Jak przygotować się do ciąży? Polecane witaminy oraz badania, które powinna wykonać każda przyszła mama

Coraz więcej współczesnych kobiet chce świadomie zaplanować zajście w ciążę. Odpowiednie przygotowanie naszego ciała do wysiłku, jaki wiąże się z rozwojem nowego życia, może bowiem pozytywnie wpływać nie tylko na zdrowie dziecka, ale przede wszystkim na przebieg ciąży. Lekarze nie są, co prawda, do końca zgodni, jak to przygotowanie ma dokładnie wyglądać, ale jest kilka podstawowych zasad, którymi warto kierować się przed planowanym zajściem w ciążę. Ich przestrzeganie zwiększy bowiem prawdopodobieństwo urodzenia zdrowego dziecka oraz będzie miało pozytywny wpływ na przebieg ciąży oraz nasze samopoczucie w trakcie jej trwania.

Kiedy zacząć planować ciążę?

Aby odpowiedzieć na pytanie, jak przygotować się do ciąży, w pierwszej kolejności należy wiedzieć, kiedy rozpocząć takie przygotowania. Najlepiej jest to zrobić już na około pół roku przed planowaną datą poczęcia dziecka. Oczywiście, natury nie da się zaprogramować i nie wszystkie kobiety zajdą w ciążę w zaplanowanym terminie, ale warto jest na co najmniej sześć miesięcy przed zaprzestaniem stosowania antykoncepcji wprowadzić pewne zasady. Jak przygotować się do ciąży?

jak przygotować się do ciąży

Suplementacja kwasem foliowym

Kwas foliowy jest niezwykle ważną witaminą, która musi być obecna w organizmie przyszłych matek na odpowiednim poziomie. Jego niedobory mogą bowiem skutkować wystąpieniem u płodu bardzo poważnych schorzeń, jakimi są wady cewy nerwowej. Do ich wykształcenia dochodzi już podczas pierwszych czterech tygodni życia płodowego dziecka, kiedy wiele kobiet nie jest świadoma bycia w ciąży. Dlatego tak istotne jest rozpoczęcie przyjmowania kwasu foliowego już na kilka miesięcy przed planowaną ciążą. Pozwala to na uzupełnienie jego niedoborów w organizmie przyszłej mamy oraz na utrzymanie jego stężenia na odpowiednio wysokim poziomie.

Jak przygotować się do ciąży za pomocą kwasu foliowego? Zalecana dawka dzienna kwasu foliowego dla kobiet starających się o dziecko to ok. 0,4 mg. Jego przyjmowanie należy rozpocząć na około pół roku przed planowanym poczęciem dziecka oraz kontynuować suplementację nim przez pierwsze trzy miesiące trwania ciąży.

Witamina D i suplementy multiwitaminowe, a planowanie ciąży

Oprócz kwasu foliowego można także przyjmować inne witaminy, np. preparaty multiwitaminowe przeznaczone specjalnie dla kobiet w ciąży, ale nie jest to obowiązkowe. Dobrym wyborem będzie jednak przyjmowanie witaminy D, na której niedobory cierpi większa część naszej populacji. Witamina D nie tylko pozytywnie wpływa bowiem na nasze samopoczucie, ale także poprawia kobiecą płodność oraz zwiększa nasze szanse na poczęcie dziecka. Właściwy poziom witaminy D reguluje bowiem gospodarkę hormonalną oraz wspomaga prawidłowy przebieg owulacji.

Dobrze zbilansowana dieta i zdrowy tryb życia

Kwas foliowy to witamina B6, która pod postacią folianów występuje także w żywności. Jego bogatym źródłem są warzywa, m. in. szparagi, soczewica, fasola, cykoria, szpinak oraz rzepa. Znajdziemy go także w ryżu, kiełkach pszenicy, wątróbce cielęcej, a nawet w soku pomarańczowym. Planując zajście w ciążę, oprócz zażywania aptecznych suplementów diety, warto więc wzbogacić naszą dietę także w produkty bogate w naturalny kwas foliowy. Kwas foliowy zawarty w żywności jest bowiem lepiej przyswajalny niż jego syntetyczny odpowiednik. Przygotowując produkty z folianami, należy mieć jednak na uwadze, że witamina B6 w największym stężeniu występuje w surowych warzywach. W trakcie gotowania ulega natomiast ulotnieniu, przyszła mama powinna więc postawić głównie na surowe warzywa lub lekko gotowane.

Przygotowując się do przyszłej ciąży nie należy zapominać także o prowadzeniu zdrowego trybu życia. W okresie poprzedzającym ciążę nie należy więc palić tytoniu oraz wystrzegać się spożywania alkoholu. Warto także włączyć do swojego życia regularny wysiłek fizyczny, spędzać dużo czasu na świeżym powietrzu oraz jeść domowe, dobrze zbilansowane posiłki.

Badania lekarskie przed planowaną ciążą – jakie warto wykonać?

Pytanie, jak przygotować się do ciąży, wiąże się także z koniecznością wizyty u ginekologa. Lekarz znając naszą sytuację oraz ogólny stan zdrowia zleci bowiem odpowiednie badania, dzięki którym będzie można ocenić stan naszych narządów rodnych oraz fizyczną gotowość do zajścia w ciążę. Podczas wizyty u ginekologa, warto jest wykonać USG narządów rodnych.

Dobrym pomysłem jest także sprawdzenie funkcji tarczycy i w razie wykrycia jej niedoczynności rozpoczęcie przyjmowania hormonów. Udowodniono bowiem naukowo, że prawidłowa produkcja hormonów tarczycy ma duży wpływ na przebieg ciąży, minimalizuje ryzyko poronienia oraz wystąpienia wad rozwojowych u płodu.

Przed planowanym zajęciem w ciążę, warto także odwiedzić dentystę oraz wyleczyć ewentualną próchnicę. Jej leczenie ze znieczuleniem będzie bowiem niemożliwe w ciąży, a sama próchnica może mieć bardzo negatywny wpływ na przebieg ciąży. Nie każda kobieta bowiem wie, że może ona bezpośrednio przyczyniać się do poronień oraz przedwczesnych porodów.

Jestem absolwentką historii i miłośniczką Włoch, języka włoskiego i włoskiej kuchni. Pracuję jako copywriter, ale praca to dla mnie nie tylko obowiązek, ale przede wszystkim hobby i sposób na życie. Jestem mamą prawie czteroletniego chłopca, który sprawia, że każdy kolejny dzień jest ciekawszy i bardziej kolorowy. Jestem niepoprawną optymistką, dla której szklanka zawsze jest w połowie pełna, a pustkę zawsze można czymś wypełnić. Uwielbiam pisać i dzielić się z innymi swoją wiedzą i doświadczeniami.

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. maja maja

    ten okres przed ciążą też jest ważnym, skoro można się przygotować do tego wielkiego wydarzenia to czemu tego nie zrobić, sama aczęłam przyjmować witaminy mama dha premium jakieś 2 miesiące przed tym jak zaczeliśmy sę starac o maluszka, dorze że to tylko 2 tabletki dziennie i że mają wszystkie te potrzebne witaminy kwas foliowy, magnez, dha, nie musiałm tego brać oddzielnie. Przyjrzałam się swoijej diecie i wywaliłam z niej śmieci, zaczęłam jeść zdrowiej i ogarniczyłam kawę i herbatę, w ciązy było mi dużo łątwiej