Opuchnięte nogi w ciąży – te sposoby pomagają!

Opuchnięte nogi w ciąży to częsty problem, zwłaszcza w trzecim trymestrze. Może towarzyszyć mu również obrzęk dłoni czy stóp. Jak sobie z nim radzić? Czy istnieją naturalne i bezpieczne metody, które pozwalają od razu po ich zastosowaniu odczuć ulgę?

Dlaczego Twoje nogi w ciąży są opuchnięte?

Opuchnięte nogi w ciąży to wynik zmian hormonalnych, zwiększenia ilości osocza krwi, zatrzymania wody w organizmie oraz ucisku macicy na naczynia żylne. Problem towarzyszy wielu kobietom. Jest szczególnie dotkliwy w lecie i wieczorami.

Jeśli:

  • obrzęki dotyczą nóg i kostek
  • mijają po odpoczynku z wysoko uniesionymi nogami

można uznać, że NIE są to zmiany patologiczne i nie wskazują na żadne nieprawidłowości w przebiegu ciąży.

Opuchnięty nogi w ciąży są szczególnie łatwe do zaobserwowania u szczupłych kobiet, u pań z wyższym BMI problem może nawet nie zostać rozpoznany. Najczęściej kłopot z obrzękami jest zgłaszany wtedy, kiedy trudno założyć obuwie, bo dotychczas noszone staje się ciasne. Dodatkowo może pojawiać się odczucie ciężkości nóg.

Opuchnięte nogi w ciąży. Kiedy należy udać się do lekarza?

  • jeśli opuchlizna pojawia się powyżej kolan,
  • kiedy obrzęki nie mijają po odpoczynku z wysoko uniesionymi nogami,
  • kiedy nogi w ciąży bolą i dyskomfort ten nie mija po odpoczynku,
  • kiedy pojawiają się duszności, przyspieszony oddech, itd.

Objawy te powinny zmotywować do szybkiego udania się do lekarza. Mogą wskazywać bowiem na poważną chorobę – zakrzepowo-zatorową.

opuchnięte nogi w ciąży

Jak sobie radzić z opuchniętymi nogami w ciąży?

Zacznij od wyboru wygodnego, przewiewnego obuwia z szerokim noskiem. Unikaj noszenia butów na obcasie. Jeśli czujesz, że stopa urosła, zmień obuwie na rozmiar większy.

Podstawa przy opuchniętych nogach to odpoczynek – zwłaszcza jeśli spędzasz dużo czasu w pozycji stojącej lub siedzącej. Relaks z uniesionymi nogami jest szczególnie istotny także w gorące dni. Nogi powinny być ułożone powyżej linii serca. Jednak nie należy ich krzyżować, bo to pogorszy tylko sytuację.

Warto możliwie często odpoczywać na lewym boku. Jeśli nie masz takiej możliwości – tam, gdzie nie musisz stać, usiądź. Unikaj długiego przebywania w jednej pozycji.

Oprócz odpoczynku dbaj o aktywność fizyczną, spacery, proste ćwiczenia zalecane w ciąży, które mogą zmniejszyć problem z obrzękami w ciąży.

Pij co najmniej 2 litry wody dziennie. Ogranicz ilość soli w diecie, która odpowiada za zatrzymywanie wody w organizmie.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.