Po co mojemu dziecku witamina B2? Sprawdź, dlaczego jest tak ważna i gdzie ją znaleźć!

Artykuł sponsorowany komentarzy: 0
Chcąc zapewnić dziecku zdrowy rozwój, należy pamiętać przede wszystkim o dostarczaniu mu niezbędnych mikroelementów oraz witamin. Wśród nich znajduje się także witamina B2, o której niewiele się mówi, a jak wszystkie inne witaminy z grupy B, jest ona niezwykle ważna dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Czy wiesz dlaczego?

Witaminy pod lupą

W kontekście odporności najczęściej wspomina się witaminę C. Dużo mówi się w ostatnich latach także o witaminie D, której niedobory są w naszej szerokości geograficznej bardzo powszechne. Rzadko opisuje się jednak działanie witamin z grupy B, w tym właśnie witaminy B2, czyli inaczej mówiąc – ryboflawiny. Niewątpliwie należy jednak pamiętać o niej w kontekście troski nie tylko o zdrowie dziecka, lecz także swoje, bo bierze ona udział w wielu przemianach metabolicznych, wpływa na wzrok, kondycję skóry oraz pracę układu immunologicznego.

Co niezwykle istotne, wpływa także na nasz układ nerwowy, w tym pracę mózgu. Pozwala dostarczyć do niego glukozę, czyli źródło energii niezbędnej do funkcjonowania. Stymuluje również przekazywanie impulsów nerwowych oraz wspomaga metabolizm takich neuroprzekaźników, jak serotonina czy dopamina. Ich niedobór może prowadzić m.in. do depresji, co we współczesnym świecie stanowi jedną z najczęstszych i najniebezpieczniejszych chorób dotykających także najmłodszych.

Niedobór witaminy B2

Biorąc pod uwagę fakt, że ryboflawina bierze udział w tak wielu procesach, objawy jej niedoboru mogą być bardzo szerokie i nieswoiste. Gdy jest jej za mało, zwiększa się m.in. ryzyko anemii, bo bierze udział w procesach tworzenia się płytek krwi. Mogą pojawić się także bóle głowy i bezsenność. Inne możliwe symptomy niedoboru witaminy B2:

  • zajady,
  • afty, pleśniawki, owrzodzenia i nadżerki w jamie ustnej,
  • swędzenie, stany zapalne skóry oraz błon śluzowych w okolicach krocza,
  • trudności z koncentracją oraz inne zaburzenia związane z układem nerwowym, np. migreny,
  • zaburzenia wzroku, m.in. ostrości widzenia, nadwrażliwości na światło oraz zaburzenia samego narządu wzroku (u dzieci borykających się z niedoborem witaminy B2 mogą pojawiać się nawet nieprawidłowości w rozwoju oka).

Kto jest narażony na niedobory ryboflawiny? Mogą być to weganie oraz wegetarianie, osoby niedożywione lub takie, które borykają się z przewlekłymi biegunkami (oraz innymi zaburzeniami wchłaniania). Ponadto również osoby przeżywające długotrwały stres czy obciążone dużym wysiłkiem fizycznym. Nie dotyczy to co prawda dzieci, ale warto mieć na uwadze, że problemy z niedoborem witaminy B2 mogą mieć także osoby spożywające duże ilości alkoholu, ponieważ utrudnia to wchłanianie ryboflawiny. Co istotne, na jej poziom w organizmie powinny zwracać szczególną uwagę także kobiety w ciąży oraz okresie laktacji.

Warto przy tym zaznaczyć, że trudno przedawkować witaminę B2, dlatego też rzadko mówi się o jej nadmiarze. Jest witaminą rozpuszczalną w wodzie. Patrząc jednak na symptomy ewentualnego nadmiaru, są to nudności oraz wymioty.

Najlepsze źródła ryboflawiny – dołącz je do diety dziecka!

Witaminy z grupy B najlepiej dostarczać z produktów mięsnych, bo to właśnie one są ich najlepszym źródłem. Dużo ryboflawiny znajdziemy w wołowinie, wieprzowinie, drobiu (wątróbka). Warto sięgać także po produkty odzwierzęce, takie jak nabiał – mleko, sery, twarogi, jogurty, jajka oraz ryby – łosoś, makrela, pstrąg.

Jeśli zaś chodzi o żywność roślinną, należy w diecie dziecka zapewnić produkty pełnoziarniste. Dobrze dodać także nasiona, m.in. słonecznika i dyni, czy też orzechy włoskie oraz rośliny strączkowe, takie jak fasola, groch, soja.

Nie zawsze niestety udaje się dostarczyć dziecku zdrowe produkty w takich ilościach, aby mogły zapewnić dzienne zapotrzebowanie na wszystkie witaminy. Warto rozważyć wtedy suplementację, pamiętając przy tym, aby preparat był odpowiednio dostosowany do potrzeb najmłodszych.

Chcesz dowiedzieć się więcej o witaminie B2 i roli, jaką odgrywa w organizmie dziecka? Doczytaj więcej na naszej stronie.

 

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.