umiejętności to:

  • łapanie przedmiotów obiema rączkami i wkładanie ich do buzi,
  • podnoszenie się do pozycji siedzącej z czyjąś pomocą,
  • odpychanie się nóżkami w pozycji leżącej,
  • zmiana tonu wydawanych dźwięków,
  • okazywanie znudzenia.

14 – 19 tygodni

Pomiędzy czwartym a piątym miesiącem życia dziecko zauważa ciąg przyczynowo-skutkowy wydarzeń. Rozumie więc, że jeśli upuści zabawkę, rodzic ją podniesie, a kiedy potrząśnie grzechotką wyda ona dźwięk. Do nowych umiejętności zdobytych w tym skoku rozwojowym należą:

  • przekręcanie się z brzuszka na plecy i odwrotnie,
  • podejmowanie prób raczkowania,
  • podpieranie na rączkach i unoszenie tułowia,
  • przekładanie przedmiotów z jednej rączki do drugiej,
  • reagowanie na swoje imię,
  • wyrażanie swojej woli, np. poprzez wyciąganie rąk, kiedy chce by je podnieść albo odpychanie butelki lub piersi kiedy zaspokoi głód.

22 – 26 tygodni

Kiedy dziecko ma ok. pół roku, następuje skok rozwojowy ściśle związany z lękiem separacyjnym. Zauważa ono fizyczną odległość pomiędzy przedmiotami, co może je przerażać, płacze też kiedy rodzice wychodzą do innego pomieszczenia i jest nieśmiałe w stosunku do obcych. Coraz lepiej koordynuje też swoje ruchy. Nowe umiejętności to:

  • samodzielne siadanie,
  • chwytanie małych przedmiotów palcem wskazującym i kciukiem,
  • uderzanie o siebie przedmiotów trzymanych w obu rączkach,
  • machanie rączką na pożegnanie.

33 – 37 tygodni

W tym okresie dziecko zaczyna dzielić świat na swego rodzaju kategorie i grupy, zauważa też, że określone rzeczy mają wspólne cechy. Jego sposób rozumowania staje się więc bardziej podobny do postrzegania otoczenia przez dorosłych. Nowe umiejętności to:

  • rozpoznawanie i wskazywanie kształtów,
  • okazywanie poczucia humoru oraz zazdrości
  • przejmowanie inicjatywy podczas zabawy.

41 – 46 tygodni

Kiedy maluch zbliża się do 11 miesiąca życia, zaczyna rozmieć, że niektóre zdarzenia następują po sobie. Chętnie też bawi się zabawkami, z których można coś zbudować, a także naśladuje rodziców. Dziecko w tym wieku całkowicie świadomie używa słowa „nie”. Nowe umiejętności to:

  • naśladowanie głosów zwierząt,
  • wskazywanie rzeczy i prośba o ich nazwanie,
  • dopasowywanie kształtów,
  • schodzenie tyłem z kanapy,

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.