Jak dobrze zbilansować dietę bezmleczną u dziecka?

Białka mleka są, według statystyki, jednymi z najczęściej występujących alergenów pokarmowych. Alergia i nadwrażliwość na nie są o wiele częstsze niż na popularny w mediach, lecz owiany złą sławą gluten. W ostatnim czasie wśród wielu naukowców panuje pogląd, że mleko może wcale nie być tak zdrowe ani dla dorosłych, ani dla dzieci, jak wcześniej się wydawało. Choć na razie są to tylko spekulacje, wiele osób zdecydowało się ograniczyć lub wyeliminować z organizmu mleko i jego przetwory. Oprócz alergików coraz częściej dietę tą próbuje stosować się m.in. także u dzieci cierpiących na atopowe zapalenie skóry. Z uwagi na to, że dieta bezmleczna jest dietą eliminacyjną, niezwykle ważne jest, aby zapewnić maluchowi wszystkie składniki odżywcze, witaminy i minerały, występujące w produktach wykluczonych w tym przypadku z jadłospisu. Tego, czym się kierować, stosując taką dietę u siebie, lub dziecka, a także jak prawidłowo ją zbilansować dowiesz się w tym artykule.

Dieta bezmleczna najlepsza dla kogo?

Na wstępie należy zaznaczyć, że dieta bezmleczna powinna być stosowana u osób cierpiących na nietolerancję laktozy oraz alergię na białka mleka. Również u atopików zastosowanie takiej diety może przynieść znaczne korzyści. Przez część społeczeństwa dieta bezmleczna jest stosowana z uwagi na przekonania etyczne. Decydując się jednak na przejście na dietę bezmleczną, czy to z konieczności, czy z powodu własnych przekonań, trzeba pamiętać, że najważniejszym jej aspektem jest prawidłowe uzupełnienie powstałych przez jej stosowanie niedoborów żywieniowych. Odpowiednie zbilansowanie diety różni się, w zależności od wieku dziecka, lecz pamiętajmy, że to na barkach rodzica spoczywa obowiązek jego dopilnowania. Może to okazać się jednak wcale nie takie łatwe, jakby się wydawało, szczególnie u starszych dzieci.

dieta bezmleczna

Jak odpowiednio zbilansować dietę bezmleczną u dziecka?

U niemowląt kwestia przejścia na dietę pozbawioną białek mleka krowiego jest dość prosta. Wystarczy bowiem, że matka karmiąca piersią wykluczy ze swojej diety produkty mleczne – to zawsze powinna być pierwsza czynność, nigdy nie powinno się w takim przypadku po prostu odstawiać dziecka od piersi.

Jeśli natomiast dziecko przyjmuje pokarm sztuczny, należy wprowadzić do diety odpowiednie mieszanki pokarmu, oczywiście po wcześniejszej konsultacji z pediatrą.

W trakcie przebywania niemowlęcia na diecie bezmlecznej należy zwracać szczególną uwagę na odpowiednie przybieranie dziecka na wadze oraz na jego prawidłowy rozwój.

Po ukończeniu pierwszego roku życia nawet dzieci karmione piersią mają już znacznie rozszerzoną dietę. Jeżeli więc zdecydujesz się na pozostawienie malucha na diecie bezmlecznej, musisz pamiętać o prawidłowym komponowaniu dla niego posiłków oraz o uzupełnianiu niedoborów wapnia. W tym celu musisz skupić się na wprowadzeniu do jadłospisu większej ilości produktów bogatych w wapń oraz niezbędne witaminy i minerały.

W zależności od wieku, dzienne zapotrzebowanie na wapń u dzieci jest różne, jednak w przybliżeniu można przyjąć, że jest to 700 mg. Taką właśnie ilość należy dostarczyć maluchowi w codziennej diecie. Bogatym źródłem tego pierwiastka są różne nasiona i orzechy m.in. siemię lniane, nasiona chia, amarantus, słonecznik, migdały oraz sezam i mak. Początkowo najlepszym rozwiązaniem może być tworzenie z nich mąki (oczywiście, gdy dziecko będzie w odpowiednim wieku) i dodawanie jej do potraw np. musów owocowych, sosów czy zup. Gdy dziecko będzie trochę większe, zapewne z chęcią będzie sięgało po nasiona słonecznika czy migdały, które są nie tylko bogate w wapń, witaminy i minerały, ale również bardzo smaczne. Starsze dzieciaki można natomiast uraczyć bezmlecznymi ciastkami owsianymi, do których dodać można wymienione wcześniej nasiona i orzechy, lub domową granolą w postaci batoników lub podaną jako np. drugie śniadanie wraz z dodatkiem mleka roślinnego.

