Dieta wegetariańska a karmienie piersią

Osoby na diecie wegetariańskiej zazwyczaj przykładają wielką wagę do codziennych posiłków. Zatem zakładanie odgórne, że dieta bez mięsa jest źle zbilansowana to mylenie pojęć. Podobnie jak nadmierne martwienie się o dziecko karmione piersią przez mamę wegetariankę. Zazwyczaj bowiem nie ma powodu do niepokoju.

Dieta wegetariańska a karmienie piersią

Pod terminem „wegetarianizm” może kryć się kilka sposobów odżywiania.

Przykładowo laktoowowegetarianie dopuszczają spożywanie jajek i produktów mlecznych. Ich dieta jest najmniej narażona na niedobory. Mogą oni bowiem w łatwy sposób zaspokoić wszystkie potrzeby żywieniowe, bez sięgania po suplementy diety.

Na drugim biegunie znajduje się weganizm, który wyklucza z diety wszystkie produkty pochodzenia odzwierzęcego. I tu sytuacja wygląda nieco trudniej, ponieważ w przypadku weganizmu trudniej zadbać o optymalne dostarczenie wszystkich składników odżywczych, między innymi: witaminy D, żelaza, cynku, ryboflawiny, wapnia. Problemem bywa też niedobór witaminy B12, która nie występuje w produktach pochodzenia roślinnego. Weganie powinny stosować suplementację, czasami wystarczające jest spożywanie mleka sojowego. W przypadku wegetarianizmu można dostarczyć witaminę B12, regularnie włączając do diety produkty mleczne.

Problemem może być także niedobór kwasów DHA, które mają kluczowy wpływ na rozwój mózgu. Dlatego wielu ekspertów zaleca kobietom na diecie wegetariańskiej, by rozważyły wprowadzenie na pewien czas ryb do jadłospisu.

dieta wegetariańska a karmienie piersią

Poza tym zaleca się mamom wegetariankom kontynuację suplementacji z okresu ciąży także w okresie karmienia piersią.

O ile dieta wegetariańska a karmienie piersią to temat, który stosunkowo łatwo „ugryźć”, o tyle weganizm nie jest zalecany kobietom karmiącym piersią. Jeśli jesteś wegetarianką, generalnie nie masz powodu do niepokoju. Według Amerykańskiego Towarzystwa Ubezpieczeniowego, rozwój i wzrost dzieci mam wegetarianek jest prawidłowo, jeśli kobieta dba o dobrze zbilansowanie jadłospisu.

Jak wzbogacić dietę wegetariańską?

Dieta wegetariańska jest szczególnie narażona na poniższe niedobory. W tym celu należy wzbogacić dietę w poniższe składniki:

  • B12 – napoje sojowe i wzbogacone płatki śniadaniowe – dobrej jakości
  • D – napoje sojowe i spacery
  • B2 – zboża nierafinowane, orzechy, awokado
  • wapń – napoje sojowe, brokuły, groch, fasola,
  • cynk – orzechy, fasola, kiełki pszenicy
  • białko – soja, orzechy, ziarna, groch, fasola,
  • żelazo – rośliny zielone, groch, fasola, tofu

Mama stosująca dietę wegetariańską powinna być czujna na objawy wskazujące na niedobory. Dobrze, gdy znajduje się pod opieką lekarza.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Jesteśmy tu dla Ciebie. Podejmujemy tematy, które dla nas, Rodziców, są ważne. Miło nam Ciebie gościć na naszej stronie! :) Pozostaw ślad po sobie w komentarzu! Jeśli prowadzisz bloga, chętnie Cię odwiedzimy! :)

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.