Początki nauki w szkole dla wielu dzieci nie są proste. Szczególne trudności może sprawiać nauka pisania. Często stanowi ona prawdziwe wyzwanie dla dzieci leworęcznych, które stanowią 15% wszystkich dzieci zaczynających naukę w szkole. Dlaczego dzieciom leworęcznym bywa trudniej? O jakich zasadach pamiętać, jeśli dziecko ma wiodącą lewą rękę? Oto wszystko na temat „leworęczne dziecko w szkole”.
Jeśli masz w domu leworęczne dziecko, to bardzo istotne, by posiąść wiedzę, która pozwoli zapobiec frustracjom dziecka, a nawet błędom prowadzącym do skrzywienia kręgosłupa.
Kiedy kształtuje się leworęczność?
Pierwsze sygnały, że dziecko będzie leworęczne można zaobserwować już w wieku niemowlęcym, jednak dopiero około 4 roku życia utrwala się przewaga jednej ręki nad drugą. U większości dzieci leworęczność ustala się ona ostatecznie w 6-7 roku życia, czyli dominacja jednej strony przypieczętowana zostaje w okresie późnoprzedszkolnym.
Bycie leworęcznym świadczy o dominacji prawej półkuli. Leworęczność jest dziedziczona.
Choć jeszcze pokolenie temu przestawianie dziecka z prawej ręki na lewą było bardzo częste, obecnie nie zaleca się tego robić. Takie działania mogą być szczególne groźne, gdy dziecko:
- ma silną dominację lewej strony,
- dziecko na wczesnym etapie rozwoju wybiera lewą rękę,
- prawa ręka jest wyraźnie mniej sprawna,
- dziecko jest lewooczne.
Dlaczego nie wolno na siłę przestawiać dziecka leworęcznego?
Przestawianie na siłę na praworęczność przynosi więcej szkód niż pożytku. Może skończyć się fatalnie – problemami z nauką, koncentracją, pamięcią, dysgrafią, dysleksją, dysortografią, problemami z czytaniem, mówieniem, a nawet jąkaniem. Na siłę przekładanie dziecku kredek z lewej do prawej ręki to ogromny stres, który może zakończyć się obniżeniem poczucia własnej wartości.
Na jakie problemy może napotkać leworęczne dziecko w szkole?
- dziecko może pisać od prawej do lewej – to naturalny kierunek pisania dla leworęcznego dziecka.
- dzieci leworęczne rysują szlaczki od prawej do lewej, czasami piszą tak wyrazy i odczytują liczy,
- leworęczna osoba posługuje się pismem zwierciadlanym – lustrzane odbicie,
- myli litery p-b, d-b
- dziecko pisze mniej starannie,
- dziecko szybciej się męczy podczas pisania,
- dzieci leworęczne są bardziej narażone na dysgrafię,
- częściej są rozczarowane i frustrowane wymaganiami, które się przed nimi stawia, dlatego, że stanowią one dla nich większe wyzwanie niż dla praworęcznych dzieci.
Jak pomóc leworęcznemu dziecku w szkole?
By leworęczne dziecko w szkole mogło sprostać wymaganiom przed nim stawianym, bardzo istotne jest zadbanie o kilka aspektów:
- Dziecko powinno siedzieć w ławce w taki sposób, by mieć koleżankę lub kolegę po swojej prawej stronie, czyli leworęczna osoba powinna siedzieć po lewej stronie ławki. Dzięki temu lewa ręka będzie po „zewnętrznej stronie ławki” i dzieci nie będą sobie przeszkadzać w trakcie pisania.
- Stopy powinny być oparte na podłodze, a plecy wyprostowane.
- Najlepiej jeśli dziecko siedzi w środkowym rzędzie, gdzie światło jest najbardziej rozproszone i sprzyjające nauce pisania. Źródło światła najkorzystniej, gdy pada z prawej strony.
- Ułożenie zeszytu nie musi być równoległe do linii ławki. Dziecko powinno mieć możliwość swobodnego ułożenia zeszytu w taki sposób, by widzieć to, co pisze. Zeszyt może być ukośnie ułożony w prawą stronę a nawet pionowo do krawędzi ławki. Nie powinno się zabraniać dziecku manewrowaniem zeszytem. Należy umożliwić dziecku przyjęcie dogodnej pozycji do pisania, która uchroni kręgosłup.
- Na początku dziecko powinno uczyć się pisać ołówkiem.
- Dla dzieci leworęcznych należy kupić nożyczki i pióro odpowiednie dla leworęcznych. Dostępne są też ułatwiające naukę pisania nakładki na palec.
Pomoce szkolne, które mogą się przydać
- zeszyt z ukośną liniaturą dla osób leworęcznych,
- nakładki korygujące na kredki i ołówki ćwiczące prawidłowy uchwyt
- pióro kulkowe/wieczne dla osób leworęcznych,
- nożyczki dla leworęcznych.
13 sierpnia to Międzynarodowy Dzień Osób Leworęcznych.
Komentarze