Fit pizza z patelni – zobacz, jak ją zrobić

Inf. prasowa komentarzy: 0

Pizza – kto z nas jej nie lubi? Chrupiąca, aromatyczna i… można ją przyrządzić na tak wiele sposobów! Ale na diecie często odmawiamy sobie tego smakołyku, myśląc, że jest zbyt kaloryczny. Czy rzeczywiście? Nie do końca. Wszystko zależy od tego, jakich składników użyjesz, aby ją przygotować. Ostatnio hitem stała się fit pizza z patelni. Sprawdź, czy rzeczywiście można ją przygotować w kilkanaście minut!

Klasyczna, włoska pizza jest przyrządzana oczywiście w piecu, najlepiej tym opalanym drewnem. Do jej wypieku potrzebna jest bardzo wysoka temperatura, a sam proces trwa zazwyczaj krócej niż 10 minut. Niemniej jednak, na jej przygotowanie trzeba poświęcić nieco więcej czasu. Dzieje się tak dlatego, że klasyczne ciasto drożdżowe musi wyrosnąć, zanim można je poddać obróbce termicznej. W przypadku pizzy z patelni jest jednak zupełnie inaczej. Oto, jak ją przyrządzić.

Dobra patelnia to podstawa

Zanim zabierzesz się do przygotowywania pizzy z patelni, upewnij się, że masz pod ręką dobrą patelnię. To od jej jakości w głównej mierze zależy sukces przedsięwzięcia. Jaka jest potrzebna? Powinna:

  • mieć średnicę minimum 26 cm lub nieco większą – tyle mają najmniejsze pizze,
  • mieć nieprzywierającą powłokę – np. teflonową lub ceramiczną – w bardzo dobrym stanie, bez zarysowań,
  • być dość gruba i ciężka – to zapewnia jej dobre przewodnictwo cieplne, a co za tym idzie – pozwoli pizzy się upiec, a nie przypalić.

Do tego przyda Ci się również drewniana łopatka lub dwie, ponieważ pizzę w trakcie pieczenia należy przewrócić na drugą stronę. Jeśli masz te akcesoria, możesz rozpocząć przygotowania.

Pizza z patelni: składniki na ciasto

W pizzy, jak to w pizzy, najważniejsze jest ciasto. To od jego jakości zależy smak całej potrawy. Nie inaczej jest w przypadku tej z patelni.

Po pierwsze, potrzebujesz mąki. Skoro jednak Twoja pizza ma być „fit”, klasyczna mąka typu 00 nie wchodzi w grę. Zastąp ją np. pełnoziarnistą mąką, która ma więcej błonnika i niższy indeks glikemiczny lub – jeśli pizza ma być bezglutenowa – mieszanką mąki ryżowej i kukurydzianej (w równych proporcjach). Na patelnię o średnicy 26 cm potrzebujesz ok. 50 g mąki – z takiej ilości uzyskasz cienkie i chrupiące ciasto. Jeżeli zaś chcesz, by pizza była bardziej puszysta – możesz zwiększyć tę proporcję.

Po drugie – NIE potrzebujesz drożdży. To brak tego składnika sprawia, że Twoja pizza nie musi wyrosnąć. Nie obawiaj się: nadal będzie chrupiąca i pyszna, choć smak będzie się oczywiście nieco różnił od tego, który oferuje klasyczna pizza zamawiana z dowozem.

Po trzecie – mleko, najlepiej półtłuste. Na 50 g mąki potrzebujesz ok. 3 łyżek. Całość zmieszaj z 1 jajkiem, dodaj ok. 1/3 łyżeczki proszku do pieczenia i przyprawy – przede wszystkim sól, ale możesz dodać również np. oregano, tymianek czy rozmaryn oraz słodką paprykę. Decyzja należy do Ciebie.

Jakie dodatki?

Zanim przejdziemy do pieczenia, kilka uwag dotyczących dodatków. Pizza jest daniem, które możesz przyrządzić na bardzo wiele sposobów – także w przypadku tej z patelni czeka na Ciebie feeria niekończących się możliwości. Niemniej jednak, jeżeli Twoja wersja ma być fit, unikaj m.in. tłustych wędlin, takich jak salami czy boczek oraz zbyt dużej ilości sera – możesz go w ogóle pominąć lub dodać niewielką ilość mozzarelli. Zamiast nich, sięgnij po dużą ilość warzyw – np. cebulę, kukurydzę, pomidory, paprykę, cukinię, a także rukolę, świeżą bazylię czy oliwki. Jeśli zaś myślisz o mięsnym dodatku – postaw na zgrillowanego kurczaka lub wędlinę drobiową.

A co z sosem? Przygotuj go samodzielnie. W ekspresowej wersji wystarczy połączyć kilka łyżek koncentratu pomidorowego ze szczyptą soli, czosnku, oregano i bazylii – gotowe!

Jak piec pizzę na patelni?

Zadanie jest łatwiejsze niż może Ci się wydawać? Wystarczy, że raz spróbujesz, by podczas kolejnych zmagań z tą potrawą radzić sobie niemal z zamkniętymi oczami.

  • Mocno rozgrzej suchą patelnię, a gdy będzie już gorąca, skrop ją delikatnie oliwą (to opcjonalne).
  • Wyłóż ciasto na patelnię i pozwól mu się piec/smażyć przez ok. 1,5-2 minuty, aż dostrzeżesz tworzące się na nim charakterystyczne bąbelki.
  • Przewróć ciasto na drugą stronę.
  • Teraz czas na nałożenie dodatków: sosu, (opcjonalnie) sera oraz pozostałych składników.
  • Przykręć ogień – tak, aby płomień był mały i pozwól pizzy piec się przez ok. 10-15 minut. Możesz ją przykryć pokrywką.
  • Jeśli lubisz, gdy Twoja pizza jest naprawdę chrupiąca, na ostatnie 2 minuty pieczenia podkręć ogień.

Teraz wystarczy ją tylko wyłożyć na talerze i zachwycić się jej wyjątkowym smakiem, po prostu! Co najważniejsze – z uwagi na to, że ciasto jest cienkie, a dodatki mało kaloryczne – możesz po nią sięgnąć również, gdy jesteś na diecie. W ten sposób urozmaicisz swój jadłospis bez wyrzutów sumienia.

Tak przygotowaną pizzę możesz zjeść samą lub w towarzystwie pozostałego sosu pomidorowego. Dobrze będzie smakowała również w towarzystwie jogurtowego sosu czosnkowego. Możesz sobie pozwolić na nią również na diecie. Smacznego!

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.