Joga dla kobiet w ciąży i małych dzieci – warto?

Co daje joga w ciąży?

Agnieszka Tomas, właścicielka Joga Klub: Joga to holistyczny system, traktujący ciało, umysł i ducha jako jedność. Integracja tych trzech elementów daje wyzwolenie, zdrowie i harmonie. Można ją uprawiać bez względu na wyznawaną religię, gdyż jest to system świecki. Codzienna praktyka jogi wzmacnia ciało, otwiera umysł na nowe daję poczucie akceptacji.

W okresie ciąży joga znakomicie nadaję się jako ten rodzaj ruchu, który może towarzyszyć kobiecie w tym pięknym i trudnym zarazem okresie. Ciąża to rewolucja dla organizmu, burza hormonów, nieznanych emocji, zmian, które kobieta doświadcza. Joga uczy, aby z otwartością i miłością do siebie samej przyjmować zły humor, huśtawkę emocjonalną, ale i chwile szczęścia i radości.  Jest nauką poznawania siebie , uczy świadomości i zaufania do swojego ciała.

Asany- pozycje jogi uelastycznia ciało, rozciągają , ułatwiając poród. Nauka oddechu uczy prawidłowego oddychania podczas porodu. Ponadto oddechem można kontrolować lęk, stres i ból. Ale tak naprawdę najważniejszym elementem w ciąży jest relaks i jego nauka. Często kobietą przychodzi z ogromnym trudem  danie sobie prawa do odpoczynku i relaksu. Uczymy się przyjmowania odpowiednich pozycji relaksujących, odciążających kręgosłup.

Jakie są przeciwwskazania do uprawiania jogi? Czy potrzebna jest zgoda lekarza?

A.T: Zdania w tej kwestii są podzielone. Jedni uważają, że joga jest dla ludzi zdrowych i wyliczają liczne choroby i schorzenia, które dyskwalifikują osobę do ćwiczeń. Inni twierdzą, że każdy  może ćwiczyć jogę niezależnie od wieku i sprawności. Takim przykładem jest joga wg. metody Iyengara, która skupia ludzi w różnym wieku i często  z zaawansowanymi ograniczeniami. Ale pod okiem doświadczonego instruk

joga w ciąży

tora, który wie, jak zmodyfikować asanę indywidualnie do potrzeb, odnoszą oni sukces i poprawę zdrowia i sprawności. Jeśli chodzi o jogę w ciąży przeciwwskazaniem jest: przodujące łożysko, ciąża bliźniacza i ciążą zagrożona. Ale każda aktywność kobiety w ciąży powinna odbywać się za zgodą lekarza prowadzącego i to on powinien wyrazić opinię.

Czy kobieta, która przed zajściem w ciążę nie poznała jogi, powinna zdecydować się na nią już w ciąży?

A.T: Bardzo często na jogę trafiają kobiety, które wcześniej nie były aktywne fizycznie – dzieję się tak, dlatego, że przyjęło się, iż joga jest bezpieczna, statyczna, i uprawiać może ją każdy. Ważne jest, aby trafić na zajęcia specjalnie dla kobiet w ciąży i najlepiej po 12 tyg. a więc w drugim trymestrze ciąży. Jest to dobry moment, aby wypróbować, czy jest to ten charakter ruchu, który nam odpowiada i często jest on kontynuowany po porodzie.

Co początkującym sprawia największe trudności?

A.T: Myślę, że najtrudniej jest się wyciszyć, dać sobie prawo do relaksu. Pozycje jogi, jeśli nawet są trudne i sprawiają problem na początku, to mogą być wykonywane w uproszczonej wersji lub przy pomocy sprzętu. I tak w jodze dla kobiet w ciąży często używamy bolstery, koce, paski, klocki. Poza tym musimy pamiętać, że joga to przekraczanie własnych barier i granic, a nie sąsiadki ćwiczącej obok. Jest całkowicie wyzbyta konkurencji i porównań. Każdy doświadcza swojego własnego cudu.

Czy zaleca Pani jakieś przygotowanie do zajęć?

A.T: Na jogę może przyjść każdy, kto nie ma wyraźnych przeciwwskazań medycznych. Dlatego warto zgłosić lekarzowi chęć ćwiczenia jogi.
Na jogę przychodzimy 2 godz. po posiłku, w wygodnym, luźnym stroju. Należy pamiętać, że do relaksu konieczne jest dodatkowe okrycie:  koc lub gruba bluza, skarpetki, aby nie zmarznąć przy 15 – 30 minutowym odpoczynku.

Jak wyglądają zajęcia z niemowlakami? Czy różnią się one czymś od tych klasycznych?

