Ekspozycja na gluten: prawdy i mity

Gluten to termin, który nie schodzi z ust wielu ekspertów na całym świecie. Wydaje się, że naukowcy podzielili się na dwa obozy, jeden z nich utrzymuje, że ta mieszanina białek jest korzystna pod względem zdrowotnym i powinna być eliminowana tylko u osób nietolerujących glutenu, druga grupa osób jest zdania (i pokazuje na dowód tego całą listę badań naukowych), że sam gluten jest całkiem zbędny, a wręcz niebezpieczny również dla zdrowych osób, działa jak toksyna, dlatego jego odstawienie jest korzystne w tak wielu chorobach – tarczycy, układu nerwowego, zmianach ze spektrum Aspergera, itd, pozwala poczuć się lepiej, pozbywając się zmęczenia i takich dolegliwości jak wzdęcia. Nie ingerując w ten spór, trzeba zaznaczyć, że samo wprowadzenie glutenu stanowi nie lada wyzwanie dla rodzica. Pojawia się wiele pytań – kiedy, jak długo i na jakie objawy zwrócić uwagę? Składnik ten z powodu wysokiego ryzyka nietolerancji powinien być wprowadzany umiejętnie i ostrożnie. Jak powinna wyglądać ekspozycja na gluten?

Ekspozycja na gluten w trakcie karmienia piersią zmniejsza ryzyko rozwoju celiakii. MIT

Ekspozycja na gluten w trakcie karmienia piersią nadal jest wskazana, jednak dzisiaj wiadomo, że nie chroni przed rozwojem celiakii – trwałej nietolerancji na gluten. Nie wykazano żadnego związku między obniżeniem ryzyka wystąpienia celiakii a karmieniem piersią (więcej na ten temat).

Fakt ten potwierdzają dwa badania  przeprowadzone na dzieciach genetycznie predysponowanych do rozwoju celiakii. Wyniki opublikowane zostały w „New England Journal of Medicine” w 2014 roku i bardzo szybko zrewolucjonizowały myślenie o ekspozycji na gluten, pokazały, jak mało wiemy jeszcze na temat czynników decydujących o rozwoju trwałej nietolerancji glutenu – choroby trzewnej. Naukowcy wykazali, że ani czas ekspozycji na gluten, ani podawanie glutenu wraz z mlekiem mamy nie chroni przed rozwojem choroby.

ekspozycja na gluten

Dwa wspomniane badania zostały przeprowadzone niezależnie. Jednym z nich było włoskie badanie na grupie 553 niemowląt, obserwowanych od urodzenia. Co znaczące wybrane do badania dzieci znajdowały się w grupie ryzyka do rozwoju celiakii (w ich rodzinie chociaż jedna osoba miała celiakię). Jedna z grup dzieci nie otrzymywała glutenu aż do 12 miesiąca, następnie zaczęła jeść „normalne” ilości, druga grupa otrzymała gluten w ramach ekspozycji na gluten w niemowlęctwie. Dzieci były obserwowane przez 10 lat. Częstotliwość występowania celiakii była taka sama w obu grupach.

Drugie badanie przeprowadzone zostało przez European Society for Pediatric Gastroenterology na grupie 1000 pacjentów pochodzących z rodzin zagrożonych chorobą trzewną. W tym badaniu postąpiono inaczej – dzieciom między 4 a 6 miesiącem podawano minimalną ilość glutenu, następnie po pół roku podawano już „normalną” ilości glutenu, w drugiej grupie natomiast nie poddano dzieci ekspozycji na gluten, dopiero po ukończeniu 6 miesiąca dzieci dostawały posiłki glutenowe. Naukowcy spodziewali się, że w pierwszej grupie będzie mniej przypadków celiakii. Jednak w obu grupach zachorowania okazały się zbliżone. Podczas porównywania wyników okazało się również, że nie było różnicy między dziećmi karmionymi piersiami przez kilka miesięcy, rok oraz tymi, które nie były karmione piersią. Decydujący okazał się czynnik genetyczny. (więcej na ten temat materiał w języku angielskim).

Karmienie piersią ma jednak inne korzyści – chroni na przykład przed rozwojem alergii, cukrzycy typu I, poza tym mleko mamy jest najlepsze dla dziecka, dlatego warto karmić z tych i innych powodów.

Niekorzystna reakcja na gluten pojawia się natychmiast – PRAWDA/MIT

Niekorzystna reakcja na gluten (wysypka, zmiany w stolcu, biegunka, wymioty, drażliwość, ból brzucha) mogą pojawić się natychmiast po podaniu glutenu, już po podaniu pół łyżeczki, w trakcie ekspozycji.

