Senność w ciąży, czyli o uczuciu, nad którym trudno zapanować

Senność w ciąży to bardzo popularny objaw. Niektóre kobiety czują się zmęczone od pierwszych dni ciąży, nieco zyskują energii w drugim trymestrze, by ponownie poczuć się wykończone na finale ciąży. Dlaczego potrzebujemy tyle snu, gdy spodziewamy się dziecka? Czy walczyć z sennością w ciąży? A może się jej poddać? I spać tak często, jak to możliwe?

Senność w ciąży to norma?

Nie ma dwóch takich samych ciąż. Doświadczenia dziewięciu miesięcy bywają diametralnie różne. Jest jednak jedna cecha wspólna, która łączy wszystkie przyszłe mamy- senność i poczucie zmęczenia.

Uczucia te są doświadczane przez wszystkie kobiety, jednak stopień natężenia jest różny i zależy od indywidualnych cech. Niemniej wszystkie przyszłe mamy zauważają u siebie spadek energii i częstszą potrzebę odpoczywania w ciągu dnia.

Jakie są przyczyny senności w ciąży?

Senność w ciąży w pierwszym trymestrze wywołana jest przede wszystkim przez zmiany hormonalne. Ciało kobiety produkuje więcej krwi, by sprawniej przenosić składniki odżywcze do rozwijającego się płodu. Zwiększona ilość krwi łączy się ze spadkiem ilości cukru we krwi oraz z obniżonym ciśnieniem krwi.

U źródeł zmienionego samopoczucia leży również znaczący wzrost progesteronu we krwi. Na senność w ciąży wpływ ma ponadto stres i niepokój wynikający ze zmiany sytuacji życiowej. Nawet w przypadku planowanej ciąży spektrum odczuwanych emocji jest tak duże, że nierzadko przytłacza i odbiera energię. Potrzeba czasu, by przyzwyczaić się do myśli o ciąży i do zmienionej sytuacji życiowej.

W drugim trymestrze ciąży senność zdarza się u większości kobiet dużo rzadziej. W połowie ciąży przychodzi „szczęśliwy czas”, kiedy przyszła mama zazwyczaj czuje się najlepiej, żegna większość dolegliwości, zaczyna cieszyć się rosnącym  coraz szybciej brzuchem, czuje się spełniona i szczęśliwa. Nie można jednak wykluczyć, że również w tym okresie pojawi się senność. Reakcja organizmu na dynamicznie zmieniającą się sytuację bywa bardzo różna.

senność w ciąży

W trzecim trymestrze senność i zmęczenie wynikają zazwyczaj z zaawansowanej ciąży. Brzuch jest już na tyle duży, że ciąży. Problemem jest także konieczność wychodzenia często do toalety. Nierzadko przyszłe mamy narzekają na bezsenność, co dodatkowo utrudnia regenerację.

A może to bezdech senny?

Nie zawsze senność w ciąży to objaw fizjologiczny, czasami wskazuje na poważniejszą przyczynę, na przykład bezdech senny.

Jeśli zanim zaszłaś w ciążę, byłaś otyła, cierpisz w ciąży na cukrzycę czy nadciśnienie, sprawdź, czy nie masz z nim problemu. Niepokojące inne objawy to chrapanie, poranny ból głowy, kiepska pamięć, problemy z koncentracją.

Jak sobie radzić z sennością w ciąży?

Najprostszy sposób na senność w ciąży, to odpowiadanie na potrzeby organizmu. Warto słuchać, co mówi nasze ciało i z im współpracować. W praktyce oznacza to:

  • szybsze kładzenie się spać,
  • drzemanie w ciągu dnia,
  • picie 1,5-2 litrów wody dziennie,
  • stosowanie zróżnicowanej diety, bogatej w żelazo, białka i cenne witaminy z grupy B,
  • wykorzystywanie każdej wolnej chwili na odpoczynek,
  • ograniczanie ilości płynów przyjmowanych przed snem, co pozwala zmniejszyć ryzyko wstawania z łóżka w nocy za potrzebą,
  • poproszenie rodziny i znajomych o pomoc przy codziennych obowiązkach,
  • umiarkowana aktywność fizyczna trwająca minimum 30 minut w ciągu dnia, szczególnie wskazany jest spacer na świeżym powietrzu,

Przeczytaj, dlaczego w ciąży powinnaś spać na lewym boku.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.