Rozwój sześciolatka – najważniejsze informacje

Dzieci sześcioletnie są bardzo aktywne. Uczą się wiele różnych reguł i umiejętności , poznają nowe miejsca i rzeczy. Stają się już bardziej samodzielne, silnie przeżywają emocje. Widać, jak bardzo różnią się zarówno od młodszych ale i starszych dzieci. Jak przebiega rozwój sześciolatka? Na co należy zwrócić uwagę w tym szczególnym okresie?

Jaki jest sześciolatek naprawdę?

Sześcioletnie dziecko już bardzo wiele rozumie, co dzieje się wokół niego i pojmuje na swój sposób. Jego przemyślenia stają się bardziej konkretne, coś jest dobre albo złe, dlatego tak trudno znaleźć kompromis między skrajnościami.  Zaczyna mieć swoje upodobania, gust, z kim chce się przyjaźnić. Jest bardzo otwarty na kontakty z rówieśnikami, dobrze się z nimi dogaduje, zaś bardziej odseparowuje od rodziców na rzecz bycia samodzielnym. Zazwyczaj dobiera sobie przyjaciół tej samej płci, co jednak nie wyklucza zabaw w gronie płci przeciwnej.

rozwój sześciolatka

Sześciolatek lubi być w centrum zainteresowania, czuć się najważniejszy. Z dumą opowiada o swoich wyczynach, często koloryzując.  Potrzebuje pochwał i komplementów, by wzmocnić swoje poczucie wartości, gdyż nie do końca radzi sobie z niepowodzeniami. Poza tym chce być najlepszy we wszystkim, najszybciej biegać, najładniej rysować, mieć najładniejsze buty itp. Rozwój sześciolatka w dużym stopniu koncentruje się na rywalizacji, ale coraz częściej również współdziałaniu. Dziecko lubi się chwalić i opowiadać niestworzone rzeczy byle, by uatrakcyjnić swoją osobę.

Rozwój sześciolatka: zmiany fizyczne

Przeciętny sześciolatek jest bardzo ruchliwy, żywiołowy i pełny energii. Chętnie bierze udział w zabawach ruchowych, jednak może szybko się męczyć. Zaczyna szybko biegać, wspinać się na drzewa, turlać, skakać, jeździ na rowerze dwukołowym, a nawet na rolkach czy łyżwach.  Jego żywiołowość sprawia, że podczas zabawy nie myśli o niebezpiecznych konsekwencjach np. skacze z drzewa, zamyka oczy podczas jazdy na rowerze itp.

W wieku sześciu lat dziecko umie zapiąć guziki, sprawnie posługuje się sztućcami a nawet potrafi zasznurować buty.

Rozpoczyna się lub trwa wypadanie mleczaków, co dla dziecka staje się ogromnym wydarzeniem i powodem do dumy. Maluch interesuje się, jak to się odbywa, czy boli i kiedy wyrośnie nowy ząbek.

Rozwój intelektualny sześciolatka

Jak przebiega rozwój sześciolatka?

Sześciolatek chętnie poznaje nowe literki, cyfry, próbuje dzielić wyrazy na sylaby i głoski. Zaczyna pisać literki, cyferki, szlaczki, choć nie zawsze przychodzi mu to z łatwością. Nie ma problemu z narysowaniem zaproponowanej rzeczy, coraz ładniej koloruje. Swobodnie zna i rysuje figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt. Szybko zapamiętuje teksty piosenek i wierszyków. Nie ma problemu z poznaniem pojedynczych słów w obcym języku. Potrafi określić prawą i lewą stronę, zna dni tygodnia, miesiące, pory roku a także kolory. Rozpoznaje dobrze dźwięki, potrafi je powtórzyć np. nucąc. Niestety sześciolatek nie potrafi jeszcze na długo skupić swojej uwagi na jednej rzeczy, po za tym nie ma podzielnej uwagi.

Niepokoje sześciolatka

Dziecko w wieku sześciu lat ma wybujałą wyobraźnię. Ponadto rozmowy z rówieśnikami, przechwalanie się  a także dostrzeganie spraw otaczającego świata, problemów dorosłych może napawać lękiem. Mogą wystąpić nocne koszmary, strach przed ciemnością, potworami, warunkami atmosferycznymi  (jak wiatr, burza), nowymi wydarzeniami ( np. wyjście do teatru, ślub cioci). Dzieci w tym wieku są bardzo ciekawe i często pytają rodziców o swoje wątpliwości, co wbrew pozorom jest dla nich bardzo ważne i wynika z wyzwań, z którymi się mierzą. Jest to czas, kiedy rodzice powinni dobrze rozważać co mówią przy dziecku, które bardzo dobrze zapamiętuje i słucha nawet wtedy, gdy jest w sąsiednim pokoju. Maluch może silnie przeżywać emocje i problemy dorosłych np. problemy finansowe rodziców, chorobę lub śmierć członka rodziny itp.

