Dziecko nie chce jeść… Co robić, a czego unikać?

Bycie dobrym rodzicem wielu z nas kojarzy się z dawaniem swojemu dziecku wszystkiego, co najlepsze. Dotyczy to także pożywienia. Staramy się przygotowywać dla swojej pociechy jak najzdrowsze i najlepiej skomponowane posiłki, pełne witamin i minerałów. Co jednak w sytuacji, kiedy mimo naszych wysiłków, by posiłek był zarówno zdrowy, jak i smaczny, dziecko za żadne skarby nie chce go zjeść? Co powinni robić rodzice niejadków, a czego raczej unikać?

On/ona je za mało! Kiedy powinniśmy się martwić, a kiedy nie?

Rodzice lubią, kiedy ich dzieci z apetytem zjadają każdy przygotowany dla nich posiłek. Jedzenie jest bowiem jedną z form wyrażania rodzicielskiej miłości oraz troski o prawidłowy rozwój dziecka. Nie zawsze jednak nasza pociecha chętnie zjada to, co dla niej przygotowaliśmy. Czy zawsze jest to powód do zmartwień? Okazuje się, że niekoniecznie, zwłaszcza, kiedy dziecko rozwija się w prawidłowy sposób oraz przybiera na wadze.

Jeśli zauważymy, że nasze dziecko odmawia zjedzenia obiadu czy kolacji, w pierwszej kolejności zastanówmy się, co jadło ono w ciągu dnia. W wielu sytuacjach okazuje się bowiem, że dziecko nie je bo… zwyczajnie nie jest głodne! Organizm dzieci sam reguluje ilość dostarczanych do niego kalorii i jeśli dziecko jest najedzone, nie da sobie „wcisnąć” dodatkowego posiłku na siłę. Mamy niejadków powinny więc przeanalizować dokładnie codzienny jadłospis swojej pociechy, by samodzielnie stwierdzić, czy ilość jedzenia jest wystarczająca dla małego organizmu.

dziecko nie chce jeść

Lista posiłków dziecka – soczek to także „danie”!

Zapisując posiłki dziecka, pamiętajmy jednak, że jedzenie to nie tylko podstawowe dania, czyli śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek i kolacja. Dla małego organizmu dziecka posiłkiem jest bowiem także owoc, który zje miedzy śniadaniem, a II śniadaniem oraz wypity po posiłku owocowy soczek. Wszystko, co zjada nasze dziecko ma bowiem określoną wartość kaloryczną oraz sprawia, że może nie odczuwać później głodu.

Właśnie po to, by stwierdzić, czy nasze dziecko je wystarczająco, powinniśmy zapisywać wszystko, co zjada maluch w ciągu dnia, w tym także owoce, słodycze i soczki. Bardzo często okazuje się bowiem, że nasze dziecko nie je, bo zwyczajnie nie dajemy mu okazji, by poczuło się głodne.

Zbyt duże porcje jedzenia na raz

Błędem popełnianym przez większość rodziców jest wymaganie od dziecka, aby naraz zjadało zbyt duże porcje pożywienia. Musimy mieć bowiem świadomość, ze organizm dziecka, mimo, że znajduje się w fazie intensywnego wzrostu i rozwoju, ma znacznie niższe zapotrzebowanie kaloryczne niż organizm osoby dorosłej czy nastolatka.

Nie możemy wiec wymagać od kilkulatka, by najpierw zjadł dwudaniowy obiad, a po kilku godzinach z apetytem spożył także obfitą kolację. Dziecko, które zjadło już bowiem dużą porcję posiłku na obiad najprawdopodobniej nie będzie jeszcze na tyle głodne, by zjeść także kolację, nic więc dziwnego, że odmawia jedzenia.

Dziecko nie chce jeść – najczęstsze przyczyny:

  • zbyt duże porcje jedzenia podawane na raz;
  • kaloryczne przekąski między głównymi posiłkami – dziecko nie ma okazji w ciągu dnia, by poczuć się głodne;
  • zmuszanie do jedzenia – posiłek źle kojarzy się dziecku, w efekcie czego go unika;
  • stresująca atmosfera w domu i nowe emocje (np. przeprowadzka, kłótnie rodziców, narodziny rodzeństwa) – dziecko potrzebuje czasu by oswoić się z nową sytuacją;
  • karmienie przed włączonym telewizorem – dziecko nie je świadomie;
  • zbyt mało ruchu i aktywności na świeżym powietrzu – czas spędzany na podwórku pozytywnie wpływa na apetyt;
  • dane jedzenie mu nie smakuje – dziecko także ma prawo do swoich preferencji smakowych!
  • osłabienie i brak apetytu po przebytej chorobie.

Jak wypracować prawidłowe nawyki żywieniowe u dziecka?

Warto wiedzieć, że zdecydowanie najzdrowsze zarówno dla nas dorosłych, jak i dla dzieci, jest spożywanie często mniejszych porcji jedzenia. Jeśli więc sądzimy, że dziecko nie ma apetytu, bo do tej pory serwowaliśmy mu zbyt bogate posiłki, ograniczmy ich wielkość.

Jeśli natomiast podczas jedzenia dziecko odmawia dokończenia posiłku, nie zmuszajmy go do tego na siłę. Organizm dziecka sam bowiem wie, kiedy jest już najedzony i warto go słuchać.

Ważne w nauce prawidłowych nawyków żywieniowych jest także regularność serwowania posiłków. Starajmy się więc, aby każdy z nich pojawił się na stole mniej więcej o tej samej porze. Regularność ta pozwoli uregulować funkcjonowanie układu pokarmowego dziecka oraz pozytywnie wpłynie na jego apetyt.
Unikajmy natomiast podawania owoców, bułek i słodkich napojów pomiędzy posiłkami, gdyż hamują one apetyt i w efekcie dziecko niechętnie zje kolejny posiłek. Nie powinniśmy także robić zbyt dużego zamieszania wokół samych posiłków. Dla dziecka jedzenie powinno być bowiem naturalną czynnością, a nie czymś, wokół czego kręci się całe nasze życie.

Starajmy się także, aby jedzenie dobrze kojarzyło się dziecku i w miarę możliwości siadajmy do stołu całą rodziną. Jeśli natomiast podejrzewamy, że brak apetytu u naszej pociechy może wynikać ze złej atmosfery panującej w domu, starajmy się zapewnić dziecku jak największe poczucie bezpieczeństwa. Zrezygnujmy także z oglądania telewizji podczas jedzenia, gdyż rozprasza ona uwagę, w efekcie czego dziecko nie je świadomie, co negatywnie wpływa na jego odczuwanie sytości i głodu. Zadbajmy także o jak najwięcej ruchu na świeżym powietrzu, a obiad podajmy tuż po powrocie do domu. Aktywność sprzyja bowiem dziecięcemu apetytowi.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jestem absolwentką historii i miłośniczką Włoch, języka włoskiego i włoskiej kuchni. Pracuję jako copywriter, ale praca to dla mnie nie tylko obowiązek, ale przede wszystkim hobby i sposób na życie. Jestem mamą prawie czteroletniego chłopca, który sprawia, że każdy kolejny dzień jest ciekawszy i bardziej kolorowy. Jestem niepoprawną optymistką, dla której szklanka zawsze jest w połowie pełna, a pustkę zawsze można czymś wypełnić. Uwielbiam pisać i dzielić się z innymi swoją wiedzą i doświadczeniami.

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

    Polecane tematy