Jak uniknąć niedoborów żywieniowych na diecie bezglutenowej?

Dieta bezglutenowa to dla wielu osób w Polsce i na świecie lek. Wyłączenie glutenu z jadłospisu pozwala zachować zdrowie i uniknąć wielu przykrych objawów u osób z celiakią i alergią lub nadwrażliwością na ten składnik. Jednak samo menu gluten free może być niestety problemem. Zwłaszcza jeśli nie jest umiejętnie komponowane. Jak uniknąć niedoborów żywieniowych na diecie bezglutenowej? Co jeść, by dostarczać wszystkiego, co niezbędne organizmowi?

Jakie niedobory występują na diecie bezglutenowej?

Celiakia, zwłaszcza świeżo rozpoznana, utrudnia wchłanianie składników odżywczych. Potrzeba od kilku tygodni do kilkunastu miesięcy (kwestia bardzo indywidualna), by doszło do regeneracji uszkodzonych kosmków jelitowych. U niektórych osób, mimo prawidłowo stosowanej diety, wchłanianie ważnych składników odżywczych jest ograniczone. To wymusza stosowanie suplementacji. W większości przypadków wystarczy mądre stosowanie diety.

Osoby na diecie bezglutenowej muszą szczególnie uważać na wystąpienie możliwych niedoborów:

  • witaminy D,
  • witamin z grupy B
  • żelaza
  • wapnia
  • magnezu
  • cynku
  • selenu
  • miedzi.

Co jeść, by dostarczyć wystarczającą ilość witaminy B?

W celiakii często występuje niedobór witaminy B12, niezbędnej do produkcji czerwonych krwinek. Braki w tym zakresie niestety prowadzą do anemii. W przeprowadzonym badaniu wykazano, że aż 41% pacjentów z celiakią boryka się z niedoborami witaminy B12.

Gdzie znaleźć omawianą witaminę? W mięsie, rybach, mleku, jajach.

Jak zapobiec niedoborom żelaza na diecie bezglutenowej?

U wielu osób z celiakią problemem nadrzędnym jest anemia. To ona często jest pierwszym objawem, który motywuje do poszukania przyczyny problemów. Zwłaszcza, że w przypadku choroby trzewnej, niedokrwistość często jest oporna na leczenie.

jak uniknąć niedoborów na diecie bezglutenowej

Po regeneracji kosmków jelitowych, do których dochodzi u osób z celiakią, zapewnienie odpowiedniej ilości żelaza w diecie jest stosunkowo proste. Najłatwiej jeść po prostu mięso, z którego żelazo jest najszybciej przyswajany (w 20%). Można też sięgnąć po produkty roślinne, ale w tym przypadku trzeba liczyć się z gorszym wchłanianiem – na poziomie 5%.

Co jeść?

  • mięso,
  • kaszę gryczaną,
  • tofu,
  • soczewicę,
  • szpinak,
  • ciecierzycę,
  • soję.

Należy pamiętać, że żelazo do wchłaniania potrzebuje witaminy C, którą znajdziemy w brokule, kapuście, papryce, jarmużu, brukselce, kiwi, truskawkach, owocach dzikiej róży.

Gdzie znajdziemy cynk?

By nie doświadczać skutków niedoboru cynku (gorsza kondycja włosów i paznokci, kłopoty z koncentracją, utrata apetytu, osłabiona odporność), należy jeść: pestki dyni, pistacje, ziarna sezamu, kaszę gryczaną, amarantus, groch, fasolę, orzechy nerkowca, mięso z kurczaka.

Źródła selenu i magnezu

Najlepsze źródła selenu to z kolei: drożdże, nasiona słonecznika, jaja, orzechy brazylijskie. Magnez, którego niedobory często występują na diecie bezglutenowej, znajdziemy z kolei w: kaszy gryczanej, pestkach dyni, orzechach.

Jak zapobiegać niedoborom miedzi na diecie bezglutenowej?

Na diecie bezglutenowej może dojść ponadto do niedoborów miedzi. Dlatego bardzo istotne jest, by zadbać o odpowiednią podaż składników bogatych w ten pierwiastek. Warto jeść: nasiona słonecznika, orzechy laskowe, pestki dyni, orzechy włoskie, natkę pietruszki i kaszę gryczaną.

Osoby stosujące dietę bezglutenową mogą również cierpieć z powodu niedoborów błonnika. Z tego powodu tak istotne jest, by dbać o to, żeby jadłospis był bogaty w warzywa i owoce. Jak większość Polaków zimą, także osoby stosujące dietę bezglutenową, mogą cierpieć z powodu niedoborów witaminy D. W sezonie od jesieni do wiosny, kiedy promieniowanie słoneczne jest niewystarczające do wytworzenia odpowiedniej ilości witaminy D, warto stosować suplementację.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.