Równie dobrze negatywne reakcje mogą wystąpić dopiero przy zwiększonej ilości glutenu w diecie dziecka. Może być też tak, że dziecko przez wiele miesięcy będzie jadło gluten, nie doświadczając żadnych niekorzystnych objawów, a choroba ujawni się w przedszkolu, w szkole, w trakcie dojrzewania, a nawet w dorosłym życiu.

Nie ma żadnej reguły. Celiakia, czy alergia na gluten może pojawić się na każdym etapie życia.

Późniejsze wprowadzenie glutenu do diety u dzieci z grupy ryzyka jest korzystne PRAWDA/MIT

Nie ma jednoznacznych wskazań w tym temacie, jednak wielu lekarzy powołując się na rozwijający się układ immunologiczny, zaleca, by u dzieci obciążonych genetycznie (mama, tata, babcia, dziadek z celiakią) opóźnić czas podania glutenu, wprowadzając niewielkie ilości po pierwszym roku życia. W ten sposób nie można ochronić przed chorobą, ale opóźnić w czasie wystąpienie jej objawów.

Dieta bezglutenowa jest niezdrowa MIT

Dieta bezglutenowa dla chorych na celiakię i osób uczulonych na gluten to lekarstwo. Gluten jest natomiast dla tych osób trucizną.

Skąd zatem bierze się poświadczenie, że dieta ta jest niezdrowa?

Najprościej to ujmując z mylenia pojęć.

ekspozycja na gluten

Gotowe produkty bezglutenowe często mają niezbyt dobry skład, jednak najczęściej osoba z celiakią nie je ich codziennie. Dlatego mówienie, że dieta bezglutenowa jest niezdrowa, bo niezdrowe są paczkowane produkty z długim terminem ważności to nieporozumienie. To samo można powiedzieć o diecie glutenowej – jeśli będzie bazowała ona na wysokoprzetworzonych produktach i posiłkach typu fast – również będzie niezdrowa. Opieranie się na produktach wysokoprzetworzonych – czy to w trakcie stosowanie diety glutenowej czy bezglutenowej – zawsze będzie niezdrowe.

Dieta bezglutenowa jest zdrowa, jeśli opiera się na świeżych, własnoręcznie przygotowanych daniach. Naturalnie bezglutenowe są nasiona, orzechy, warzywa, owoce, ryby, mięso, mleko i podstawowe przetwory mleczne, jaja, ryż, gryka (kasza gryczana), proso (kasza jaglana), komosa ryżowa, amarantus, tapioka, kukurydza, owies bezglutenowy. Dieta bezglutenowa, dzięki temu, że zmusza do dokładnego czytania etykiet, motywuje, by poznać skład wielu popularnych produktów i często pozwala na wprowadzenie zdrowych zmian żywieniowych. Sam gluten, czyli mieszanina białek, według ekspertów nie jest niezbędna dla zachowania zdrowa. Jeśli produkty glutenowe zastąpimy wartościowymi bezglutenowymi, nic nie tracimy.

O tym, że mądra dieta bezglutenowa jest zdrowa, świadczy również fakt, że jest ona zalecana przy wielu chorobach i dolegliwościach. Trzeba ją traktować w kontekście lekarstwa, bo właśnie taką rolę pełni najczęściej, pozwala uchronić przed konsekwencjami spożywania glutenu przy chorobie trzewnej czy alergii.

Nadal nie znamy jednak sposobu zapobiegania celiakii. Badania trwają.

 

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. Beata Beata

    Moja córka karmiona piersią 2lata i 4m-ce ma celiakię stwierdzoną po 7 urodzinach. Gluten miała wprowadzany wg starego kalendarza. U mnie celiakia ujawniła się i została rozpoznana rok temu – dodatnie badania genetyczne.

  2. karolina karolina

    A po co komu gluten? serio pytam

    • Joan Joan

      What do you think? Answer below! Colby Lewis, &aoe;quotRegrpssimn To The Suggest&quot, and a Statistically Insignificant Planet … Especially in baseball, you cannot declare a player “clutch” or a “choker” just simply because he does or does not perform effectively in a single baseball playoff series. Billy Hatcher hit .750 in the 1990 World Series en route to getting named the MVP. … Read more on Midwest Sports Fans

  3. Paulina Paulina

    Great insight and analysis — I can’t wait to see how it all works out. :) (And I agree that Harry is a horcrux. There *has* to be a way for him to survive and rid himself of Voldemort’s bit of soul thu3#h&#82o0;&g8230;)