Jak nie przytyć w ciąży? Unikaj dodatkowych kilogramów

Tytuł – jak nie przytyć w ciąży – może jest przewrotny, zbyt uproszczony, ale na pewno obrazowy. Zajmuje niemal każdą przyszłą mamę, która dba o wygląd swojej sylwetki, chce prezentować się zgrabnie oraz nie mieć problemu z powrotem do kondycji sprzed ciąży. O to niestety trzeba dbać już podczas magicznych 9 miesięcy.

Jeśli w tym okresie będziemy jadły bezkarnie, bez żadnych wewnętrznych mechanizmów kontrolujących, istnieje duże ryzyko, że zgromadzone kilogramy w ciąży pozostaną z nami na bardzo długo. Gdyby tego było mało – nadmierny przyrost wagi nie jest również korzystny z punktu dziecka – zwiększa bowiem ryzyko wystąpienia u mamy zagrażających ciąży stanów – np. cukrzycy, wysokiego ciśnienia krwi, cholestazy ciążowej.

Dlatego tak ważne jest dzisiaj pytanie – jak nie przytyć nadmiernie w ciąży? Jak dać maluszkowi wszystkiego, co mu potrzebne, unikając jednak gromadzenia zbędnych kalorii?

Dlaczego lepiej kontrolować wagę w ciąży?

Prawda jest taka, że okres ciąży to dla wielu przyszłych mam czas nieposkromionego jedzenia. Panuje przekonanie, przynajmniej w niektórych grupach, że w tym czasie można jeść właściwie bez przeszkód, przecież w ciąży nie wolno się odchudzać, prawda?

Wszystko to jest oczywiste, jednak dieta w ciąży powinna być zdrowa.

jak nie przytyć w ciąży, jak nadmienie nie przytyć w ciąży

Jak nie przytyć w ciąży

Zbyt kaloryczny jadłospis w ciąży jest ryzykowny:

  • zwiększa ryzyko wystąpienia wysokiego ciśnienie krwi,
  • zwiększa ryzyko wystąpienia cholestazy ciążowej,
  • zwiększa ryzyko wystąpienia cukrzycy,
  • zmniejsza szansę na naturalny poród,
  • wydłuża czas dojścia do siebie po porodzie,
  • zwiększa ryzyko wystąpienia rozstępów,
  • niemal daje nam pewność zmagania po ciąży z nadmiernymi fałdami skóry, np. w okolicy brzucha,
  • większa waga w ciąży, według naukowców, ma niestety wpływ na zwiększenie ryzyka nawagi u dziecka w przyszłości.

Jak zatem nie przytyć w ciąży?

Nastaw się, że Twoja waga i sylwetka w ciąży się zmienią. Masz jednak wpływ na to, jak bardzo przytyjesz – nie daj sobie wmówić, że to pozostaje poza Twoim zasięgiem, bo w przeważającej większości wypadków Twoje nawyki żywieniowe decydują, czy przytyjesz 25 kilogramów czy 13 kg. Odpowiednimi nawykami, postawami i przyzwyczajeniami korzystnie wpłyniesz na zdrowie swoje, dziecka i na samopoczucie.

  1. Nie jedz za dwóch tylko dla dwóch – to chyba najbardziej znana zasada – Twoje posiłki nie muszą być większe, jedz jednak częściej i zwracaj uwagę na to, co spożywasz. Jedz posiłki urozmaicone, kolorowe, najlepiej przygotowywane z sezonowych, lokalnych produktów.
  2. Jeśli ciąża nie jest zagrożona, ruszaj się – możesz spacerować, jeździć na rowerze  po bezpiecznych prostych trasach (dopóki brzuszek nie będzie dla Ciebie przeszkodą), pływać, ćwiczyć z piłką.
  3. Planuj jadłospis oraz to, co zjesz, jeśli napadnie Cię głód poza domem. Miej przy sobie zawsze zdrową przekąskę, dzięki temu unikniesz jedzenia byle czego.
  4. Unikaj niezdrowych nawyków – jeśli jesz chipsy podczas oglądania filmu, zamień niezdrową tłustą przekąskę na chipsy warzywne.
  5. Jeśli lubisz słodycze, nie odmawiaj na siłę sobie ich. Zamiast czuć się winna, że jesz je co kilka dni bez umiaru, pozwól sobie codziennie na słodką przekąskę, ale miej poczucie, że sprawujesz nad swoim jadłospisem kontrolę.

Jak nie przytyć w ciąży? Myśl o tym, że wszystko, co jesz, trafia nie tylko do Twoje brzucha, ale również do dziecka. Maluszek potrzebuje cennych substancji odżywczych i witamin, a nie pustych kalorii. Zresztą tego samego potrzebujesz również i Ty…

 

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. Kasienka Kasienka

    Wreszcie ktoś to napisał – naprawdę możemy kontrolować wagę w ciąży – nie traktujmy okresu ciąży jako chwili, kiedy można jeść wszystko, bo nie można.dbajmy o siebie

  2. Martyna Martyna

    Przytyłam tylko 10 kg w ciazy. Da się? Da….