Jak powinna wyglądać dieta rocznego dziecka?

Dieta rocznego dziecka, choć i tak jest już w sporym stopniu rozszerzona, będzie z dnia na dzień jeszcze bardziej urozmaicana i podobna do jadłospisu starszych dzieci. Wbrew pozorom, odpowiednie zbilansowanie i dostosowanie jej do wieku oraz upodobań dziecka, nie jest prostym zadaniem, dlatego też przychodzimy tu z małą pomocą. Przedstawimy dziś najważniejsze zasady planowania diety dla rocznego malucha, na podstawie których każdy rodzic będzie mógł opracować zdrowy i odpowiedni dla swojej pociechy jadłospis.

Jadłospis roczniaka – najważniejsze zasady

Roczne dziecko jest już zwykle dość mocno ruchliwe i coraz bardziej samodzielne, a jego organizm będący w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju potrzebuje dostarczania odpowiednich zasobów energetycznych. Główną zasadą dotyczącą diety roczniaka jest podawanie mu 5 posiłków dziennie, które będą odpowiednio zbilansowane pod względem kalorycznym, odżywczym I mineralnym.

Rozszerzanie jadłospisu powinno następować stopniowo, najlepiej wprowadzać też nowe produkty po kolei, nie kilka na raz. W ten sposób dziecko będzie miało szansę przyzwyczaić się do nieznanych dotąd smaków i tekstur produktów, a rodzic natomiast zdąży w porę zareagować w przypadku wystąpienia jakiejś reakcji alergicznej np. wysypki.

Ważnym aspektem jest także regularność posiłków oraz dostosowanie ich wielkości do niewielkiej jeszcze objętości brzuszka pociechy. W ten sposób powoli będzie kształtował się zdrowy nawyk regularnego spożywania posiłków, bez przejadania się, co w przyszłości może uchronić dziecko przed zaburzeniami odżywiania.

Jak wygląda zapotrzebowanie energetyczne roczniaka?

Aby dieta dziecka była dla niego właściwa, musi być dobrze zbilansowana pod względem energetycznym i budulcowym. Podstawowe zapotrzebowanie kaloryczne zakłada dostarczenie 100 kcal na 1 kg masy ciała dziecka na dobę (do 2 roku życia).

Pod względem składu posiłki powinny zawierać:

  • 3 g białka na 1 kg masy ciała na dobę (zawarte np. w jajach, mięsie i rybach)
  • 3,6 g tłuszczu na 1 kg masy ciała na dobę (dostępne w dobrej jakości olejach, maśle)
  • 14 g węglowodanów na 1 kg masy ciała na dobę (znajdujące się w produktach zbożowych, owocach i warzywach).

Oprócz odpowiedniego zbilansowania odżywczego niezwykle ważne jest również dostarczanie składników mineralnych i witamin, którą to kwestię warto przedyskutować z pediatrą lub lekarzem rodzinnym.

dieta rocznego dziecka

Dieta rocznego malucha – o czym pamiętać?

Warto przyłożyć się do tego, aby jadłospis malucha był jednak nie tylko dobrze zbilansowany, ale również urozmaicony, zarówno pod względem składu, jak i konsystencji. Zróżnicowana dieta w obu tych aspektach stymuluje rozwój wszystkich zmysłów oraz oswaja dzieci z próbowaniem nowości.

Jadłospis rocznego malca powinien zawierać produktu z pięciu głównych grup: produktów białkowych, produktów zbożowych, warzyw, owoców I produktów tłuszczowych. Dostarczane są one zwykle w postaci 5 posiłków: 3 głównych i 2 uzupełniających.

Do tego składu może dołączyć oczywiście również dokarmianie piersią, które to absolutnie nie traci na znaczeniu po ukończeniu przez dziecko 1 roku życia. Mleko, nie tylko matczyne, jest doskonałym źródłem wapnia – budulca zębów i kości, a produkty mleczne np. jogurty czy twarożki bogate są w białka łatwo przyswajalne dla młodego organizmu, niezbędne dla jego prawidłowego wzrostu i rozwoju. Obecnie zalecane jest uzupełnianie diety w niewielkie ilości mleka modyfikowanego (jest źródłem witaminy D i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3) – 2 porcje po 200 ml oraz 1 porcję pozostałych produktów mlecznych.

Warto również wyrobić w dziecku już od małego nawyk odpowiedniego nawadniania i picia wody. Roczny maluch potrzebuje już około 1300-1400 ml nawodnienia, dlatego też oprócz płynnych lub półpłynnych dań czy mleka, należy odpowiednio go dopajać. Najlepiej sprawdzi się tutaj czysta woda, przefiltrowana i przegotowana, będąca o wiele zdrowszą alternatywą dla słodkich soków lub napojów gazowanych.

Co nie powinno znaleźć się w diecie rocznego dziecka?

Pamiętajmy, aby w trosce o przyszłe życie dziecka oraz jego prawidłowy rozwój budować jadłospis w oparciu o zdrowe, najlepiej nieprzetworzone lub mało przetworzone produkty. Unikajmy więc produktów konserwowych, różnego rodzaju dań w proszku, gazowanych słodkich napojów, ale także dań z naszego własnego menu. Pomimo że na pierwszy rzut oka mogą wydawać się one odpowiednie dla takiego malca, to jednak sposób ich przygotowywania oraz używane przyprawy mogą mu niestety zaszkodzić. Warto wystrzegać się także słonych oraz dosładzanych produktów, a także tych zawierających sztuczne barwniki i polepszacze smaku.

Roczny maluch ma zupełnie inne zapotrzebowanie na składniki odżywcze i mineralne niż dorosły człowiek, dlatego też jego dieta powinna być odpowiednio zbilansowana, tak, aby w pełni zaspokajać potrzeby szybko rozwijającego się i intensywnie wzrastającego w tym okresie organizmu. Choć nie jest to łatwe zadanie, to jednak wysiłek włożony przez rodziców w zdrowe odżywianie już od tak młodego wieku z pewnością zaprocentuje w przyszłości.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Nina, studentka ostatniego roku kierunku lekarskiego, szczególnie zainteresowana tematyką onkologii, badań obrazowych oraz radiologii pediatrycznej. Pisaniem artykułów o tematyce medycznej zajmuję się, aby poszerzać wiedzę i świadomość pacjentów dotyczącą chorób, z którymi mogą się kiedyś zmierzyć lub też właśnie z nimi walczą, ponieważ wierzę, że największe efekty przynosi terapia oparta na partnerstwie. Wyedukowany pacjent lepiej potrafi dbać o swoje zdrowie oraz często dzięki odpowiedniej wiedzy zgłasza się do lekarza już na wczesnym etapie choroby.Wtedy też lepiej rozumie on samą istotę choroby, a dzięki wzajemnej współpracy lekarz i pacjent wspólnie mogą opracować najlepszy plan działania, gdyż właśnie taka relacja przynosi zwykle najlepsze efekty.

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.