Jadłospis rocznego dziecka – czy naprawdę dziecko może wszystko jeść?

Jadłospis rocznego dziecka powinien być zróżnicowany, najlepiej oparty na lokalnych sezonowych produktach spożywczych. Dieta roczniaka natomiast najlepiej jeśli jest zdrowa, lekkostrawna i kolorowa. Przyjmuje się, że gdy dziecko kończy okres niemowlęcy może jeść wszystko. To prawda, jednak przy założeniu, że stosujemy zdrowe menu i dbamy o prawidłowe nawyki żywieniowe. Wskazana jest również ostrożność w trakcie podawania nowych produktów spożywczych i tych uznawanych za silne alergeny. Reakcja uczuleniowa nie zawsze pojawia się od razu, stąd tak istotna jest obserwacja dziecka.

Co powinien zawierać jadłospis rocznego dziecka? O jakich zasadach pamiętać?

Nie przekarmiaj

Roczne dziecko nie potrzebuje wiele jedzenia. Wielu rodziców martwi się, czy maluch na pewno je tyle, ile potrzebuje. Warto zachować dystans i zrozumieć, że my jako rodzice decydujemy o tym, co dziecko je, natomiast ono wybiera, jak dużo chce zjeść. I niech tak pozostanie.

Dziecko w tym wieku doskonale umie rozpoznać głód i bezbłędnie odczytuje sygnały świadczące o nasyceniu. Jeśli nie chce jeść, to po prostu nie jest głodne. Jeśli maluch prawidłowo rośnie, ma energię i jego stan jest dobry, nie ma powodu do niepokoju. Jeśli zbyt mały apetyt jest spowodowany przez zmiany chorobowe, to najczęściej oprócz niego obserwuje się inne objawy – w tym spowolniony wzrost, bóle brzucha, wzdęcia i inne.

Podawaj ten sam składnik wielokrotnie

Roczniak nie lubi buraków? A może nie przepada za płatkami owsianymi? Nie poddawaj się. Konsekwentnie podawaj produkty, których dziecko nie lubi. To ważne, by nie skupiać się na znanych i dobrze odbieranych daniach. Dlaczego? Ponieważ gdy maluch skończy dwa lata, może być jeszcze mniej skłonny na urozmaicenie diety. Wczesne konsekwentne podawanie różnych dań pozwala przełamać początkowy opór. Większość małych dzieci potrzebuje wielu prób, by zaakceptować nowe smaki. Dlatego tak przydaje się konsekwencja!

jadłospis rocznego dziecka

Uważaj na soki i mleko

Dziecko, które ukończyło rok, nie potrzebuje już tyle mleka co niemowlę, dlatego nie ma potrzeby podawania go tuż przed posiłkami. W ten sposób uzyskamy taki efekt, że maluch odmówi posiłku. Jeśli dziecko już nie je z piersi, zaleca się ograniczyć ilość mleka do 3 szklanek dziennie (do 750 ml dziennie).

Podobna ostrożność przyda się w trakcie podawania soków. Zbyt duża ilość słodkich napojów skutecznie zmniejsza apetyt na posiłek. Dziecko powinno wypić maksymalnie 125 ml soku (naturalnego) dziennie.

Co powinno pić roczne dziecko?

Przede wszystkim wodę.

Podstawowe zasady

Roczne dziecko każdego dnia potrzebuje około 1000 kalorii podzielonych na trzy główne posiłki i dwie przekąski. Nie ograniczaj ilości tłuszczu w diecie dziecka. U roczniaka tłuszcz powinien stanowić 50% wszystkich dostarczanych kalorii (!). Gdy dziecko skończy dwa lata, tłuszcz powinien stanowić 1/3 zapotrzebowania kalorycznego.

Podawaj posiłki w takiej temperaturze, żeby nie doszło do poparzenia. Unikamy podawania mocno przyprawionych posiłków. Nie są wskazane również dodatkowo słodzone dania.

Dziecko nadal może mieć problem z przeżuwaniem, dlatego uwaga na ryzyko zadławienia, zwłaszcza jeśli stosujesz metodę BLW. Maluch powinien jeść w pozycji siedzącej, w pobliżu osoby dorosłej. Od samego początku warto unikać jedzenia w biegu i pośpiechu.

Jadłospis rocznego dziecka – to Cię może martwić, a nie powinno

Po pierwszych urodzinach rodzice zazwyczaj zauważają u swoich dzieci gwałtowny spadek apetytu. Dziecko po kilku kęsach może odwracać głowę lub opuszczać karmienia. Nie ma jednak powodu do niepokoju. W tym okresie tempo wzrostu dziecka spada, dlatego maluch nie potrzebuje tak wiele kalorii jak dotychczas.

Dziecko w tym wieku może być nieprzewidywalne, jeśli chodzi o apetyt i zachowanie przy stole. Rano może zjadać wszystko z ogromną chęcią, a tego samego dnia wieczorem odmawiać wszystkiego. Poza tym jednego dnia może jakiś produkt lubić, a drugiego nawet na niego nie spojrzeć…

Czego unikać?

  • wysokoprzetworzonych produktów, które są bogate w sól i cukier
  • ryb bogatych w oście,
  • twardych orzechów,
  • słodyczy
  • margaryny i innych niskiej jakości tłuszczy.

 

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.