Foteliki samochodowe i-size

Za moment rozpoczniemy zimowe podróżowanie na ferie czy narciarski wypoczynek. Zadbaliśmy pewnie już o zimowe opony, zrobiliśmy dodatkowy przegląd samochodu i zakupiliśmy produkty zabezpieczające oraz ułatwiające podróżowanie z dziećmi.

fazyNie wszyscy jednak wiemy, że pięć miesięcy temu weszły w życie nowe przepisy dotyczące bezpiecznego przewożenia dzieci w fotelikach samochodowych. Na razie nie spowodują w naszym życiu wielkiego zamieszania, ponieważ przez najbliższe lata, będą obowiązywać z dotychczasowymi normami, ale jeżeli na przykład przymierzamy się do kupna nowego fotelika lub zmiany samochodu, warto już teraz wiedzieć, czego dotyczą i na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę.

infografika i-size

Mowa o regulacji i-Size, dotyczącej bezpieczeństwa przewożenia dzieci w fotelikach samochodowych, którą Komisja Europejska przyjęła i wprowadziła w życie dnia 9 lipca 2013 roku. Eliminując niedoskonałości bieżącej normy ECE R44 /04, nowe wytyczne skupiają się przede wszystkim na poprawie bezpieczeństwa fotelików podczas działania dużych sił czołowych i bocznych, zwracając szczególną uwagę na ochronę okolic głowy i szyi dziecka.

Prace nad regulacją rozpoczęto w 2008 roku w ramach Grupy Roboczej ds. Biernego Bezpieczeństwa Drogowego, powołanej przy Europejskiej Komisji Gospodarczej UNECE (GRPS) i podzielono na trzy fazy tematyczne:

  • I) foteliki z pasami wewnętrznymi (uprzężą) i systemem ISOFIX – etap zakończony w 2011 roku;
  • II) foteliki z kategorii 15-36 kg (siedziska i siedziska z wysokim oparciem) – prace w toku, przewidziane zakończenie na 2014 rok;
  • III) foteliki z pasami wewnętrznymi (uprzężą) bez systemu ISOFIX – rozpoczęcie prac po sfinalizowaniu etapu II, przewidziane zakończenie w 2017 roku.

universalW wyniku działań związanych z pierwszym etapem prac zostało opracowane rozporządzenie w sprawie urządzeń do transportu dzieci w samochodach, które następnie uchwalono podczas zjazdu GRPS w Genewie, w listopadzie 2012 roku. Regulację nazwano i-Size, zwracając uwagę na:

  • „i” – inteligentną (nowoczesną i przemyślaną) koncepcję zmian;
  • „size” – główny atrybut klasyfikacji, jakim stał się wzrost dziecka.

Konsekwencją działań GPRS było zatwierdzenie przez Komisję Europejską, na początku lipca 2013 roku, regulacji i-Size, jako nowego standardu homologacji dla fotelików samochodowych oraz bezpieczniejszych norm przewożenia w nich dzieci.

Przez najbliższe lata przepisy i-Size będą obowiązywały na równi z poprzednią normą ECE R44/04. Oznacza to, że najprawdopodobniej do 2018 roku producenci będą mogli produkować foteliki samochodowe według norm i-Size lub ECE R44/04, pozostawiając możliwość wyboru kupującym.

