Jak dzieci rysują?

Zdolność posługiwania się kredką lub pisakiem to bardzo ważna umiejętność rozwojowa, która stanowi pierwszy krok do nauki rysowania, malowania i z czasem pisania. Jednak wielu rodziców nie wie, jak wspomagać tę ważną dla dziecka umiejętność i czego może spodziewać się na każdym z etapów rozwoju. O tym właśnie jest ten artykuł.

Rysunek pięciolatka

Rysunek pięciolatka

Roczne dziecko

Jeśli zdecydujemy się dać kredki już rocznemu dziecku, z pewności będziemy świadkami pierwszych, nieskoordynowanych prób rysowania. Kredka lub pisak zostanie schwytany całą rączką, a próby stworzenia czegoś przy ich udziale będą zamaszyste i jeszcze nie w pełni kontrolowane. Maluch nie jest w stanie skoncentrować się na tym etapie na niewielkim kawałku papieru, dlatego często rysuje również na tym, co znajduje się naokoło.

Półtoraroczne dziecko

Rysowanie nadal pozostaje dynamiczną czynnością, której zadaniem nie jest odwzorowanie rzeczywistości, ale wyrażenie się w samym procesie „tworzenia”. Dziecko rysuje raz prawą, raz lewą ręką lub zawsze tę samą.
Z każdym miesiącem dziecko uczy się jednak sztuki pewnego trzymania kredki oraz takiego nią kierowania, by powstające linie i zawiasy nie wychodziły poza obszar białej kartki, ale znalazły się na niej (najczęściej na całym jej obszarze).

Dwa – trzy lata

W tym okresie pojawia się umiejętność rysowania z intencją. To na tym etapie dzieci siadają nad kartką z zamiarem stworzenia konkretnego rysunku: narysowania ważnego przedmiotu, rzeczy, czy obiektu. Często również proszą rodziców i bliskie osoby, by te narysowały przedmiot/osobę, o którą proszą, obserwują cały proces rysowania i długo wpatrują się w efekt pracy.
Na początku tego okresu dziecko rysuje coraz mnie kresek, a coraz więcej kształtów. Można je podzielić na kilka kategorii: długie zygzaki, krótkie kreski skierowane w różnym kierunku (powstałe po odrywaniu ręki od kartki), spirale i zawijasy – zaczątki pierwszych kół. W następnej kolejności maluch w trakcie tworzenia zaczyna na głos mówić, a nawet powtarzać, co aktualnie tworzy. Zdarza się, że szybko porzuca jeden pomysł i przechodzi do następnego, tworząc na jednym „dziele” kolejny rysunek.

Jak rysuje przedszkolak?

Jeden trzylatek z chęcią będzie spędzał minuty, a nawet godziny nad kartką z zamyśloną miną, kreśląc obrazki, inny nie będzie wykazywał w tym kierunku zainteresowania. To jak najbardziej naturalne. Dzieci tak jak dorośli różnią się temperamentami oraz lubią spędzać czas w różny sposób.
Mimo to, warto dzieci zachęcać, by rysowały i tworzyły obrazki, bo w ten sposób przygotowują rączkę do pisania oraz prac manualnych, którym będą musiały sprostać w przedszkolu oraz szkole.
Dziecko umie trzymać kredkę (często jednak całą dłonią –  warto pokazywać maluchowi, jak to robić prawidłowo). Potrafi również narysować zamknięte koło (oczywiście nie takie od cyrkla). Ponadto umie naśladować kierunek rysowania: pionowo, poziomo. Zazwyczaj rysuje kredkami, jakie wpadną mu w rękę. Niekiedy potrafi już stworzyć rozpoznawalne elementy: kształty, kwiatki, domek. Wszystko maksymalnie proste.
Na obrazkach często pojawiają się również głowonogi, czyli postaci przypominające ludzi: mające okrąg – głowę i kreski jako nogi i ręce.

Jak rysują czterolatki?

Czterolatki powinny trzymać już prawidłowo kredkę. Dziecko potrafi stworzyć pierwsze proste postaci: domki, słoneczko, auto. Dobiera różne kolory, tworząc barwne rysunki. Zazwyczaj dobrze radzi sobie również z kolorowankami, coraz lepiej radząc sobie z rysowaniem dokładnie tych obszarów, które są do pokolorowania.
Dziecko opisuje stworzone obrazki. Często jednak w trakcie rysowania zmienia zdanie i tworzy coś innego, niż na początku zamierzało. Na tym etapie widać wyraźne różnice między tworzonymi przez dzieci w tym samym wieku rysunki. Można ocenić, komu malowanie idzie lepiej, a komu gorzej.

Rysunki pięciolatka

Zazwyczaj bez trudu można ocenić, co znajduje się na rysunku. Nie potrzeba dodatkowych wskazówek z zewnątrz, by zauważyć poszczególne elementy na obrazku. Na rysunkach widać też coraz więcej detali: maluch rysuje nos, oczy, a nawet kolorowe liście na drzewie. Maluchy tworzą formy coraz bardziej stworzone do wcześniej niemożliwych do odwzorowania figur: kwadratów, trójkątów.

Co powie nam rysunek?

Rysunek dziecka często odzwierciedla jego stan ducha, jest jak papierek lakmusowy, który mówi nam o tym, co maluch aktualnie przeżywa, czego się obawia, a co sprawia mu radość. To nie tylko rozrywka, ale nauka kształtów, kolorów, próba posegregowania zdobytej wcześniej wiedzy. To także zachęta do skupienia się poprzez skoncentrowanie na celu.
Osoby, które są dla dziecka najważniejsze są rysowane jako największe. Te mniej ważne zajmują mniej miejsca, a te, z którym mają jakiś „problem”mogą być w ogóle ominięte w procesie malowania. Znana jest zasada, że często dużo łatwiej jest coś narysować niż napisać…

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Kobieta, żona, matka. Po krótkim zastanowieniu - właśnie w takiej kolejności. Nie lubi przesady oraz forsowania tylko jednego trendu w wychowaniu.

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. monika06 monika06

    u nas etap półtoraroczny, mała rysuje po kartce, stoliku ale i zdarza się pomalować lodówkę czy ściany;)))ale cóż gdzieś musi się nauczyć rysować;)))
    myślę, że to jednak stan przejściowy i za niedługo dojdzie do wprawy rysując tylko po kartkach;)))