Rozejście się mięśni prostych brzucha po porodzie

W Polsce problem z rozejściem się mięśni prostych brzucha jest mało znany. Tymczasem często dotyka świeżo upieczone mamy. Czy ta nieprawidłowość dotyczy również Ciebie?

Rozstęp mięśnia prostego brzucha – jak to sprawdzić?

Jak sprawdzić, czy problem z rozstępem mięśni dotyczy Ciebie?

Wystarczy, że położysz się na podłodze, podciągniesz nogi w pozycji jak do brzuszków, uniesiesz lekko głowę, powodując napięcie mięśni brzucha. Stopy powinny spoczywać na podłodze.

Skup swoją uwagę na odcinku od pępka do mostka, w tym miejscu, w którym w ciąży pojawia się  kresa biała. Jeśli między mięśniami na tym obszarze pojawia się linia, szpara, która się zapada, można w nią wetknąć palec lub palce, sugeruje to rozstęp. Test wypada dodatnio, jeśli uda Ci się w przestrzeni między mięśniami umieścić dwa palce lub więcej. Jeśli mięśnie trzymają się razem, rozstęp mięśnia Ciebie nie dotyczy.

Masz problem z rozstępem? Skonsultuj się z ginekologiem lub fizjoterapeutą: zwłaszcza jeśli sama nie potrafisz ocenić, czy rozstęp pojawił się u Ciebie, czy też nie.

Co to jest mięsień prosty brzucha?

Mięsień prosty brzucha, czyli z łaciny musculus rectus abdominis dzieli się na dwie części, które znajdują się symetrycznie po obu stronach, wzdłuż linii ciała. Mięśnie łączone są silnym pasmem łącznotkankowym, czyli tak zwaną kresą białą.

diastasis31-980x370

Dlaczego mięśnie zmieniają się po ciąży?

W trakcie ciąży dochodzi do rozciągnięcia mięśni brzucha. Rosnąca macica sprawia, że są one przesuwane na boki.
Istnieje pogląd, z którym nie wszyscy się jednak zgadzają, że jeśli kobieta mało ćwiczyła przed ciążą i niewystarczająco dbała o mięśnie brzucha, istnieje duże ryzyko, że po porodzie nie dojdzie do samoistnego powrotu mięśni do prawidłowego położenia. Skutkiem jest łatwo wyczuwalny rozstęp.

Zmiany: rozstęp na brzuchu

Kiedy dochodzi do rozejścia się mięśnia prostego brzucha?

Czynnikiem zwiększającym ryzyko jest:

  • duży płód,
  • duża ilość wód płodowych,
  • ciąża mnoga,
  • otyłość,
  • kolejne ciąże (częściej problem pojawia się przy kolejnych ciążach),
  • słabe mięśnie brzucha, grzbietu, pośladków.

Rozstęp mięśnia brzucha niemal nie występuje u kobiet systematycznie ćwiczących przed ciążą. Wielokrotnie potwierdziły to badania.

Rozejście się mięśni po ciąży – co zrobić?

W większości wypadków pomocne będą ćwiczenia mięśni brzucha. Możesz je już zacząć wykonywać po okresie połogu.

Systematycznie powtarzane ćwiczenia na wzmocnienie mięśni brzucha oraz grzbietu i pośladków przez 4 tygodnie pozwolą na powrót do dobrej formy.

W skrajnych przypadkach jednak konsekwencje rozejścia się mięśni prostych brzucha po ciąży mogą być poważniejsze (nawet przepuklina), co wymusza ingerencję chirurgiczną. Operacja jest wskazana również, gdy rozejście jest duże (na cztery palce), w takiej sytuacji same ćwiczenia mogą być niewystarczające.

Jak ćwiczyć rozstęp mięśni po ciąży?

Eksperci sugerują, by ćwiczenia były starannie dobrane i przemyślane. W pierwszych tygodniach po połogu nie zaleca się wykonywania czynności, które angażują tłocznię brzuszną. Niewskazane są intensywne ćwiczenia, a zwłaszcza podnoszenie ciężarów. Ponadto należy zadbać nawet o to, by pomału wstawać z łóżka. Najpierw należy przejść do pozycji bocznej, kładąc się na bok, by potem powoli wstać.

Podczas ćwiczeń należy bardzo uważnie obserwować swoje ciało. Jeśli pojawi się uwypuklenie w miejscu rozstępu, niestety oznacza to, że należy unikać danych ćwiczeń, bo mięśnie są na nie jeszcze za słabe.

Na początku warto wykonywać ćwiczenia w pozycji leżącej na plecach, z nogami ugiętymi w kolanach i stopami położonymi na podłodze, na przykład powtarzając delikatne, spokojne ruchy miednicy skoordynowane z oddechem i napięciem mięśni. W ten sposób można pomału wzmacniać mięśnie poprzeczne i mięśnie dna macicy.

Na samym wstępie nie są wskazane:

  • wszystkie wersje popularnych brzuszków,
  • unoszenie prostych nóg, które angażują zewnętrzne mięśnie brzucha zbyt słabe, by przeciwstawić się ciśnieniu śródbrzusznemu, co może pogarszać sytuację.

Należy unikać też mocnych skrętów i skłonów bocznych – co może skutkować powiększeniem się rozejścia.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. ewanka ewanka

    Bardzo ciekawy temat, właśnie walczę z tym :-/

  2. Mimi Mimi

    O kurcze, nawet nie zwróciłam na to uwagi, dzięki

  3. FeminaSum.pl FeminaSum.pl

    Niestety wiele kobiet nie jest zadowolonych ze swojego ciała po porodzie. Pacjentki często skarżą się na różne mankamenty wyglądu i mają problem z samoakceptacją.

    • Sylka Sylka

      Ja niestety na swój brzuch nie mogę patrzeć od 15 już lat nie akceptuję tego co widzę i ćwiczenia niestety nie pomogły :/

      • FeminaSum.pl FeminaSum.pl

        To niestety częsty problem młodych mam, a tak mało się o tym mówi. Z pewnością wkrótce napiszę o tym na swoim blogu.

      • młoda mama młoda mama

        Sylka, spokojnie, na pewno nie jest aż tak źle…Partner Cię wspiera?
        Można zawsze pomyśleć o rozwiązaniu chirurgicznym.

        • Sylka Sylka

          Partner nie wspiera niestety , a na chirurgie plastyczną mnie nie stać to jest od 11000 wzwyż a ja zarabiam ledwo 1600zł marzenie :D

  4. Mania Mania

    Dzięki temy artykułowi uświadomiłam sobie, że moje mięśnie rozeszły sie dosyć znacząco po porodzie. Niestety nie byłam świadoma, że należy je ćwiczyć, tez wszystko wizualnie raczej wróciło do normy. Teraz jednak jestem w drugiej ciąży i zastanawiam sie, czy teraz mogę i powinnam ćwiczyc te mięśnie? Czy to będzie niebezpieczne dla dziecka – ćwiczenie i rozejście mięśni?

  5. Kaśka Kaśka

    Teraz sobie zdałam sprawę, że chyba mam to samo:/ A to już tyle lat od porodu minęło. Nie akceptuję swojego wyglądu po ciąży… utyłam… zdaję sobie sprawę, że trzeba się za siebie wziąć. Jak to się mówi… lepiej później, niż wcale. Zobaczymy…

  6. jj jj

    czy mozna cwiczyc pośladki majac rozejscie miesnia brzucha? tzn czy ćwiczenia na posladki nie obciaza kresy białej?

Zobacz również