Kiszone cytryny – sposób na odporność?

W Polsce szczególnie chętnie kisimy ogórki i kapustę, ale zaprawiać można też owoce, na przykład kiszone cytryny to prawdziwy hit w Maroku, pomału doceniany również w naszym kraju. Są bardzo proste w przygotowaniu. Warto wprowadzić ich smak do kuchni, dodając kiszone cytryny do sałatek, sosów, czy dań mięsnych.

Kiszonki to samo zdrowie

Kiszonki są bardzo zdrowe. Stanowią naturalne źródło probiotyków (bakterii kwasu mlekowego), świetnie wspomagają funkcjonowanie układu odporności, szczególnie zimą. Bakterie kwasu mlekowego odpowiadają za sprawne oczyszczanie organizmu, wzmacnianie systemu odporności i ochronę przed chorobami. Kwas mlekowy korzystnie wpływa na florę bakteryjną w jelitach, a to właśnie stamtąd – z brzucha pochodzi nasza odporność. Niestety nasza i naszych dzieci flora bakteryjna nie ma łatwego zadania, często jest w nie najlepszym stanie z powodu antybiotykoterapii, czy nieprawidłowej diety.

Bakterie kwasu mlekowego, oprócz korzystnego wpływu na odporność, wspomagają trawienie. ułatwia prawidłowe wchłanianie produktów przemiany materii. Ich obecność jest niezbędna do prawidłowego syntetyzowania niektórych witamin (np. B i K), innymi słowy, gdy ich nie ma lub flora bakteryjna jest zaburzona, wtedy dochodzi do niedoborów witaminowych.

kiszone cytryny

Kiszonki same w sobie są źródłem witamin z grupy B (B1, B2, B3), które są niezbędne, by organizm prawidłowo trawił białka, węglowodany i tłuszcze. Dodatkowo dostarczają witamin: C, A, E, K oraz magnezu, potasu, fosforu i wapnia.

Jest coś jeszcze – kiszonki są bogatym źródłem błonnika, który ułatwia trawienie i daje uczucie sytości, chroniąc przed podjadaniem.

Oczywiście najzdrowsze są kiszonki przygotowane w domu. Produkty dostępne w sklepach często są kwaszone a nie kiszone (a to różnica!), po drugie dostarczają wiele konserwantów i zbędnych dodatków.

Dlaczego kiszone cytryny?

Kiszone cytryny mają świetny skład:

  • dostarczają spore ilości witaminy C, B, B1, B6, B9,
  • są cennym źródłem magnezu, żelaza, wapnia i potasu,
  • terpentyny – które zwiększają wydzielanie śliny i pobudzają trawienie,
  • rutyna – wzmacniająca błony śluzowe, chroni przed krwawieniem dziąseł,
  • oczywiście zawierają też kwas mlekowy,
  • spore ilości soli – dlatego należy je jeść z umiarem.

Kiszone cytryny: przepis

  •  10 niewoskowanych cytryn
  • sok z 3 cytryn
  • sól morską
  • 5 liści laurowych
  • przegotowana woda
  • 3 litrowy słoik

Cytryny dokładnie umyj (nie obieraj), natnij prawie do końca, wsyp do środka pół łyżeczki soli. Włóż cytrynę do słoja i wsyp jedną łyżeczkę soli. Powtórz czynność ze wszystkimi cytrynami. Gdy słoik się zapełni (cytryny będą ciasno ułożone w słoju), dodaj liść laurowy i zalej wodą tak, by przykryć wszystkie cytryny. Zakręć słoik i odstaw w chłodne miejsce. Kiszone cytryny są gotowe po około dwóch tygodniach.

Jak wykorzystać kiszone cytryny w kuchni?

  • starta skórka świetnie nadaje się do sosów i dipów jogurtowych,
  • świetne do marokańskiego dania – tażin, do gulaszy na bazie kurczaka,
  • sos i miąższ można użyć do sosów sałatkowych zamiast octu i soli,
  • miąższ można użyć do drinków,
  • do sałatek na bazie zbóż i kasz,
  • sokiem z kiszonych cytryn można skroplić ryby,
  • do dań z owoców morza.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.