Kwas foliowy w ciąży – dawkowanie i działanie

Przyjmuje się, że kwas foliowy w ciąży jest bardzo ważny. Zignorowanie jego właściwości może mieć opłakane skutki: przede wszystkim dla dziecka, które może urodzić się chore. Dlatego lekarze zalecają suplementację nie tylko w ciąży, ale również przed poczęciem, kiedy staramy się o dziecko. Niektórzy wskazują, że na wszelki wypadek każda kobieta aktywna seksualnie powinna zażywać kwas foliowy. Dlaczego to tak ważne?

Kwas foliowy w ciąży ważny szczególnie w pierwszych tygodniach ciąży

Kwas foliowy w ciąży jest najważniejszy na początku, kiedy kształtuje się układ nerwowy. Jego optymalna ilość znacząco zmniejsza ryzyko wystąpienia poważnych w skutkach wad cewy nerwowej, które rozwijają się do 28 dni po zapłodnieniu, czyli często zanim kobieta trafi do ginekologa na pierwszą wizytę w ciąży.

Naukowcy obliczyli, że ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej przy suplementacji kwasu foliowego spada nawet o 70%! Nic dziwnego zatem, że eksperci uważają kwas foliowy za najważniejszą ciążową witaminę, o której nie wolno zapominać! Pozwala mocno zminimalizować ryzyko wystąpienia takich poważnych wad, jak rozszczep kręgosłupa, bezmózgowie, czy przepuklina mózgowa, a także wad serca czy układu moczowego.

W Polsce każdego roku przychodzi na świat około 2000 dzieci z wadami cewy nerwowej.

Kwas foliowy najważniejszy jest na początku ciąży, ale jego obecność jest wskazana również później. Witamina wspomaga procesy krwiotwórcze u płodu, pomaga w pracy układu pokarmowego, warunkuje zdrowie wątroby, żołądka i jelit. Kwas foliowy pomaga także przyszłej mamie, chroniąc ją przed anemią, a także poprawiają nastrój, zapobiegając depresji.

kwas foliowy w ciąży

Czym jest kwas foliowy?

Kwas foliowy to witamina B9 (folacyna, folan), rozpuszczalna w wodzie. Zaliczana jest do pochodnych folianów. Ludzki organizm nie umie sam wytwarzać tej witaminy, konieczne jest dostarczanie jej wraz z pożywieniem lub suplementem diety.

Kwas foliowy jest magazynowany w wątrobie, może tam przetrwać około 3 miesiące. Nadmiar witaminy wydalana jest z moczem i stolcem.

Kwas foliowy znajdziemy w naturalnych jego źródłach:

  • ciemnozielonych warzywach – brukselka, kapusta, sałata, szparagi,
  • pomarańcze, banany,
  • rośliny strączkowe,
  • rzepa, buraki,
  • jaja,
  • sery,
  • drożdże.

Niestety kwas foliowy w naturze jest bardzo wrażliwy na temperaturę i szybko się ulatnia. Dlatego tak istotna jest suplementacja, która chroni przed jego niedoborami.

Kwas foliowy w ciąży: dawkowanie

Lekarze zalecają suplementację 0,4 mg kwasu foliowego dziennie (nie należy przekraczać dawki 1 mg dziennie) na trzy miesiące przed rozpoczęciem starań o dziecko oraz w ciąży minimum do trzeciego miesiąca ciąży. Polskie Towarzystwo Ginekologiczne zaleca kontynuowanie suplementacji kwasem foliowym do końca II trymestru. Niektórzy lekarze zalecają utrzymanie suplementacji do końca ciąży.

Dawkę kwasu foliowego należy zwiększyć u kobiet:

  • w ciąży wielopłodowej,
  • z BMI powyżej 30,
  • stosujących wcześniej antykoncepcję hormonalną,
  • palących papierosy.

Kobiety chorujące na padaczkę oraz te, które urodziły dziecko z wadą cewy nerwowej powinny przyjmować dziennie dawkę 4 mg kwasu foliowego.

W związku z tym, że wiele ciąż nie jest planowanych i nie istnieją w 100% pewne metody antykoncepcyjne, lekarze apelują, by tabletki z kwasem foliowym zażywała każda aktywna seksualna kobieta.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.