Ile i jakiego nabiału w diecie dziecka?

Odpowiednio dobrana dieta stanowi kluczowy aspekt dla rozwoju każdego dziecka. Wbrew stereotypom, symbolem racjonalnego żywienia nie zawsze jest szklanka mleka. Jakiego rodzaju produkty warto wprowadzić do diety malucha? Które produkty mleczne są najlepsze dla dziecka i w jakiej ilości? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w treści niniejszego poradnika.

nabiał

Czy mleko jest zdrowe dla dzieci?

Na początkowych etapach życia najbardziej wartościowym pokarmem jest mleko matki. Noworodki powinny być nim karmione do 6. miesiąca życia. W późniejszym czasie warto wprowadzić do diety dziecka produkty mleczne, takie jak jogurt, kefir czy mleko krowie. Idealnym momentem na ich podanie jest 10. miesiąc życia malucha. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by nabiał pojawił się w diecie dziecka nieco później.

Mleko jest substancją, która dostarcza wiele cennych składników odżywczych. Mowa tu nie tylko o wapniu, ale również o fosforze, magnezie, cynku czy witaminach z grup B, A, D i E. O ile więc u dziecka nie występuje alergia pokarmowa, warto wprowadzić mleko krowie do diety malucha.

Jednocześnie należy podkreślić, że mleko krowie nie powinno stanowić zastępstwo dla mleka modyfikowanego. Sam produkt należy wprowadzić stopniowo, aby uniknąć wystąpienia niepożądanych skutków ubocznych.

Nabiał dla dzieci – jakie produkty warto podawać?

Na początek warto podać dziecku jogurt naturalny, kefir czy zsiadłe mleko. Te produkty mleczne wspomagają pracę jelit, a także działają osłonowo na organizm. O ile więc dziecko nie ma alergii, mogą dobrze uzupełnić jego dietę w kolejnych miesiącach życia. Dodatkowo, przetwory mleczne zawierają mniej laktozy. Dzięki temu dużo rzadziej wywołują alergię pokarmową.

Chcąc wprowadzić do diety dziecka mleko, warto sięgnąć po te z oznaczeniem UHT. Mleko w tym wariancie jest poddawane wysokiej temperaturze przez trafieniem na półkę sklepową. Mleko UHT ma więc mniej bakterii, a co za tym idzie – jest bezpieczniejsze dla dziecka.

Małym dzieciom warto też podawać domowy twarożek. Sycący produkt zawiera witaminy z grupy B2, a także cenne składniki mineralne: fosfor, sód, cynk czy magnez. Twarożek jest nie tylko smaczny, ale także świetnie wspiera funkcjonowanie młodego organizmu.

Jakich produktów unikać?

Choć produkty mleczne są wartościowym elementem diety, na sklepowych półkach występują ich różne odmiany. Warto wiedzieć, że nie każdy z nich będzie odpowiednim dla małego dziecka. Jakich produktów mlecznych należy więc unikać?

Na pierwszym miejscu warto umieścić jogurty smakowe. W ich składzie można znaleźć szereg substancji słodzących, konserwantów i sztucznych dodatków, które w większych ilościach mogą zaszkodzić maluchowi. Kolorowy jogurt zawiera dużo mniej składników odżywczych niż jogurt naturalny. Co więcej, smakowe jogurty często nie zawierają prawdziwych owoców, a jedynie pulpę owocową o składzie wątpliwego pochodzenia. Dużo zdrowszym rozwiązaniem będzie więc podanie dziecku jogurty naturalnego z dodatkiem prawdziwych owoców.

Na uwagę zasługują też inne smakowe produkty mleczne, takie jak serki homogenizowane czy kefiry. Wysoko przetworzony nabiał jest dużo mniej wartościowy pod względem odżywczym. Jeśli więc chcesz kupić swojemu dziecku taki produkt, warto sprawdzić jego datę przydatności do spożycia. Krótki termin posiadają zwykle serki i kefiry o niskim stopniu przetworzenia.

Popularnym nabiałem podawanym dzieciom jest również żółty ser. Warto podchodzić do tego produktu z dużą ostrożnością. Bogaty w wapń, a jednocześnie wysoko solony ser może niepotrzebnie obciążać nerki malucha. Chcąc kupić ser, warto więc sięgnąć po produkt dobrej jakości, a także podawać go w ograniczonym stopniu.

Wapń – jak go dostarczać?

Najważniejszym składnikiem produktów mlecznych jest wapń, który odpowiada nie tylko za prawidłowy rozwój kości. Wapń jest powszechnym budulcem naczyń krwionośnych, a także układu kostnego. Reguluje też proces krzepnięcia krwi i odgrywa znaczącą rolę w regulacji hormonalnej.

Jedna szklanka mleka krowiego zawiera około 240 mg wapnia. Uczulenie na laktozę nie oznacza jednak, że składnika nie da się dostarczyć w innym pokarmie. Podobne ilości wapnia można znaleźć również w:

  • jednym kubeczku jogurtu naturalnego, kefiru lub maślanki,
  • 25 dag twarożku,
  • 2 plastrach żółtego sera,
  • 8 pierogach leniwych,
  • misce budyniu domowego.

Jak widać, produkty mleczne są zróżnicowane, a ich podawanie jest ważne dla zdrowego rozwoju malucha. Warto więc stopniowo wprowadzać je do diety dziecka.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.*