Za moment rozpoczniemy zimowe podróżowanie na ferie czy narciarski wypoczynek. Zadbaliśmy pewnie już o zimowe opony, zrobiliśmy dodatkowy przegląd samochodu i zakupiliśmy produkty zabezpieczające oraz ułatwiające podróżowanie z dziećmi.
Nie wszyscy jednak wiemy, że pięć miesięcy temu weszły w życie nowe przepisy dotyczące bezpiecznego przewożenia dzieci w fotelikach samochodowych. Na razie nie spowodują w naszym życiu wielkiego zamieszania, ponieważ przez najbliższe lata, będą obowiązywać z dotychczasowymi normami, ale jeżeli na przykład przymierzamy się do kupna nowego fotelika lub zmiany samochodu, warto już teraz wiedzieć, czego dotyczą i na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę.
Mowa o regulacji i-Size, dotyczącej bezpieczeństwa przewożenia dzieci w fotelikach samochodowych, którą Komisja Europejska przyjęła i wprowadziła w życie dnia 9 lipca 2013 roku. Eliminując niedoskonałości bieżącej normy ECE R44 /04, nowe wytyczne skupiają się przede wszystkim na poprawie bezpieczeństwa fotelików podczas działania dużych sił czołowych i bocznych, zwracając szczególną uwagę na ochronę okolic głowy i szyi dziecka.
Prace nad regulacją rozpoczęto w 2008 roku w ramach Grupy Roboczej ds. Biernego Bezpieczeństwa Drogowego, powołanej przy Europejskiej Komisji Gospodarczej UNECE (GRPS) i podzielono na trzy fazy tematyczne:
- I) foteliki z pasami wewnętrznymi (uprzężą) i systemem ISOFIX – etap zakończony w 2011 roku;
- II) foteliki z kategorii 15-36 kg (siedziska i siedziska z wysokim oparciem) – prace w toku, przewidziane zakończenie na 2014 rok;
- III) foteliki z pasami wewnętrznymi (uprzężą) bez systemu ISOFIX – rozpoczęcie prac po sfinalizowaniu etapu II, przewidziane zakończenie w 2017 roku.
W wyniku działań związanych z pierwszym etapem prac zostało opracowane rozporządzenie w sprawie urządzeń do transportu dzieci w samochodach, które następnie uchwalono podczas zjazdu GRPS w Genewie, w listopadzie 2012 roku. Regulację nazwano i-Size, zwracając uwagę na:
- „i” – inteligentną (nowoczesną i przemyślaną) koncepcję zmian;
- „size” – główny atrybut klasyfikacji, jakim stał się wzrost dziecka.
Konsekwencją działań GPRS było zatwierdzenie przez Komisję Europejską, na początku lipca 2013 roku, regulacji i-Size, jako nowego standardu homologacji dla fotelików samochodowych oraz bezpieczniejszych norm przewożenia w nich dzieci.
Przez najbliższe lata przepisy i-Size będą obowiązywały na równi z poprzednią normą ECE R44/04. Oznacza to, że najprawdopodobniej do 2018 roku producenci będą mogli produkować foteliki samochodowe według norm i-Size lub ECE R44/04, pozostawiając możliwość wyboru kupującym.
Główne założenia i-Size
1. Obowiązek podróżowania tyłem do kierunku jazdy do 15-go miesiąca życia
Dotychczasowe normy dopuszczają możliwość przewożenia dzieci w fotelikach grupy 1 od 9 kilogramów, często mylonymi z 9 miesiącem życia. Nowe przepisy i-Size jasno regulują konieczność bezwzględnego stosowania fotelików skierowanych tyłem do kierunku jazdy dla wszystkich dzieci do 15-go miesiąca życia i / lub 75/80 cm wzrostu.
