Owoce egzotyczne w diecie małych dzieci

Inf. prasowa komentarzy: 0

W trakcie rozszerzania diety dziecka rodzice najchętniej stawiają na początku na lokalnie występujące warzywa i owoce – marchew, kalafiora, ziemniaki, jabłka, gruszki czy śliwki. I słusznie, bo są one często bardziej pełnowartościowe niż owoce z dalekich krajów, które były zebrane kilka tygodni wcześniej, zabezpieczone różnymi substancjami chemicznymi i dojrzewały w trakcie transportu. Trudno się dziwić, że bardzo często początkowo unika się ich w diecie dziecka.

Przychodzi jednak w końcu taki czas, kiedy maluch zna coraz więcej nowych smaków, jego układ pokarmowy dojrzewa i zaczyna być gotowy również na egzotykę. Najczęściej na pierwszy ogień idzie wtedy banan, pomarańcze i mandarynki, ale warto pamiętać również o takich owocach jak awokado, liczi, kiwi, ananas i mango. Czy warto dodać je do codziennej diety dziecka?

Liczi – orzeźwiający owoc z dalekiej Azji

Liczi nie jest zbyt popularnym owocem w Polsce. Warto zwrócić na niego uwagę i skusić się na kupienie kilku sztuk do spróbowania. Ze względu na małą popularność niewiele osób zna cechy charaterystyczne dla liczi – właściwości, smak i kalorie. Jakie one są? Liczi ma bardzo orzeźwiający, słodko – kwaśny smak i charakterystyczny aromat, który ciężko jest porównać z jakimś innym owocem. Posiada średnią ilość kalorii, bo jest to 66 kcal w 100 g, a względu na dużą zawartość cukrów prostych nie jest polecany cukrzykom. Zawiera bardzo dużo witaminy C, a także wit. B1, B2, B3, B6, E, K i kwas foliowy. Z minerałów najwięcej jest w nim wapnia, żelaza, magnezu, potasu, cynku i fosforu. Posiada również polifenole, które działają obniżająco na poziom „złego cholesterolu”, czyli frakcji LDL. Jeśli nigdy nie jedliście owoców liczi, warto wiedzieć, że owoc jest dojrzały i nadaje się do jedzenia, gdy da się go łatwo obrać z różowej, kolczastej skórki.

Banan – popularna przekąska

Jednym z pierwszych owoców egzotycznych podawanych małym dzieciom jest banan. Dzieje się tak ze względu na to, że jest on miękki i słodki – zjedzenie go nie wymaga posiadania zębów, a słodycz powoduje, że jest najczęściej bardzo lubiany przez najmłodszych. Jest bardzo popularny w Polsce i powszechnie dostępny. Banan świetnie nadaje się na przekąskę do zjedzenia poza domem. Jest to owoc dość kaloryczny (90 kcal w 100 g) i potrafi nasycić na długo, dlatego dobrze jest wziąć do pod uwagę planując posiłki. Zawiera dużo węglowodanów, ale również sporo błonnika. Najbardziej charakterystyczną cechą bananów jest wysoka zawartość potasu i magnezu. Jest również źródłem witamin, takich jak: C, A, E, K oraz tych z grupy B. Kupując banany dla dziecka warto zwrócić uwagę na to, żeby pochodziły one z uprawy ekologicznej – niestety najpowszechniej dostępne owoce są bardzo intensywnie zabezpieczane na czas transportu wieloma substancjami chemicznymi, które szczególnie łatwo przedostają się na skórę rąk podczas dotykania skórki.

Awokado – niesłodkie źródło zdrowych tłuszczy

Mimo, że nie jest ono słodkie, awokado zaliczane jest do owoców. Jest to bardzo wartościowe i smaczne źródło zdrowych tłuszczy, które można wykorzystywać na wiele sposobów. Mało kto wie, że posiada drugą nazwę – gruszka smaczliwka. Awokado jest bardzo kaloryczne, posiada 160 kcal w 100 g, a to za sprawą wysokiej zawartości tłuszczy (prawie 20%!). Są to jednak tzw. zdrowe tłuszcze, składające się z działających prozdrowotnie nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym omega-3 oraz omega-6. Dodatkowo zawiera ono dużo kwasu foliowego, potasu uraz witamin z grupy B. Warto wprowadzić je do diety dziecka, np. jako zamiennik masła – dojrzałe awokado da się łatwo rozsmarować na kanapce. Można tez zrobić z niego guacamole, dodać do koktajlu lub jeść w kawałkach. Da się również na jego bazie stworzyć pyszny, zdrowy krem czekoladowy.

Ananas – słodki wspomagacz trawienia

Podając dziecku ananasa przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na to, by był to owoc świeży. Ten z puszki nie ma już tak wielu prozdrowotnych właściwości i ma zdecydowanie większą zawartość cukru ze względu na konserwację w syropie cukrowym. Świeży ananas to źródło witamin C, A i B3, kwasu foliowego, magnezu, wapnia, żelaza i potasu. Zawiera substancję o nazwie bromelina, która wspomaga trawienie rozkładając białka, a także działa przeciwzapalnie. Uwaga! Nie należy podawać ananasów w trakcie atybiotykoterapii, ponieważ zawarta w nich bromelina wchodzi w interakcje z niektórymi lekami.

Mango – źródło wieku witamin

Mango stało się popularnym składnikiem musów dla dzieci oraz jogurtów owocowych. Jest to bardzo smaczny, słodki owoc, który zawiera w sobie dużo różnych witamin – zwłaszcza A, C i E, a także te z grupy B oraz minerały takie, jak: potas, miedź, magnez, fosfor, cynk, wapń i żelazo. Jest dobrym źródłem błonnika, co sprawia, że pomaga w regulacji perystaltyki jelit i potrafi nasycić na długo. Dojrzałe mango powinno być dość miękkie, o skórce z przewagą koloru czerwonego i żółtego. Jeśli kroicie świeży owoc po raz pierwszy, warto poszukać najpierw instrukcji, jak to zrobić najłatwiej – mango ma włochatą pestkę, która trochę utrudnia krojenie.

 

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.*