A.T: Zajęcia dla mam z maluszkami właściwie można porównać do zajęć klasycznych z tą oczywiście różnicą, że towarzyszą nam nasze skarby. Jeśli chodzi o asany, to na samym początku, a więc po 3 miesiącach od porodu – są to ćwiczenia nastawione na wzmacnianie dna miednicy, rozciągające kręgosłup, wzmacniające ramiona. Po kilku miesiącach ćwiczymy już klasyczną hatha jogę. Maluchy leżą obok mamy albo na środku  na kocykach, matach edukacyjnych i zawiązują swoje” pierwsze przyjaźnie”. Socjalizują się z grupą, uczą adaptacji.
Poza tym takie wspólne ćwiczenia to znakomity sposób na budowanie więzi miedzy mamą a dzieckiem. Mamy oprócz fizycznej aktywności, mają możliwości poznania innych mam, porozmawiania o wspólnych troskach i radościach no i wychodzą z domu  :)

Joga dzieciJakie korzyści zyskują małe dzieci? Czy dla kilkulatków joga „nie jest za poważna”?

A.T: Joga dla małych dzieci czy joga rodzinna, gdzie dziecko  uczestniczy z rodzicem to zajęcia oparte o system jogi. Przede wszystkim jest to aktywność fizyczna, ruch w formie zabawy.  Uczy prawidłowej postawy, koryguję złe nawyki ruchowe. Zajęcia prowadzone są w formie opowieści ruchowej, gdzie poznajemy różne zwierzęta i przyjmujemy pozycje jogi. Spacerując po lesie, jesteśmy jak ogromne stare drzewo Vrksasana, wijemy się jak węże bhujangasana. Witamy słońce surya namaskara.
Dzieci lubią te zajęcia, gdyż „ przemycamy” ćwiczenia ważne i korekcyjne, ale w sposób ciekawy. W jodze dla dzieci nie ma mowy o filozofii i medytacji , nie ma, jako tako technik pranayamy, czyli oddechowych- oczywiście mówi się o oddechu przy przyjmowaniu asan.

Ja osobiście jestem ogromną zwolenniczką jogi dla dzieci, to wszechstronny rozwój dziecka. Joga wykorzystuje spontaniczność, fantazję twórczą. Może być prowadzona w grupie lub indywidualnie. Jest ona skuteczna w rozwiązywaniu niektórych problemów jak nadpobudliwość, agresja. Często można zaobserwować, że dzieci zamknięte w sobie lękliwe nabierają odwagi i śmiałości a „nadaktywne” znajdują ukojenie i spokój. Na świecie stosowana jest terapia jogą, w takich zaburzeniach jak autyzm, Asperger .Polecam jako mama i zapraszam!

Uwaga! Chcecie sprawdzić, czy joga to dla Was? Mieszkacie w Bydgoszczy lub okolicach? Zatem zapraszamy Was do wzięcia udziału w KONKURSIE  (konkurs trwa do 13 lutego 2013 r).

Mamy dla Was dwa zaproszenia na zajęcia z jogi:

  • dla kobiety w ciąży – wystarczy odpowiedzieć na pytanie: „Czy aktywność i ciąża idą w parze?” (odpowiedź uzasadnij) przesyłając ją na adres konkurs@sosrodzice.pl (w tytule wpisując „joga”)
  • dla opiekuna (rodzica) i dziecka w wieku od 3 do 7 lat – wystarczy wysłać na adres redakcji (konkurs@sosrodzice.pl) rysunek (dowolna technika) dziecka przestawiający ulubiony sport/ulubiony sposób aktywnego spędzenia czasu.

Nagrodzimy dwie osoby (po jednej z każdej kategorii). Z zajęć z jogi w Bydgoszczy będzie można skorzystać do końca kwietnia 2013 roku.

Szczegółowy regulamin dostępny jest tutaj.

Zachęcamy do zabawy!

 

mini_logoAgnieszka Tomas prowadzi zajęcia joga dla dzieci (dla maluchów od 3 do 7 lat), joga rodzinna (zajęcia dla opiekuna i dziecka), joga dla mam z dzieckiem (po 3 miesiącu życia dziecka do 15 miesięcy), joga dla kobiet w ciąży w Bydgoszczy. Prywatnie mama 9-letniej Antonii i 2,5 letniego Matiego.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. kasia kasia

    Ciekawa sprawa :) Taka joga…;)

  2. Wera Wera

    Nie wiem, czy się nadaje na takie wygibasy, ale w sumie kusi mnie, żeby spróbować.

  3. Julia Julia

    Ja chodziłam na jogę w ciąży i powiem, że to super sprawa dla kręgosłupa, ale i dla samopoczucia. Polecam każdej „ciężarówce” :)

    • sosrodzice sosrodzice

      Gratulujemy wygranej: p. Annie Kowalskiej oraz Marii Zielińskiej. Pozdrawiamy!

  4. Kasia Kasia

    Każdy może zacząć trenować jogę. Wystarczy chcieć :) Ale moim zdaniem nie ma co zaczynać na własną rękę, bo z instruktorem to jednak w pełni skutecznie i bezpiecznie można się wszystkiego nauczyć. Jak ja zaczynałam swoją przygodę z jogą, to znalazlam instruktorkę w sieci. I pracuję z nią do dzisiaj :)