Jakie suplementy diety w ciąży warto przyjmować i kiedy?

Ciąża to wyjątkowy stan w życiu każdej kobiety, który wiąże się z radosnym oczekiwaniem na przyjście na świat nowego członka rodziny. Z drugiej strony jest związany ze zwiększonym zapotrzebowaniem organizmu na składniki odżywcze oraz witaminy i minerały. Ich wystarczający poziom jest niezbędny do prawidłowego rozwoju oraz bezpiecznego przebiegu ciąży. Niestety, sama dieta często nie wystarczy. Dlatego aby zaspokoić całkowite zapotrzebowanie – uzupełnieniem mogą być dobrej jakości, przebadane pod kątem przyswajalności suplementy dla kobiet w ciąży. W zależności od potrzeb, można przyjmować preparaty jednoskładnikowe, bądź też gotowe zestawy witamin i minerałów. Jakie suplementy diety w ciąży warto przyjmować?

Jakie suplementy diety w ciąży? Kwas foliowy

Jest to podstawowy składnik, który należy uzupełniać już na etapie planowania ciąży. Zalecane przez lekarzy dawkowanie zależne jest od trymestru, natomiast ogólnie waha się od 400 do nawet 800 mikrogramów na dobę – w szczególnych przypadkach jednak może być sugerowana większa dawka (np. ciąża bliźniacza, występujące u matki cukrzyca typu II, niewydolność wątroby lub nerek). Kwas foliowy pomaga w prawidłowym rozwoju układu nerwowego, który zaczyna kształtować się już na samym początku ciąży. Jego niedobór może powodować groźne schorzenia – wady wrodzone kręgosłupa oraz cewy nerwowej, upośledzenie układu moczowego i serca.

suplementy diety w ciąży

Żelazo

Suplementacja żelazem powinna być zalecona dopiero po przeprowadzeniu badań kontrolnych. Co ważne, należy zbadać zarówno poziom żelaza, ale także ferrytyny w surowicy krwi. Odpowiednie preparaty wprowadza się tylko wtedy, gdy u kobiety w ciąży zostanie stwierdzony niedobór. Nie należy przyjmować ich na własną rękę. Składnik ten odgrywa ogromną rolę w organizmie – wspomaga transport tlenu do komórek, a jako składowa enzymów chroni przed stresem oksydacyjnym. Zapotrzebowanie na żelazo w ciąży wzrasta, ponieważ uczestniczy ono w rozwoju systemu odpornościowego zarówno matki, jak i dziecka. Niedobór może prowadzić do poważnych komplikacji – zahamowania wzrostu płodu w macicy, przedterminowego porodu, a nawet poronienia.

Jod

Kolejnym z pierwiastków śladowych kluczowych w okresie ciąży jest jod. Stymuluje on syntezę trójjodotyroniny i tyroksyny – hormonów tarczycy – oraz reguluje jej prawidłową pracę. Powinien być suplementowany w dawce około 150 do 200 mikrogramów na dobę, o czym zawsze decyduje lekarz. Kobiety, które cierpią na problemy z funkcjonowaniem tarczycy, powinny przyjmować jod pod ścisłą kontrolą, regularnie badając poziom hormonów oraz przeciwciał przeciwtarczycowych. Konsekwencje niedoborów jodu są bardzo poważne – mogą prowadzić do nieodwracalnych zmian w mózgu płodu oraz wielu schorzeń, z których najpoważniejszy jest kretynizm. Jest to wrodzony zespół wad, objawiający się ciężkim upośledzeniem umysłowym, zaburzonym słuchem, karłowatością oraz charakterystycznym, starczym wyglądem.

DHA

Kwas DHA ma zbawienny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu – bierze udział w regulowaniu pracy licznych układów (nerwowego, odpornościowego czy sercowo-naczyniowego). Dodatkowo oczyszcza organizm z toksyn oraz łagodzi przebieg chorób na tle autoimmunologicznym, np. reumatyzmu. Zaleca się jego suplementowanie w ciąży na poziomie przynajmniej 200 mikrogramów na dobę. Przy czym kobiety o diecie ubogiej w kwas DHA bądź u których stwierdzono ryzyko porodu przedwczesnego, przepisuje się nawet do 1000 mikrogramów na dobę. Jego niedobór prowadzi do zmian, które mogą ujawnić się dopiero po wielu latach. U dzieci obserwuje się wtedy problemy z koncentracją i pamięcią, przyswajaniem nowych umiejętności oraz radzeniem sobie z emocjami. Jest to wynik wad rozwojowych mózgu oraz układu nerwowego.

Jakie suplementy diety w ciąży? Witamina D

Witamina ta jest syntezowana przez organizm ze słońca, jednak w naszej strefie geograficznej uzyskanie jej odpowiedniego poziomu w sposób naturalny jest trudne. Wpływa ona na prawidłowy poziom wapnia i fosforu, przez co wspomaga rozwój kośćca oraz utrzymuje jego dobry stan. W okresie ciąży zalecane jest suplementowanie w ilości od 1500 do 2000 jednostek na dobę, co waha się w zależności od stężenia witaminy we krwi oraz BMI przyszłej mamy. Już nieznacznie zaniżony poziom tego składnika powoduje znaczne zmniejszenie wagi urodzeniowej noworodka. Natomiast duży niedobór prowadzi do hipotrofii płodu, zbyt niskiej masy i długości dziecka w stosunku do jego wieku.

Okres ciąży to czas, kiedy kobieta powinna w szczególny sposób zadbać o dostarczenie sobie i rozwijającemu się dziecku niezbędnym witamin i składników odżywczych. Ich niedobory mogą powodować groźne dla zdrowia komplikacje. Należy jednak pamiętać, że podstawą jest zbilansowana dieta, a suplementy stanowią tylko jej uzupełnienie.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.