Drugi trymestr ciąży – najlepszy czas w ciąży?

Drugi trymestr ciąży uważany jest za najlepszy dla przyszłych mam. Wraz z jego rozpoczęciem możemy pożegnać pierwszy trymestr ciąży i kłopotliwe dolegliwości z nim związane, zyskujemy energię i pozytywne nastawienie. Ryzyko poronienia jest znacząco niższe niż na początku ciąży. Możemy cieszyć się małym brzuszkiem, który dodaje piękna, ale jeszcze nie ciąży. Same plusy! O czym warto pamiętać w drugim trymestrze ciąży?

Kiedy rozpoczyna się i kończy drugi trymestr ciąży?

Drugi trymestr ciąży rozpoczyna się w 13 tygodniu ciąży. Kończy natomiast w 25 tygodniu ciąży. W niektórych źródłach nazywany jest miesiącem miodowym, ze względu na brak większych dolegliwości i najlepsze warunki do cieszenia się ciążą.

Drugi trymestr ciąży – piękniejsza Ty

Drugi trymestr ciąży pozwala pożegnać przykre symptomy związane z początkiem ciąży (mdłości, senność, apatię, zmienność nastrojów). Gospodarka hormonalna przyszłych mam nieco się uspokaja, co ma bezpośredni wpływ na samopoczucie.

  • Jeśli jednak nadal masz problem z porannymi mdłościami, porozmawiaj o tym z lekarzem. Być może pomocne będzie zwiększenie spożycia witaminy B6.

Przyszła mama zazwyczaj cieszy się piękniejszym wyglądem. U wielu kobiet skóra zyskuje zdrowy blask, wyrównuje się jej powierzchnia, włosy stają się silne, gęste i lśniące.

Z powodu zwiększonego wydzielania estrogenu wzrasta ochota na seks, łatwiej o orgazm ze względu na większe ukrwienie narządów intymnych, a także – na brak strachu o nieplanowaną ciążę. Wiele kobiet właśnie w drugim trymestrze ciąży po raz pierwszy doświadcza wielokrotnego orgazmu.

drugi trymestr ciąży

Drugi trymestr ciąży – spokój i pozytywne nastawienie

Wraz z rozpoczęciem drugiego trymestru wiele kobiet zauważa u siebie konkretne zmiany w zachowaniu: lepsze samopoczucie, większą kontrolę nad emocjami, brak dramatycznych wahań nastroju, wewnętrzny spokój.

Ryzyko poronienia znacznie spada. Wszystkie najważniejsze organy dziecka są wykształcone, płód w następnych tygodniach będzie rósł i zyskiwał siły potrzebne po porodzie do samodzielnego funkcjonowania poza łonem matki.

Drugi trymestr ciąży – czujesz, że będziesz mamą

O ile na początku ciąży mogłaś wierzyć jedynie zapewnieniom ginekologa czy testowi ciążowemu, o tyle teraz wszystko wskazuje na to, że jesteś w ciąży. Rośnie Ci brzuszek, który staje się wyraźnie widoczny pod ubraniem.

Jednak to nie wszystko.

Jednak uwaga, wraz ze wzrostem brzucha możesz coraz częściej odczuwać duszności, czyli te wszystkie momenty, kiedy brakuje Ci tchu podczas codziennych czynności.

Drugi trymestr ciąży a sny

Sny w ciąży często stają się bardziej rzeczywiste, tak namacalne, że możesz mieć wrażenie, że są prawdziwe. Właśnie teraz możesz częściej śnić o swoim dziecku, wyobrażać sobie, jak będzie wyglądało. Niestety jesteś również bardziej narażone na koszmary. Być może będziesz miała problem z przyjęciem wygodnej pozycji podczas snu.

Jakie badanie w drugim trymestrze ciąży?

Między 18 a 22 tygodniem ciąży powinno być wykonane badanie USG. Podczas tego badania lekarz oceni budowę anatomiczną poszczególnych organów u dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem budowy serca. Gdy dziecko urośnie, nie będzie możliwa tak dokładna ocena poszczególnych narządów.

Przy każdej wizycie u ginekologa będziesz poproszona o wykonanie badania ogólnego moczu. Jeśli wyniki morfologii są prawidłowe, będziesz wykonywać je co dwa miesiące.

Między 24 a 28 tygodniem ciąży wykonuje się badanie poziomu glukozy we krwi (przeczytaj więcej o tym badaniu).

Zadbaj o siebie

Być może wszystkie Twoje myśli koncentrują się wokół dziecka, jednak nie zapomnij o sobie. Zadbaj o to, by czuć się komfortowo w ciąży, kup sobie coś ładnego, zadbaj o wygląd skóry, idź do fryzjera czy do manikiurzystki.

Zrób sobie zdjęcia w ciąży. To będzie świetna pamiątka!

Pamiętaj o systematycznym ruchu. W ciąży nie powinnaś unikać aktywności fizycznej (chyba, że takie jest wyraźne wskazanie lekarskie). Możesz spacerować, pływać, gimnastykować się. Koniecznie pamiętaj o tym, by przygotować ciało do porodu. Bardzo ważne jest systematyczne wykonywanie ćwiczeń mięśni Kegla.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.