Jak kreatywnie uczyć dziecko matematyki?

Matematyka nie należy do ulubionych przedmiotów większości dzieci. Wielu uczniów uważa ją za dosyć trudną i ciężką do zrozumienia. Kluczem do pojęcia matematyki często jest jednak odpowiednie jej wytłumaczenie. Czasem wystarczy jedynie zmienić taktykę i sposób nauki, aby maluch od razu załapał, o co tutaj tak naprawdę chodzi. Warto zwracać uwagę dziecka na wykorzystywanie matematyki w życiu codziennym, a także próbować wytłumaczyć brzdącowi poszczególne zagadnienia w bardziej przyjazny sposób. Jak kreatywnie uczyć więc dziecko matematyki?

Jak kreatywnie uczyć dziecko matematyki?

Praca na konkretnym materiale

Maluchy, zwłaszcza przedszkolaki nie mają jeszcze na tyle rozwiniętej wyobraźni, aby móc bez problemu liczyć w pamięci. Wykonywanie przez nich podstawowych działań musi więc opierać się na materiale, który mogą zobaczyć, dotknąć czy przełożyć rękoma. Jeżeli kilkulatek na wczesnym etapie edukacji nie będzie miał odpowiednich doświadczeń z liczeniem na przedmiotach, ciężko mu będzie potem zdobyć inne kompetencje matematyczne. Warto przy tym pamiętać, że matematyka otacza nas tak naprawdę wszędzie. Nasza pociecha może więc przeliczać zarówno koraliki, kasztany, klocki czy żetony, jak i palce, książki czy kubki w kuchni. Tego typu metodę można też łatwo wprowadzić do codzienności. Wystarczy zawołać malca, aby potowarzyszył nam w kuchni przy gotowaniu, po czym poprosić go, żeby podał np. 5 ziemniaków, 3 marchewki czy 1 torebkę mąki. Starsze dzieci mogą dodatkowo odliczać proporcje
składników i odmierzać je na wadze, a także przeliczać jednostki na mniejsze lub większe. Co istotne, taką technikę da się również wykorzystać przy innych zwykłych sytuacjach, np. na zakupach w sklepie bądź na spacerze.

Układanie sekwencji

Dobrym sposobem na naukę matematyki na podstawowym poziomie okaże się układanie określonych sekwencji. Można chociażby położyć dziecku kilka obrazków z różnymi motywami (np. psy, koty, konie, itd.), ułożyć je w określony wzór (np. pies – kot – królik), a następnie poprosić malca, aby powtórzył dany układ. Im starsze dziecko, tym więcej elementów można dokładać. Jeżeli malec opanuje technikę, warto dodatkowo pobawić się w zabieranie poszczególnych sekcji sekwencji. Zadaniem naszej pociechy będzie odgadnięcie, który element został zabrany poprzez analizę całości układu. Początkowo dzieci mogą czuć się zdezorientowane, ale z czasem powinno się to dla nich stać ciekawą formą zabawy.

Grupowanie i szukanie kształtów w pokoju

Nasz dom jest pełen różnych przedmiotów o odmiennych kształtach. Interesującą formą nauki poprzez zabawę okaże się rozpoznawanie poszczególnych kształtów w pokoju. Można więc poprosić dziecko, aby rozpoznało konkretne kształty (np. przedmioty trójkątne) i je wskazało. Dobrze jest również nakłonić pociechę do segregowania zabawek w sposób tematyczny (np. tylko lalki, samochody, kredki), co wprowadzi malca w tematykę tworzenia kategorii oraz nauczy jak dostrzegać wspólne cechy różnych
przedmiotów.

Używanie potocznego języka i przyjaznych określeń

Starszym dzieciom, które są już na etapie rozwiązywania zadań z treścią można próbować przedstawić zagadkę w bardziej przyjazny sposób. Wiele podręcznikowych ćwiczeń jest napisanych zbyt trudnym dla malców językiem, dlatego warto zaprezentować je w nieco prostszym wydaniu. Rodzice muszą więc wykazać się tutaj dużą kreatywnością i wyobraźnią, aby przekształcić zawarte w zbiorach zadania treści na bardziej przyjazne w odbiorze zagadki. Najlepiej w tym celu używać potocznego języka oraz nawiązywać do świata dziecka czy jego aktualnych zainteresowań (np. wprowadzać do ćwiczeń bohaterów z ulubionej bajki malca).

Wszystkie metody dydaktyczne, które mają pomóc dziecku w nauce przede wszystkim powinny być przyjazne i zainteresować malca swoją formą. W przeciwnym razie nasza pociecha szybko się zrazi, przez co zacznie jeszcze intensywniej uciekać od nauki. Warto też dodatkowo stymulować rozwój dziecka poprzez edukacyjne gry fabularne i planszowe, które w formie zabawy również wspierają niektóre
umiejętności matematyczne malca.

Bibliografia:Minge N., Minge K., Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka?, Wydawnictwo Samo Sedno, Warszawa 2010. Skura M., Lisicki M., Myślenie matematyczne. Zabawy i zadania dla młodszych przedszkolaków, Wydawnictwo Raabe, Warszawa 2014.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.*