Bunt sześciolatka

Dziecko sześcioletnie zna swoją wartość i próbuje stawiać się na równi z dorosłym, co może powodować nieporozumienia. Uważa , że jest na tyle duży, że może o sobie decydować a nawet podważać zdanie rodziców. Często się buntuje, wchodzi w dyskusje, jest wybuchowy, krzyczy, domagając się potwierdzenia swoich racji i sam chce decydować o sobie. Może być nieprzewidywalny, wykrzykuje, że nikt go nie kocha, że nienawidzi rodziców , choć jeszcze przed chwilą się przytulał. Zdarza się , że na prośby rodziców odpowiada głośnym ” nie”, nie chce słuchać wyjaśnień , jest uparty i w ten sposób domaga się swoich racji. Sześciolatek często kłamie i nie jest skory, by przyznać się do winy.

Jak wspierać rozwój sześciolatka?

W rozwoju każdego dziecka najważniejszą rolą rodziców jest po prostu nie przeszkadzać a jedynie wspomagać rozwój, gdy dziecko nas potrzebuje. Sześciolatek nie do końca radzi sobie jeszcze z emocjami, próbuje stać się dorosłym, jednak to go zwyczajnie przerasta. Warto poszukać swojego skutecznego sposobu, by dziecko mogło się wyciszyć i uspokoić, gdy zaczyna być agresywne.

Natomiast nie można na siłę  robić z niego małego dziecka. On nadal jest dzieckiem i potrzebuje wsparcia rodziców, jednak potrzebuje też trochę samodzielności i odseparowania się od rodziców. Nie stoi nic na przeszkodzie, by maluch miał swoich przyjaciół i spędzał z nimi czas nie zawsze w obecności rodziców.

Jednak zawsze trzeba być otwartym na pytania i wątpliwości dziecka. Zawsze pytać w miarę delikatnie, jak spędziło dzień, co wydarzyło się w przedszkolu/szkole, co robiło u kolegi. Przede wszystkim trzeba pytać o odczucia, jakieś niepokoje czy sprawy, które nurtują.

Ponadto  uczyć dziecko samodzielności i odpowiedzialności. Zachęcać do pomagania w domowych obowiązkach, wyznaczyć codziennie jakieś jedno, stałe zadanie, które będzie należało do dziecka np. wieczorne uprzątnięcie zabawek. Trzeba ustalić jasne granice, dziecko musi wiedzieć, że to rodzic jest dorosłym, to on decyduje, dziecko może jedynie wyrazić swoje zdanie i rodzic powinien wziąć to pod uwagę. Sześciolatek musi wiedzieć, co jest dobrym zachowaniem a co złym, że dobre przynosi radość, zadowolenie, dumę a złe ma swoje konsekwencje.

Każde dziecko rozwija się w swoim tempie i nie należy porównywać je z innymi. Nasze bez wątpienia jest jedyne w swoim rodzaju, ma swoje dobre i złe strony. Na pewno nie można niczego przyspieszać i uczyć na siłę. Niech maluch rozwija się w swoim tempie, my jako rodzice chcąc pomóc, możemy jedynie być z dzieckiem i wspierać jego rozwój swoją obecnością: wspólnie spędzając czas, rozmawiając, czytając, rysując, grając w różne gry. Jeśli natomiast widzimy, że coś niepokojącego dzieje się z naszym dzieckiem, lepiej skonsultować się z lekarzem pediatrą.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Wioleta 30-letnia mama trzyletniego Wojtusia. Absolwentka studiów pedagogicznych. Z zamiłowaniem pochłania wszelką wiedzę na temat wychowywania dzieci, gotowania oraz dziedzin kosmetyki. Zagorzała zwolenniczka karmienia piersią i jak najczęstszego chwalenia dzieci. Wyznaje zasadę: "Słuchaj dobrych rad, ale postępuj zgodnie z matczynym instynktem".

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. Akika Akika

    Mam w domu szesciolatke i kocham ja nad zycie

  2. Marika Marika

    U nas żadnych buntów nie ma….wychowywanie sześciolatka okazuje się w naszym domu bardzo łatwe, zwłaszcza w porównaniu z tym co było wczesniej

  3. Ania Ania

    Zgadzam się – nie buntuje się raczej szczególnie ;) Wcześniej było gorzej…teraz zbieramy śmietankę :D

  4. magda, mama mateusza magda, mama mateusza

    Mam 5,5 latka w domu, kocham go nad życie, ale jest bardzo leniwy… nie chce mu sie uczyć nachętniej by robił to na co ma ochotę w danej chwili, teraz jest chory więc zostawilismy go w domu i Babcia i ja próbujemy go uczyć liczb, strasznie opornie mu to idzie… nie chce mu sie zapamiętać mając narysowane cyfry w książce na obrazkach tylko zgaduje… jak go zmobilizować do nauki, wróci po chorobie do przedszkola i nie będzie nic umiał, prosze o porade jak do niego dotrzeć

Polecane tematy