Kmin rzymski, kumin – dla odporności, lepszego trawienia, dla zdrowia

Kmin rzymski to przyprawa o długiej liście zalet. Nadal nie jest doceniana w takim stopniu, w jakim na to zasługuje.

Przyprawa ta choć nazywa się podobnie do popularnego kminku, ma z nim niewiele wspólnego. Wygląda dość niepozornie, a daje przenikliwy, lekko ostry posmak, z niewielkimi akcentami cytrusowymi. Trudno porównać ten smak do czegoś innego.

Kumin dostępny jest w formie całych ziarenek oraz już zmielonej – gotowej do spożycia.

SONY DSC

Kmin rzymski należy do rodziny Apiaceae, tej samej, do której zaliczamy klasyczny kminek, koperek i pietruszkę. Jest szeroko stosowany w Indiach i niektórych innych krajach Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej jako przyprawa, która nie tylko poprawia smak potrawy, ale przede wszystkim korzystnie wpływa na zdrowie i zapobiega wielu poważnym chorobom nękającym dzisiaj całe cywilizacje.

Kumin pochodzi z Egiptu a jego historia jest długa i ciekawa. Był wykorzystywany w kuchniach starożytnej Grecji i Rzymu. Co może być dość zaskakujące używany był również do mumifikacji faraonów. Kumin stał się także symbolem oszczędności i chciwości. Zarówno Marek Aureliusz jak i Antoninus Pius – cesarze posiadali pseudonimy, które odnosiły się do tej lekko pikantnej przyprawy. W średniowieczu, w Europie kmin rzymski stał się symbolem wierności i miłości.

Kmin rzymski zalety

  • pomaga w trawieniu,
  • korzystnie wpływa na odporność,
  • jest wskazany przy astmie,
  • zapaleniu oskrzeli,
  • wskazany przy niedokrwistości,
  • chorobach skóry,
  • obniża ryzyko zachorowania na nowotwory.

Jak kupować?

Lepiej wybierać kmin w nasionach, które można łatwo zmielić, niż kmin już w proszku – w ten sposób uzyskamy przyprawę o pięknym aromacie na dłużej.  Aby wydobyć pełnię aromatu przed użyciem kminu warto uprażyć jego ziarna na patelni.

W celu rozdrobnienia ziaren sprawdzi się również moździerz i tłuczek. Kumin należy przechowywać w szczelnie zamkniętym opakowaniu, z dala od źródła słońca i ciepła.

Mielony kmin będzie zdatny do spożycia przez około pół roku. Całe nasiona pozostają świeże przez około rok.

Do czego stosować kumin?

Kmin rzymski świetnie sprawdza się w połączeniu z roślinami strączkowatymi, takimi jak soczewica, groch, fasola. Dobrze smakuje z brązowym ryżem, suszonymi morelami i migdałami.

Warto wypróbować połączenie kminu, pieprzu i miodu, które według legend, działa jak afrodyzjak, a które korzystnie wpływa na smak potraw, zwłaszcza kurczaka i dań rybnych.

Kmin rzymski i jego korzystny wpływ na zdrowie

Kmin rzymski w codziennym rodzinnym menu może przynieść wiele dobrego.

Bardzo dobrze działa na trawienie. Jest bogatym źródłem błonnika, wykazuje również działanie przeciwgrzybiczne i przeciwbakteryjne. Dodawany do potraw pozwala na szybsze gojenie się ran oraz wszelkich zakażeń w układzie pokarmowym. Może sprawdzić się również u osób, które mają problemy z hemoroidami.

Drugi ważny punkt to walka z cukrzycą. Choć badania nadal trwają, to pierwsze wyniki są obiecujące. Kmin rzymski zmniejsza ryzyko wystąpienia hipoglikemii.

Kumin jest też świetny dla osób cierpiących na schorzenia układu oddechowego, w tym na astmę. Działa jak delikatny środek wykrztuśny – rozluźnia zalegającą wydzielinę i ułatwia jej wykrztuszanie.

Kmin jest wskazany również w walce z przeziębieniem i infekcjami wirusowymi. Za sprawą olejków eterycznych działa odkażająco. Dzięki wysokiej zawartości żelaza (ponad 66 mg na 100 gramów) i witaminy C pozwala zahamować rozwój infekcji.  Jako naturalny przeciwutleniacz chroni przed rozwojem choroby i wzmacnia odporność.

Za sprawą wysokiej zawartości żelaza kumin jest polecany dla kobiet w ciąży, karmiących piersią, jak i dla wszystkich miesiączkujących pań. Jest idealny jako dodatek do codziennego menu osób zagrożonych anemią.  Poza tym jest cennym źródłem wapnia – zawiera 90 mg żelaza na 100gramów co zaspokaja ponad 90% naszego dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek.

Kmin to również witamina E, która jest znanym i cenionym przeciwutleniaczem zwalczającym wolne rodniki oraz spowalniająca procesy starzenia się skóry. Poza tym kumin jest świetnym źródłem manganu, magnezu, fosforu i witaminy z grupy B.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. Kaśka Kaśka

    Nie znałam. Poznam:)