Nietrzymanie moczu po ciąży – problem, który trwa chwilę lub trochę dłużej…

Nietrzymanie moczu po ciąży to częsty problem, który towarzyszy kobietom świeżo po porodzie. Na ten objaw narzeka aż 2/3 świeżo upieczonych mam. Generalnie z czasem kłopot z popuszczaniem moczu powinien się zmniejszać i znikać. Niestety czasami tak się nie dzieje. Wtedy wskazane są ćwiczenia, a czasami nawet specjalne zabiegi. Każda kobieta po porodzie, by uniknąć popuszczania moczu, powinna ćwiczyć mięśnie Kegla.

Nietrzymanie moczu po ciąży – problem, który zna każda z nas

Po ciąży i po porodzie mięśnie dna macicy, tak zwane mięśnie Kegla zostają osłabione. Wszystko z powodu rosnącego brzucha i zwiększonego obciążenia, które stanowią spore wyzwanie dla mięśni muszących utrzymać o kilka kilogramów więcej niż dotychczas. Skutkiem tego jest rozluźnienie i zwiotczenie mięśni i wiązadeł podtrzymujących dolny odcinek układu moczowego i rodnego. Osłabiony zostaje również mięsień łonowo-guziczny, który zamyka cewkę moczową. W konsekwencji obciążont mięsień sprawia, że mocz wycieka.

nietrzymanie moczu po ciąży

Kiedy pojawia się problem nietrzymania moczu?

Nietrzymanie moczu to wstydliwy problem, który odbiera pewność siebie. Sprawia, że wiele młodych mam obawia się wyjścia z domu i kontaktów towarzyskich. 

Jest to zrozumiałe, bo nietrzymanie moczu po ciąży powoduje niekontrolowany wypływ moczu w trakcie kichania, śmiania się, kaszlu, a nawet podczas noszenia dziecka. Skutkiem tego może być wypływ kilka kropelek moczu, jak również większego strumienia.

Na nietrzymanie moczu po porodzie szczególnie narażone są kobiety:

  • rodzące po raz kolejny,
  • mające nadwagę,
  • które urodziły duże dziecko, ważące ponad 4 kilogramy,
  • rodzące przy pomocy kleszczy czy próżnociągu.
  • które miały zaparcia w ciąży.

Jak długo trwa nietrzymanie moczu po ciąży i jak sobie z nim radzić?

Zazwyczaj nietrzymanie moczu po porodzie mija w okresie połogu. Niestety czasami utrzymuje się znacznie dłużej.

Proces powrotu do pełnej sprawności można przyspieszyć, ćwicząc mięśnie Kegla (przeczytaj, jak to robić), dbając o aktywność fizyczną, pamiętając o codziennej gimnastyce i ćwiczeniach. Wskazane jest także kontrolowanie wagi ciała. Należy stosować dietę bogatą w błonnik, by usprawnić trawienie. Zaleca się unikać dźwigania ciężkich rzeczy, nie przeciążać się. Unikać picia napojów moczopędnych – herbaty, kawy, herbaty skrzypowej.

Warto używać wkładek higienicznych lub lepiej urologicznych, które w razie wpadki pozwolą szybko uniknąć skutków nietrzymania moczu, pochłoną płyn i nieprzyjemny zapach. Poza domem dobrze mieć zawsze przy sobie zapasową bieliznę.  Nie wolno ograniczać się z przyjmowaniem płynów, bo po ciąży bardzo łatwo o odwodnienie. Obserwujemy reakcje swojego organizmu i częściej chodzimy do toalety. Przez kilka tygodni po porodzie stosujemy praktykę „wysikiwania się na zapas” – zwłaszcza przed wyjściem z domu, idziemy do toalety, nawet jeśli nie odczuwamy takiej potrzeby.

Najważniejsza jest systematyczność w ćwiczeniu mięśni Kegla i niepoddawanie się. Cierpliwe osoby prędzej czy później doczekają efektów. Zazwyczaj można je obserwować miesiąc po porodzie.

W skrajnych sytuacjach, jeśli nietrzymanie moczu po ciąży nie mija, lekarz może zlecić różne metody leczenia – elektrostymulację, a nawet operację.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.