Kasza gryczana właściwości, o których warto wiedzieć

Najzdrowsza jest kasza gryczana niepalona, czyli biała. Niestety na sklepowych półkach najczęściej znajdujemy wersję przetworzoną, paloną, która jest bardziej wyrazista w smaku, goryczkowata i ma nieco inny zapach, a do tego posiada tylko 50% składników odżywczych dostępnych w kaszy niepalonej. Dlatego lepiej poszukać kaszy niepalonej, by skorzystać z wszystkich jej niesamowitych zalet. Kasza gryczana właściwości ma niezwykłe. Włączenie jej w menu daje mnóstwo korzyści. Przeczytaj, dlaczego warto!

Kasza gryczana właściwości znane od wieków

Kasza gryczana powstaje z łuskanych ziaren gryki, rośliny z rodziny rdestowatych uprawianej od tysięcy lat, kwitnącej w lipcu i sierpniu. Nie należy do zbóż, ale tak jest traktowana.

W naszej szerokości geograficznej jest znana od XII wieku, wykorzystywana głównie w formie kaszy, ale z ziaren gryki można uzyskać mąkę, która posłuży nam do wypieku chleba lub ciast. Choć mąka gryczana ma dość wyrazisty smak, to w połączeniu z innymi mąkami pozwala uzyskać zdrowy i smaczny materiał do wypieku na przykład chleba. Pod tym względem mąka gryczana jest wielokrotnie lepsza niż mąka pszenna.

Kasza gryczana: skład

Kasza gryczana jest cennym źródłem dobrze przyswajanego białka (na poziomie 10-15%), porównywalnego pod względem właściwości do tego znajdującego się w roślinach strączkowych. Testy jednak pokazały, że gryka jest najlepiej przyswajalnym źródłem białka.  Zawiera również aminokwasy, których nasz organizm nie potrafi samodzielnie wytworzyć. Dostarcza wszystkie białka egzogenne na przykład – lizynę i tryptofan – niedostępne w innych znanych kaszach.

Poza białkiem kasza gryczana zawiera dużo węglowodanów w formie skrobi i niewiele tłuszczu. Mnóstwo witamin – zwłaszcza z grupy B (B3, B5), witaminę E, ale także PP, kwas foliowy,  oraz składników mineralnych – potasu, żelaza, wapnia, fosforu, magnezu, miedzy, cynku, boru, jodu i bardzo cennego krzemu.

kasza gryczana właściwości

Kasza gryczana nie zawiera glutenu. Czasami na opakowaniu znajduje się informacja o tym alergenie ze względu na możliwość zanieczyszczenia kaszy podczas pakowania w zakładzie, w którym występują również inne kasze. W tym przypadku, by mieć pewność bezglutenowości wskazane jest przebieranie kasz.

Kasza gryczana właściwości zdrowotnekasza gryczana

Systematyczne jedzenie kaszy gryczanej świetnie wpływa na nasze zdrowie.

  • poprawia trawienie i dba o uczucie sytości – dzięki wysokiej zawartości błonnika (w 100 gramach znajduje się około 6 gramów błonnika) – posiada dwa razy więcej błonnika niż ryż czy makaron,
  • posiada właściwości odkwaszające nasz organizm,
  • oczyszcza jelita ze złogów i toksyn,
  • zapobiega zaparciom,
  • dodaje energii,
  • pomaga walczyć ze stresem i bezsennością,
  • wzmacnia kości,
  • działa rozgrzewająco,
  • chroni przed nowotworami układu pokarmowego,
  • polecana jest osobom na diecie redukcyjnej,
  • zapobiega otyłości,
  • obniża ciśnienie krwi i zapobiega nadciśnieniu,
  • pomaga w leczeniu anemii i zapobiega niedokrwistości,
  • uszczelnia i wzmacnia naczynia krwionośne,
  • dostarcza cennych przeciwutleniaczy (flawonoidów) walczących z niekorzystnym wpływem wolnych rodników.

Kaszy gryczanej nie poleca się osobom z niewydolnością nerek, chorującym na wrzody żołądka i dwunastnicy.

Jak gotować kaszę gryczaną?

Kaszę gryczaną gotujemy na małym ogniu przez około 20 minut. Bardzo ważne jest zachowanie odpowiednich proporcji – jedna miarka kaszy na dwie miarki wody. Po zakończeniu gotowania należy pozostawić kaszę w garnku, czekając aż kasza wchłonie resztę wody. Wylewając wodę po gotowaniu kaszy, niepotrzebnie obniżamy wartość przygotowywanej kaszy.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.