Ryby dla dziecka – jakie są najlepsze?

Wiele dzieci nie chce jeść ryb. Z różnych powodów: ze względu na ości, „dziwny zapach” i mdły smak. Tymczasem to nie musi być regułą. Sporo zależy od podejścia rodzica, otwartości na przyrządzanie bardziej kreatywnych dań – nie tylko smażenia, ale też pieczenia, gotowania, przygotowywania pulpetów, zapiekanek i wielu innych dań. Ryby dla dziecka mogą być smaczne i zdrowe. Warto jednak pamiętać o kilku zasadach, o których poniżej.

Dlaczego dziecko powinno jeść ryby?

Ryby dla dziecka są cennym źródłem wielu bardzo wartościowych składników odżywczych, dlatego warto je wprowadzić do menu. Przede wszystkim dostarczają dobrych kwasów omega 3 i w nieco mniejszej ilości omega 6.  Składniki te są niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka, rośnięcia i usprawniania funkcji poznawczych. Kwasy omega maja również korzystny wpływ na odporność dziecka i rozwój intelektualny.

Przeprowadzone badania w Japonii potwierdzają, że odpowiednia ilość kwasów omega dobrze oddziałuje na zachowanie dzieci, zmniejsza nadpobudliwość i skłonność do agresji. Poza tym udowodniono, że jedzenie ryb zmniejsza ryzyko rozwoju astmy, alergii, w tym atopowego zapalenia skóry.

ryby dla dziecka

Ryby dostarczają witaminy D oraz jod, wapń i fosfor. Są także wartościowym źródłem białka. Mięso ryb dostarcza także witamin A i B12 (chroniącej przed niedokrwistością).

Jak wprowadzać ryby do diety dziecka?

Ryby w diecie dziecka mogą być obecne już w 7 miesiącu życia. Należy je wprowadzać powoli, obserwując reakcję malucha, czy nie są widoczne objawy alergii.

Jeśli maluch cierpi na alergie pokarmowe, dobrym sposobem może być wstrzymanie się z wprowadzeniem ryb o kilka tygodni. Warto porozmawiać na ten temat z alergologiem i wybrać najbardziej optymalny sposób działania w przypadku danego malucha.

Jak często podawać ryby dziecku?

Oficjalne zalecenia mówią o podawaniu ryb co najmniej raz w tygodniu, a najlepiej dwa razy (2×150 gramów).

Jak przyrządzać ryby dziecku?

Bardzo istotne jest to, w jaki sposób przyrządza się ryby dziecku. Nie jest wskazane smażenie ryb w głębokim tłuszczu. Lepiej wybrać gotowanie w wodzie, na parze lub pieczenie w folii. Jeśli decydujemy się na gotowanie ryby dla dziecka, należy wrzucić rybę na wrzącą wodę, by w ten sposób zminimalizować utratę cennych składników odżywczych.

Zanim podamy ryby młodszym dzieciom, należy je obrać z ości. Niestety te mogą znajdować się nawet w filetach. Problem ten można nieco zminimalizować, przyrządzając kotlety i klopsy rybne.

Ryby dla dziecka: najlepsze gatunki

Nie każdy gatunek ryby jest równie wartościowy w diecie dziecka. Poszczególne typy różnią się zawartością składników odżywczych, dlatego tak ważne jest, by wybierać mądrze.

Z ryb tłustych specjaliści dla dzieci polecają szczególnie: łososia norweskiego i makrelę atlantycką, z ryb chudych warto sięgnąć po dorsza, morszczuka i mintaja. Z ryb słodkowodnych polecane są szczególnie karp, węgorz i pstrąg.

Przeczytaj: tilapia w diecie dziecka dobra, ale od czasu do czasu

Jakich ryb lepiej nie podawać dziecku?

W diecie dziecka lepiej unikać ryb, które magazynują najwięcej metali ciężkich, są to ryby drapieżne: rekin, miecznik, makrela królewska i okoń. W ograniczonej ilości w diecie dziecka mogą być obecne takie gatunki, jak: szczupak, tuńczyk, śledź i panga.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. Aniaaszczuk Aniaaszczuk

    Tylko jak podać dziecku rybkę tak żeby się nie skrzywiło. Raz już próbowałam przekonać synka do pstrąga pieczonego ale bezskutecznie :/

  2. maciejwa maciejwa

    Ważne żeby ładnie wyglądało. Poszukaj w internecie jakiś przepisów na ryby ale takie żeby były kolorowe i w ogóle :)