Grillowanie z małym dzieckiem

Grill kojarzy się zazwyczaj z tłustym ociekającym mięsem, ciężkostrawnymi kiełbaskami, zbyt mocno przypieczonymi potrawami, intensywnymi przyprawami i uczuciem przejedzenia. Jednak to rzecz jasna niejedyna jego forma podania. Grillować można na aluminiowej tacce, w folii, sięgając po chude mięso drobiowe i delikatne, aromatyczne przyprawy. Takich smakołyków z grilla może posmakować już roczne dziecko.

Jak grillować zdrowo?

  • Przede wszystkim należy się do grillowania przygotować.
  • Ruszt powinien być oczyszczony.
  • Wszelkie pozostawione resztki mogą powodować zatrucia.
  • Nie grilluje się mięsa zamrożonego lub częściowo zamrożonego (grillowane potrawy powinny mieć temperaturę pokojową), wędzonego i peklowanego.
  • Zamiast kłaść mięso bezpośrednio na ruszcie, lepiej wykorzystać do tego celu aluminiowe tacki: w ten sposób unikniemy kapania wypalanego tłuszczu na rozżarzony węgiel i powstania szkodliwych substancji.
  • Warto używać naturalnych, dobrej jakości podpałek, które spalają się całkowicie i bezwonnie.
  • Ważna jest technika: nie należy dodawać kostek podpałki w trakcie grillowania.
  • Całkowicie zakazana jako podpałka jest ropa, która uwalnia szkodliwe substancje lotne przenikające na mięso.

grilled sturgeon fish with vegetables
Dlaczego warto?

  • Grillowanie całą rodziną, również z małymi dziećmi to możliwość spędzenia czasu w atrakcyjny sposób.
  • Kolejną zaletą jest przebywanie na świeżym powietrzu, gdzie po wspólnym grillowaniu można spędzić czas na wspólnej zabawie.
  • Przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa, można przygotowywać potrawy całą rodziną. Maluch poradzi sobie z rwaniem sałaty do sałatki, mieszaniem, rozkładaniem talerzyków na stole czy też układaniem papierowych serwetek.
  • Na grillu można przygotowywać wiele potraw (także warzywa). Nie potrzeba używać tłuszczu. Ten się sam wytapia z mięsa i ładnie od niego „odchodzi”.
  • Mięso z grilla jest smaczne, soczyste i kruche.
  • Posiłki zazwyczaj lepiej smakują na świeżym powietrzu. Nawet niejadek z większą chęcią podchodzi do jedzenia.

Potrawy z grilla dla małego dziecka

Jak grillować z dzieckiem?

  • Przede wszystkim zdrowo.
  • Nie kładź mięsa bezpośrednio na ruszcie. Używaj zawsze folii aluminiowej (zwłaszcza do grillowania ryb) i specjalnych podkładek.
  • Nie podawaj małym dzieciom grillowanych kiełbas, wędlin, parówek, serdelków (ze względu na niskie wartości odżywcze oraz powstające w trakcie grillowania szkodliwe substancje: nitrozaminy)
  • Grillować możesz delikatną rybę, kurczaka, indyka oraz warzywa: cukinię, paprykę, pomidora, ziemniaki – warzywa z grilla będą zdrowsze niż gotowane, bo zachowują wszelkie cenne substancje.
  • Unikaj zbyt dużego przypiekania potraw. Potrawy powinny pozostać soczyste i kruche.

Przepisy na grilla dla dzieci

  • Grillowana ryba (np. dorsz, łosoś) – rybę myjemy i osuszamy ręcznikiem kuchennym. Kładziemy na folii aluminiowej. Posypujemy rybę tymiankiem, oregano, solą i pieprzem do smaku. Na wierzchu kładziemy dwie łyżki masła.  Zawijamy brzegi folii, aby roztopione masło nie wypływało na ruszt. Pieczemy na grillu około 15 minut.
  • Grillowana pierś z kurczaka: pierś myjemy i osuszamy. W małej miseczce mieszamy sok z pół limonki, ½ łyżki miód, jedną łyżkę tymianku, odrobinę oliwy z oliwek, sól i pieprz do smaku, ewentualnie posiekany czosnek. Odstawiamy zanurzone w marynacie mięso na parę godzin do lodówki (najlepiej na całą noc). Następnie grillujemy na tacce na rozpalonym grillu po 10 minut na każdej ze stron.
  • Cukinia z grilla – warzywo kroimy, bez obierania ze skóry, przyprawiamy (np. bazylią, solą, pieprzem), odstawiamy na około pół godziny, odcedzamy puszczony sok i grillujemy na tacce aż cukinia będzie miękka i ładnie zarumieniona.
  • Pomidory z grilla – przekrój pomidory na pół. Wymieszaj trzy łyżki oliwy z oliwek z natką pietruszki i sokiem z cytryny. Posmaruj pomidory przygotowaną marynatą. Ułóż na tacce do grilla i piecz 10 minut.

Znacie jakieś smaczne przepisy na grilla, których mogą skosztować małe dzieci? Koniecznie się z nimi podzielcie!

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Kobieta, żona, matka. Po krótkim zastanowieniu - właśnie w takiej kolejności. Nie lubi przesady oraz forsowania tylko jednego trendu w wychowaniu.

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. nowa nowa

    Moja córa ma 11 miesięcy. Myślicie, że mogę dla niej przyprawiać mięso czosnkiem?>

  2. ona ona

    Mniami, przepisy świetne…wypróbujemy na pewno za kilka dni

  3. Julia Julia

    No tak… a moja Łucja chce tylko karkówki… i ziemniaki z sosem jogurtowo-czosnkowym… i weź tu chciej zrobić jej „dziecięce” potrawy…

  4. mama mama

    Najbardziej lubię w grillowaniu to, że można przebywać na świeżym powietrzu…a co się je…? jest dużo wyborów!