Główne założenia i-Size

1. Obowiązek podróżowania tyłem do kierunku jazdy do 15-go miesiąca życia
Dotychczasowe normy dopuszczają możliwość przewożenia dzieci w fotelikach grupy 1 od 9 kilogramów, często mylonymi z 9 miesiącem życia. Nowe przepisy i-Size jasno regulują konieczność bezwzględnego stosowania fotelików skierowanych tyłem do kierunku jazdy dla wszystkich dzieci do 15-go miesiąca życia i / lub 75/80 cm wzrostu.
2. Klasyfikacja oparta o wzrost, ewentualnie o wiek dziecka
Od prawie 30 lat istnieje podział fotelików w oparciu o wagę dziecka w wyniku czego małe ale ciężkie dzieci są przesadzane za wcześnie przodem do kierunku jazdy, natomiast wyższe i szczuplejsze dłużej jeżdżą w za małych fotelikach.
3. Poprawa bezpieczeństwa podczas zderzeń czołowych i bocznych
Analiza ogólnoeuropejskiej bazy z wypadków wykazuje, że głównymi przyczynami śmierci dzieci podczas wypadków są: zderzenia przednie (34%) oraz zderzenia boczne (28%). Dlatego obok obowiązujących testów na zderzenia czołowe norma i-Size wymaga od producentów fotelików zagwarantowania określonych kryteriów bezpieczeństwa podczas uderzeń bocznych.
4. Promocja systemu Isofix
Przeprowadzone badania w krajach UE pokazały, że duży procent fotelików samochodowych jest zamontowanych nieprawidłowo lub niepoprawnie. Regulacja i-Size wymaga od fotelików posiadania systemu Isofix, górnego pasa mocującego Top-Tether oraz nogi podpierającej.

Regulacja i-Size zakłada również dostosowanie samochodów do nowych norm, co oznacza, że każdy samochód z homologacją i-Size musi być wyposażony w dwie klasy Isofixów „b1” lub „d” oraz zaczep typu Top-Tether. Dzięki temu każdy fotelik i-Size będzie mógł być bezpiecznie montowany we wszystkich typach samochodów z systemem i-Size.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Właściciel sklepu internetowego minitraper.pl dla rodziców aktywnych, często przemieszczających się i podróżujących z dziećmi. Podróżujący mąż i tato, z wykształceniem filozofa, zamiłowaniem rysownika, doświadczeniem pedagoga i pomysłami nastolatka. Twórca i redaktor strony blog.minitraper.pl o podróżach z dziećmi oraz wszystkim co się z nimi wiąże.

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.*

  1. HelowaMama

    Nie miałam pojęcia, że idzie nowe. Dobrze, że idzie:) Trzeba jeszcze tylko nagłośnić, rozreklamować i informować.

    • MiniTraper

      Śledzimy sprawę na bieżąco, więc będziemy uaktualniać informacje. Obiektywnie trzeba jednak przyznać, że na forum publicznym mało się o tym mówi.

  2. Agnieszka

    Już jakiś czas temu czytałam o normie i-Size i taki właśnie fotelik chcę kupić. Pytanie tylko gdzie? Albo kiedy będą dostępne? Będę wdzięczna za informacje, bo już czas na zmianę fotelika.

  3. btr

    hahah, co za bzdety za unijną kasę. Wszyscy zarabiają. ADAC, isize jedna bzdura. Dziecko do 4 roku życia ma jeżdzić tyłem i tyle. A bo płacze, a bo nie widzi. Lepiej niech mu odpadnie główka, ale niech będzie cisza, a i fotelik tańszy, co? ADAC 100 gwiazdek przecież dał xD Czytajcie zamiast się nabierać na marketing, bo doją was z hajsu jak te krówki. Pozdro.

    • Iza

      ciekawy model ten romer jane, teraz to faktycznie te najnowsze są najlepsze bo nowoczesniejsza technologia

      • kola

        Dla jednych może i bzdura to isize, dla mnie kolejna rzecz że czuję się bezpieczniejsza wożąć dziecko w najbezpieczniejszym foteliku . Ko nie wierzy niech w ogóle wozi na podkładkach …. Ja kupiłam zgodny z norma Isize Jane Grand- jane w ogóle jest słynne z najbezpieczniejszych fotelików a ten nowy Grand ma wszlkie atesty i spełnia wszystkie normy

        • mamaantosia

          Czytalam o Jane Grand same pozytywne opinie choc to faktycznie nowość

  4. Karolina

    Które z nosidełek 0-13 mają normę isize albo jak to sprawdzić?

Zobacz również