Jak reklamować zabawki, odzież, obuwie dla dzieci?

Teoretycznie zanim zabawka trafi na rynek, powinna być starannie sprawdzone pod kątem bezpieczeństwa i użyteczności. W praktyce jednak co roku Inspekcja Handlowa sprawdza produkty, które mają trafiać do rąk naszych dzieci i wykrywa zagrożenia. W ten sposób w co trzeciej zabawce, odzieży, obuwiu rozpoznaje się nieprawidłowości. Część z nich może zagrażać nawet zdrowiu dziecka.

Jak kupować dobre zabawki dla dziecka?

10274198_10152321346020250_7602363631331488445_nPsują się nie tylko zabawki słabe, źle skonstruowane, ale również te „z górnej półki”, starannie wybrane, przemyślane, od sprawdzonego producenta. Dlatego nie jest powiedziane, że wybierając produkt dobry, unikniemy sytuacji, kiedy przyjdzie nam go reklamować. Na pewno jednak ryzyko wtedy będzie znacznie mniejsze.

Warto zwrócić uwagę, czy zabawka posiada:
1. Nazwę przedsiębiorstwa/producenta.
2. Znak CE – oznaczający, że zabawka spełnia wymogi bezpieczeństwa.
3. Informację o oznaczeniach wiekowych (oznaczenia takie powinny znajdować się na opakowaniu – sprawdźmy, czy są one jednolite i spójne – zdarzają się różne informacje w różnym miejscu na opakowaniu).
4. Ostre krawędzie, słabo przyczepione elementy, które mogą odpaść i zostać połknięte przez małe dziecko.
5. Dobrze zabezpieczony dostęp do baterii.

Przeczytaj więcej o oznaczeniach na zabawkach.

Jak reklamować zabawki?

Jeśli zabawka się zepsuła, możemy ją zareklamować: u producenta oraz u sprzedawcy (prawo do reklamacji u producenta i sprzedawcy nie wyklucza się.) Przed złożeniem reklamacji warto sprecyzować, czy powołujemy się:

  • na gwarancję producenta (możliwość naprawy w bezpośrednim punkcie serwisowym danego producenta, kontakt pośredni ze sprzedawcą nie jest konieczny),
  • na gwarancję za pośrednictwem sprzedawcy – zazwyczaj ta droga jest dłuższa od reklamacji bezpośredniej u producenta, bo sprzedawca jest tylko pośrednikiem, przyjmuje produkt i przekazuje go do producenta)
  • rękojmię (dla działalności gospodarczej, prawo zapisane w kodeksie cywilnym) – rękojmię składa się w dziale reklamacji i zwrotów u sprzedawcy na podstawie przepisów stanowiących o tym, że sprzedawca odpowiada za wadliwy towar. W odróżnieniu do gwarancji, odpowiedzialność ta obejmuje oprócz wad fizycznych również wady prawne nabywanego przedmiotu. Przepis mówi, że sprzedająca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność. Kupujący ma prawo do odstąpienia od umowy, żądanie obniżenia ceny, usunięcia wad. Kupujący ma jedynie miesiąc czasu na zawiadomienie sprzedającego o wykryciu wady towaru. W przeciwnym wypadku kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi (art. 563 § 1 k.c.).
  • czy niezgodność towaru z umową  – dotyczy wad towaru, braku właściwości, cech produktu opisanych w instrukcji, brak związku ze wzorem, próbką towaru. Niezgodność towaru z umową musi istnieć w chwili zakupu. To, co dzieje się z towarem później nie jest zależne od sprzedawcy.

Na złożenie reklamacji mamy rok lub dwa lata (zazwyczaj – prawo nie reguluje, jaki powinien być okres gwarancji, dlatego producent może dowolnie ustalić okres gwarancji). Nie musimy posiadać paragonu, ani faktury, ale przyda się dowód zakupu (na przykład wydruk z historii transakcji na koncie bankowym). Warto pamiętać, że w przypadku stwierdzenia wady musimy zgłosić reklamację najpóźniej w ciągu dwóch miesięcy. Przekroczenie tego terminu powoduje utratę uprawnień i sprzedawca nie będzie ponosił odpowiedzialności za towar.  Dobrą praktyką jest też zgłaszanie reklamacji na piśmie, aby w razie wątpliwości wykazać fakt zawiadomienia sprzedawcy (po jednym egzemplarzu dla każdej ze stron).

Do reklamowanego towaru dostarczamy na piśmie krótkie wyjaśnienie dotyczące reklamacji

  • w jakim stanie jest produkt,
  • kiedy się zepsuł (pamiętajmy o okresie 2 miesięcy)
  • czego żądamy – naprawy (w praktyce przy pierwszym reklamowaniu produktu należy prosić właśnie o naprawę), wymiany na nowy (jeśli produkt był kilkakrotnie naprawiany i nadal się psuje) lub zwrotu pieniędzy (to już ostateczne rozwiązanie, na które producent się godzi zazwyczaj po wyczerpaniu dwóch poprzednich opcji).

