Rola żelaza w organizmie – jak zapobiegać jego brakom i w naturalny sposób uzupełnić niedobory?

Żelazo to mikroelement, który pełni bardzo ważną rolę w organizmie każdego człowieka. Na niedobór żelaza są szczególnie narażone osoby uprawiające sport oraz kobiety w czasie menstruacji, po porodzie i w okresie karmienia piersią. Także osoby, które przestrzegają restrykcyjnych diet, w szczególności zwolennicy diety wegańskiej i wegetariańskiej, są bardzo narażone na niedobór tego ważnego pierwiastka.

Żelazo i skutki jego niedoboru dla naszego zdrowia i wyglądu

Żelazo to bardzo ważny pierwiastek, który bierze udział w produkcji erytrocytów, czyli czerwonych krwinek. Ich zadaniem jest z kolei transport tlenu z naszych płuc do każdej komórki ciała. Niedobór żelaza może więc prowadzić do bardzo poważnych problemów zdrowotnych. Braki w naszym organizmie tego pierwiastka mogą objawiać się bowiem przyspieszonym biciem serca, szybszym oddechem, bólami i zawrotami głowy oraz ciągłym uczuciem zimna w dłoniach i stopach.

Na zbyt niskim poziomie żelaza cierpią nie tylko nasze organy wewnętrzne, ale także nasz wygląd zewnętrzny. W skutek niedoborów żelaza nasza skóra staje się bowiem blada, sucha i szorstka, pod oczami mogą pojawić się sińce, a włosy i paznokcie zmatowieć oraz łamać się i rozdwajać. Osoby cierpiące na niedobory żelaza często obserwują u siebie także znaczny spadek odporności, co sygnalizuje m. in. pojawienie się na ustach bolesnych i nieestetycznych zajadów. Niedobór żelaza wiąże się także ze znacznym pogorszeniem naszego samopoczucia, ogólnym spadkiem formy, słabą koncentracją oraz pogorszeniem naszej kondycji umysłowej.

W razie podejrzeń, że spadek formy psychofizycznej może być wywołany właśnie przez niedobór żelaza warto jest jak najszybciej wykonać badanie krwi, które potwierdzi lub wykluczy nasze podejrzenia.

żelazo w organizmie - niedobór żelaza

Niedobór żelaza u małego dziecka – z czego może on wynikać?

Na braki żelaza w organizmie cierpią zarówno dorośli, osoby starsze, jak i dzieci. Problem ten dotyczy także najmłodszych. Na niedobory żelaza są bowiem szczególnie narażone niemowlęta i małe dzieci znajdujące się w fazie intensywnego wzrostu, która przypada między 6. a 20. miesiącem ich życia. U niemowląt braki żelaza w organizmie najczęściej są spowodowane problemami trawiennymi oraz biegunkami.

Bardzo ważne jest więc uważne obserwowanie swojego dziecka, jego wyglądu oraz zachowania, aby jak najwcześniej wychwycić wszelkie nieprawidłowości. Objawy u dziecka, które mogą wskazywać na niedobór żelaza, najczęściej są związane ze słabym przybieraniem na wadze oraz wolniejszym wzrostem niż powszechnie obowiązujące normy. Niedobór żelaza u dziecka może następnie prowadzić nawet do opóźnienia jego rozwoju psychicznego i motorycznego, dlatego w żadnym wypadku nie należy go bagatelizować.

Dieta bogata w żelazo, czyli jak uzupełnić jego braki?

Kiedy badanie krwi potwierdzi u nas niedobór żelaza należy w pierwszej kolejności zadbać o odpowiednie skomponowanie swojej codziennej diety tak, aby zawierała ona jak najwięcej naturalnych produktów bogatych w ten pierwiastek. Żelazo jest bowiem mikroelementem, który najlepiej wchłania się właśnie z pożywienia. Suplementy diety zawierające w swoim składzie żelazo należy przyjmować z rozwagą, pamiętając przy tym, że stanowią one jedynie uzupełnienie dobrze zbilansowanej diety, a nie jej substytut.

Jakie produkty bogate w żelazo warto włączyć do swojej codziennej diety? Należą do nich m. in.:

  • mięso: wołowina, wątróbka wieprzowa;
  • ryby: makrela, sardynki i śledź;
  • owoce: truskawki, jabłka, brzoskwinie, cytrusy;
  • warzywa: buraki, sałata, szpinak, groszek, pomidory, pietruszka, kalafior;
  • przekąski: pestki ze słonecznika i dyni, rodzynki, orzechy, pieczywo pełnoziarniste, żółtko jajka.

Niedobór żelaza w ciąży – czym może grozić dla dziecka?

Na niedokrwistość spowodowaną niedoborem żelaza w czasie ciąży cierpi aż 45% przyszłych mam. Żelazo jest pierwiastkiem, który jest niezbędny zarówno do dobrego samopoczucia kobiety, jak i wpływa także na rozwój jej dziecka. Konsekwencje niedoboru żelaza w ciąży są zatrważające, może on bowiem skutkować poronieniem, przedwczesnym porodem, prowadzić do anemii u noworodka i jego zbyt niskiej wagi urodzeniowej.

Dlatego tak ważne jest przestrzeganie prawidłowej i dobrze zbilansowanej diety bogatej w żelazo przez cały czas trwania ciąży. Dieta taka musi bowiem dostarczy
organizmowi kobiety wszystkich witamin i pierwiastków tak potrzebnych na tym ważnym etapie jej życia. Przyszła mama, u której natomiast stwierdzono niedobór żelaza, oprócz przestrzegania prawidłowej diety, powinna dodatkowo zrezygnować na czas ciąży i karmienia piersią z kawy i herbaty, gdyż napoje te mają tendencję do wypłukiwania z organizmu cennego żelaza. Czasami lekarz zleca również suplementację.

Jestem absolwentką historii i miłośniczką Włoch, języka włoskiego i włoskiej kuchni. Pracuję jako copywriter, ale praca to dla mnie nie tylko obowiązek, ale przede wszystkim hobby i sposób na życie. Jestem mamą prawie czteroletniego chłopca, który sprawia, że każdy kolejny dzień jest ciekawszy i bardziej kolorowy. Jestem niepoprawną optymistką, dla której szklanka zawsze jest w połowie pełna, a pustkę zawsze można czymś wypełnić. Uwielbiam pisać i dzielić się z innymi swoją wiedzą i doświadczeniami.

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.