Najlepsza dieta na płodność

Dla par, które marzą o powiększeniu rodziny niezwykle istotna jest kwestia wysokiej płodności. To właśnie ona wpływa bowiem na łatwość zajścia w ciążę, szybkie poczęcie i późniejszy prawidłowy rozwój płodu. Niestety w obecnych czasach coraz więcej osób boryka się z problemem obniżonej płodności. Szybkie tempo życia, codzienny stres oraz nadmiar obowiązków nie sprzyjają zakładaniu rodziny. Na szczęście da się w pewnym stopniu poprawić swoją płodność, stosując odpowiednią dietę oraz dostarczając organizmowi cennych składników odżywczych. Z czego powinna się więc składać najlepsza dieta na płodność? 

Najlepsza dieta na płodność

Dieta a wysoka płodność

Nie od dziś wiadomo, że zbilansowana dieta ma ogromny wpływ na nasze zdrowie. Nie tylko wspiera odporność czy pomaga uniknąć wielu chorób, ale też reguluje działanie gospodarki hormonalnej i prawidłowe funkcjonowanie większości układów w organizmie. W dużym stopniu wpływa również na płodność. Zachowanie równowagi pomiędzy odpowiednią ilością przyjmowanych składników odżywczych, ich ilością i jakością znacząco zwiększa szanse na poczęcie dziecka. Koniecznie trzeba zdawać sobie przy tym sprawę, że właściwie dobrana dieta pomaga zapewnić optymalną masę ciała, jednocześnie pozwalając uniknąć nadwagi oraz niedowagi, czyli czynników niekorzystnie wpływających na płodność. Codzienny jadłospis przyszłych rodziców powinien więc być odpowiednio urozmaicony, oparty w jak największym stopniu na naturalnych i mało przetworzonych produktach. 

Jakie składniki wzmacniają płodność u kobiet?

Kobiety, które pragną w najbliższej przyszłości zostać mamami powinny przede wszystkim wprowadzić do swojej diety produkty bogate w błonnik pokarmowy, składniki mineralne oraz witaminy. Wyjątkowo korzystnie na płodność oddziałują też zielone warzywa i świeże owoce. W menu pań starających się o dziecko nie może również zabraknąć pełnowartościowego białka, tłuszczów roślinnych czy pełnoziarnistych produktów zbożowych o niskim indeksie glikemicznym. Warto więc ograniczyć
spożywanie czerwonego mięsa na rzecz roślin strączkowych, w tym ciecierzycy, soczewicy, grochu bądź fasoli.

Poczęciu sprzyjają także kwasy omega-3 i omega-6 oraz witaminy o właściwościach antyoksydacyjnych (A, C i E). Świetnie sprawdzą się więc tutaj tłuste ryby morskie, nasiona, orzechy, oliwa z oliwek czy margaryna. Cenne w diecie przyszłej rodzicielki okażą się też przyprawy, chociażby pieprz czarny, kardamon, imbir, cynamon i nasiona pietruszki. Jednocześnie powinno ograniczyć się
stosowanie nadmiernej ilości soli oraz gotowych mieszanek przyprawowych. Na płodność pozytywny wpływ wywierają także kiszonki i chudy, fermentowany nabiał. 

Najlepsza dieta na płodność mężczyzny

Panowie również muszą zwrócić uwagę na dietę, jeśli chcą wzmocnić swoją płodność. W przypadku mężczyzn szczególnie wskazana jest podaż przeciwutleniaczy i antyoksydantów oddziałujących na jakość nasienia. Wprowadzenie do menu produktów o wysokiej zawartości cynku, selenu oraz kwasu foliowego pomoże nasilić ruchliwość plemników, a tym samym zwiększyć szanse na zapłodnienie. Aby wyregulować poziom hormonów w organizmie niezbędna okaże się też suplementacja witaminą D. Jej niedobór bardzo często zaburza bowiem prawidłowy proces spermatogenezy. W diecie przyszłego taty powinny się również znaleźć świeże warzywa i owoce, produkty zbożowe z pełnego ziarna, oleje roślinne, orzechy, a także ryby czy owoce morza. 

Dieta poprawiająca płodność przede wszystkim musi bazować na żywności bogatej w podstawowe składniki mineralne, błonnik oraz kwasy tłuszczowe. Prawidłowe działanie układu rozrodczego wspierają głównie pełnoziarniste produkty zbożowe, świeże owoce i warzywa, a także tłuste ryby. Jednocześnie należy unikać spożywania przetworzonych słodyczy, słonych przekąsek oraz fastfoodów, które ze względu na wysoki indeks glikemiczny niekorzystnie wpływają na płodność.

Bibliografia:
Bojanowska M., Kostecka M., Dieta i styl życia jako czynniki wpływające na płodność, "Kosmos Problemy
Nauk Biologicznych", t. 67, nr 2 (319) 2018. Ostrowska L., Karecka U., Wpływ diety i aktywności fizycznej
na płodność kobiet, "Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu", t. 23, nr 1 2017. Sawaniewska A., Gajewska
D., Lange E., Wpływ sposobu żywienia na płodność kobiet i mężczyzn, "Kosmos Problemy Nauk
Biologicznych", t. 68, nr 2 (323) 2019.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.*