O czym jeszcze należy pamiętać, stosując dietę bezmleczną?

Po pierwsze, w przypadku niemowlaka, decyzja o przejściu na dietę bezmleczną powinna być wcześniej skonsultowana ze specjalistą. Jeśli decydujemy się na mieszankę, należy stosować tę zaleconą przez lekarza. Musimy pamiętać również o tym, że mleko hipoalergiczne i preparat mlekozastępczy to nie to samo, dlatego też nie można stosować tych produktów zamiennie. Nigdy nie wolno traktować w ten sposób także mlek roślinnych i podawać ich dzieciom zamiast mieszanek mlekozastępczych.

Czasami zdarza się też tak, że dziecko reaguje źle tylko na mleko krowie np. sklepowe z kartonu, ale na przetwory mleczne już nie. W tym wypadku do jadłospisu można wprowadzić mleczne produkty np. jogurty, kefir czy ser żółty – staną się one doskonałym źródłem wapnia w diecie, pamiętajmy jednak, by nie spożywać ich zbyt często.

Oprócz dostarczenia prawidłowej ilości wapnia w diecie ważne jest także jego odpowiednie wchłanianie. Aby je polepszyć, należy pamiętać o uzupełnieniu niedoborów witaminy D i magnezu, które ułatwiają proces wchłaniania wapnia w organizmie, tak samo jak witamina C. Do jego prawidłowego wchłaniania niezbędne są także witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, dlatego w jadłospisie powinny pojawić się produkty bogate zarówno w tłuszcz, jak i w witaminy A,D, E i K. Lepsze wchłanianie zapewni także lizyna – aminokwas obecny m.in. w nasionach amarantusa. Pamiętać należy również o tym, aby w diecie nie znajdowało się zbyt dużo produktów mocno przetworzonych – zawierają one spore ilości fosforu, który w przeciwieństwie do innych, utrudnia prawidłowe wchłanianie wapnia.

Podczas stosowania diety bezmlecznej u dziecka najważniejsze jest jej odpowiednie zbilansowanie. Rosnącemu organizmowi należy dostarczyć brakujące, przez wyeliminowanie z diety mleka i/lub jego przetworów, witaminy i minerały, ze szczególnym uwzględnieniem wapnia. Na szczęście można to zrobić z pomocą produktów z reguły lubianych przez dzieci takich jak np. sezam, migdały czy ziarna słonecznika. Choć właściwe zbilansowanie diety, przy jednoczesnym zachowaniu różnorodności, nie jest łatwym zadaniem, jest niezbędne do prawidłowego wzrostu i rozwoju organizmu Twojego dziecka. Dlatego też warto poświęcić trochę czasu i energii, a Twój maluch będzie dzięki temu świetnie się rozwijał i rósł jak na drożdżach.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Nina, studentka ostatniego roku kierunku lekarskiego, szczególnie zainteresowana tematyką onkologii, badań obrazowych oraz radiologii pediatrycznej. Pisaniem artykułów o tematyce medycznej zajmuję się, aby poszerzać wiedzę i świadomość pacjentów dotyczącą chorób, z którymi mogą się kiedyś zmierzyć lub też właśnie z nimi walczą, ponieważ wierzę, że największe efekty przynosi terapia oparta na partnerstwie. Wyedukowany pacjent lepiej potrafi dbać o swoje zdrowie oraz często dzięki odpowiedniej wiedzy zgłasza się do lekarza już na wczesnym etapie choroby.Wtedy też lepiej rozumie on samą istotę choroby, a dzięki wzajemnej współpracy lekarz i pacjent wspólnie mogą opracować najlepszy plan działania, gdyż właśnie taka relacja przynosi zwykle najlepsze efekty.

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.