Warto wiedzieć, że posiadanie oryginalnego opakowania do produktu nie jest konieczne. Jeśli sprzedawca go żąda, warto zwrócić uwagę, że jest to tak zwana klauzula niedozwolona i jej stosowanie wiąże się z karą grzywny.

To jak sklep/producent podchodzi do reklamacji swoich produktów świadczy o nim. Dlatego wiele firm stawia na zadowolenie klientów i nie sprawia problemów z reklamowanym sprzętem, wymieniając produkt na nowy lub oddając pieniądze.

Reklamowaliście kiedyś zabawki, odzież dla dzieci? Mieliście z tym problem?

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Kobieta, żona, matka. Po krótkim zastanowieniu - właśnie w takiej kolejności. Nie lubi przesady oraz forsowania tylko jednego trendu w wychowaniu.

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. helowa. mama helowa. mama

    Moje reklamacje zawsze były skuteczne. Myślę, że to kwestia upierdliwosci; D

  2. Marysia Marysia

    Reklamowałam odzież w Biedronce…i nie było problemu. Tam chyba mają taki pr zeby wszystko rozwiązywać na rzecz klienta

  3. Fondue Fondue

    Bardzo rzetelny artykuł i na pewno bardzo pomocny :) Najgorsze jest to, że popsuta zabawka może wyrządzić dziecku krzywdę i mimo tego, że są na to przepisy, to nikt tej krzywdy nie cofnie.
    Jedyne co bym dodał do wpisu, to informacja o 14 dniowym terminie na ustosunkowanie się do reklamacji. Tutaj to dokładnie opisali, można się wczytać http://www.sosrodzice.pl/reklamowac-zabawki-odziez-dzieci/ ale to drobiazg akurat

  4. xxx xxx

    Wiele rzeczy nie wiedziałam, dzięki

  5. Dominik Dominik

    Ostatnio odrzucono mi reklamację butów, którym puściło w jednym miejscu szycie. Uzasadniono to tym, że chodziłem w nich za długo po pojawieniu się wady. Gdy pojechałem do sklepu napisać odwołanie to zobaczyłem, że moje buty są jeszcze bardziej rozdarte niż były w momencie składania reklamacji. Napisałem im, że to oburzające, że oni dopuszczają się takich praktyk żeby nie uznać reklamacji i że zrobię im czarny PR mówiąc o tym wszem i wobec. Poskutkowało.

  6. Mirosław_Kasztan Mirosław_Kasztan

    Bezpieczeństwo dla dziecka najważniejsze, a to właśnie to głównie na dorosłych spoczywa obowiązek sprawdzenia czy dane zabawki są bezpieczne dla ich własnych dzieci. Warto o to zadbać, by sprawdzić przynajmniej czy posiadają one certyfikat Europejski CE – UWAGA … trzeba uważać na podróbkę certyfikatu! Chińczycy próbują podrobić ten znak CE, w bardzo prosty sposób, kreska środkowa w E jest krótsza aniżeli w oryginalnym certyfikacie. Zwracajcie na to uwagę przy zakupie. Inna możliwością jest robienie zakupów tylko w zaufanych sklepach. Ja na przykład zabawki zwykle kupuję w sklepach stacjonarnych, a jeśli już w internecie to mam ulubiony sklep: (usunięte przez moderatora)- maja duży asortyment i przyzwoite ceny. Do tego często oferują rożne rabaty bądź promocje. kupując zabawki, puzzle, klocki lego, lalki czy inne zabawki dla dzieci w sklepie stacjonarnym bądź w internecie, kupuję tylko w wybranych miejscach gdzie sklepy informują mnie o tym, że sprzedają TYLKO zabawki które posiadają Certyfikat Europejski (CE). Jeżeli zauważycie, że certyfikat bezpieczeństwa został „w świetle prawa” podrobiony na chiński twór – REKLAMUJCIE zabawkę. Po co później macie mieć wyrzuty sumienia że przez Was stało się coś Waszemu dziecku ?

  7. lukaszk lukaszk

    jlbaltic.istore.pl – to tanie zabawki dla dzieci i akcesoria dla dzieci, zapraszamy do sklepu internetowego z zabawkami

  8. Rafał Rafał

    A czy ktoś kiedyś próbował reklamować zabawki kupowane za pośrednictwem sklepu internetowego? Sklepy takie jak np. akcesoriadzieci.pl tylko pośrednicza w sprzedaży, więc w momencie gdy zabawka się zepsuje to najpierw powinienem się zgłosić do tego sklepu czy mogę ich pominąć i zgłosić reklamacje bezpośrednio u producenta?