2. Klasyfikacja oparta o wzrost, ewentualnie o wiek dziecka
Od prawie 30 lat istnieje podział fotelików w oparciu o wagę dziecka w wyniku czego małe ale ciężkie dzieci są przesadzane za wcześnie przodem do kierunku jazdy, natomiast wyższe i szczuplejsze dłużej jeżdżą w za małych fotelikach.
3. Poprawa bezpieczeństwa podczas zderzeń czołowych i bocznych
Analiza ogólnoeuropejskiej bazy z wypadków wykazuje, że głównymi przyczynami śmierci dzieci podczas wypadków są: zderzenia przednie (34%) oraz zderzenia boczne (28%). Dlatego obok obowiązujących testów na zderzenia czołowe norma i-Size wymaga od producentów fotelików zagwarantowania określonych kryteriów bezpieczeństwa podczas uderzeń bocznych.
4. Promocja systemu Isofix
Przeprowadzone badania w krajach UE pokazały, że duży procent fotelików samochodowych jest zamontowanych nieprawidłowo lub niepoprawnie. Regulacja i-Size wymaga od fotelików posiadania systemu Isofix, górnego pasa mocującego Top-Tether oraz nogi podpierającej.
Regulacja i-Size zakłada również dostosowanie samochodów do nowych norm, co oznacza, że każdy samochód z homologacją i-Size musi być wyposażony w dwie klasy Isofixów „b1” lub „d” oraz zaczep typu Top-Tether. Dzięki temu każdy fotelik i-Size będzie mógł być bezpiecznie montowany we wszystkich typach samochodów z systemem i-Size.
Nie miałam pojęcia, że idzie nowe. Dobrze, że idzie:) Trzeba jeszcze tylko nagłośnić, rozreklamować i informować.
Śledzimy sprawę na bieżąco, więc będziemy uaktualniać informacje. Obiektywnie trzeba jednak przyznać, że na forum publicznym mało się o tym mówi.
Już jakiś czas temu czytałam o normie i-Size i taki właśnie fotelik chcę kupić. Pytanie tylko gdzie? Albo kiedy będą dostępne? Będę wdzięczna za informacje, bo już czas na zmianę fotelika.
Agnieszka: spójrz tutaj jeszcze, recenzja fotelika i-size: http://www.sosrodzice.pl/fotelik-dualfix/.
Dzięki za info:) Powiem szczerze – myślałam, że do tysiaka się zmieszczę z takim fotelikiem:/ No cóż..na bezpieczeństwie nie mam zamiaru oszczędzać więc i tak kupie fotelik z normą i-size. Może ktoś znalazł jeszcze coś???
Ja znalazłam maxi-cosi (fotelik +baza również ok. 1500zł) i jak nic tańszego nie znajdę to na ten się zdecyduję. http://www.sklep-tosia.pl/maxi-cosi-2waypearl_p2475#
Też ciekawy model :)
hahah, co za bzdety za unijną kasę. Wszyscy zarabiają. ADAC, isize jedna bzdura. Dziecko do 4 roku życia ma jeżdzić tyłem i tyle. A bo płacze, a bo nie widzi. Lepiej niech mu odpadnie główka, ale niech będzie cisza, a i fotelik tańszy, co? ADAC 100 gwiazdek przecież dał xD Czytajcie zamiast się nabierać na marketing, bo doją was z hajsu jak te krówki. Pozdro.
ciekawy model ten romer jane, teraz to faktycznie te najnowsze są najlepsze bo nowoczesniejsza technologia
Dla jednych może i bzdura to isize, dla mnie kolejna rzecz że czuję się bezpieczniejsza wożąć dziecko w najbezpieczniejszym foteliku . Ko nie wierzy niech w ogóle wozi na podkładkach …. Ja kupiłam zgodny z norma Isize Jane Grand- jane w ogóle jest słynne z najbezpieczniejszych fotelików a ten nowy Grand ma wszlkie atesty i spełnia wszystkie normy
Czytalam o Jane Grand same pozytywne opinie choc to faktycznie nowość
Które z nosidełek 0-13 mają normę isize albo jak to sprawdzić?