Dieta przyszłej mamy – kilka ważnych rad

Gratulacje! Test ciążowy wskazał wynik pozytywny, lekarz potwierdził wynik testu. Jesteś w ciąży! Choć niewątpliwie poczułaś przypływ szczęścia, to również najprawdopodobniej towarzyszy Cię lekki zawrót głowy przy próbie odpowiedzi na pytanie, co jeść, jak postępować, by dać swojemu dziecku już na starcie jak najwięcej. W ciągu najbliższych kilku miesięcy dziecko urośnie w Twoim brzuchu, przemieniając się z jednej komórki w miliardy. By ten cud był dla Ciebie najprzyjemniejszym czasem, warto byś pamiętała o kilku kwestiach. Podstawowym sposobem zapewnienia dobrego startu Twojemu dziecku jest: właściwa opieka medyczna od początku ciąży, rzucenie palenia papierosów, zaniechanie picia alkoholu i stosowania innych używek i wreszcie WŁAŚCIWA DIETA.

Jaki wpływ na dziecko ma Twoja dieta?

  • Mózg dziecka: białka, kwasy tłuszczowe omega-3 oraz kalorie są niezwykle ważne dla rozwoju mózgu dziecka. Ponieważ jego najintensywniejszy rozwój następuje w ostatnim trymestrze te ostatnie miesiące nie są dobrym momentem na odchudzanie, nawet jeśli w poprzednich tygodniach przybrałaś na wadze zbyt wiele.
  • Nawyki żywieniowe: wyniki badań dowodzą, że to, co jesz w trakcie ciąży oraz podczas karmienia piersią ma bezpośredni wpływ nie tylko na zdrowie, lecz również na upodobania smakowe dziecka. Jeśli więc chcesz, by Twoje dziecko chętnie sięgało po brokuł, sama w czasie ciąży nie stroń od niego.
  • Masa urodzeniowa: zbyt małe lub nieodpowiednie odżywianie może doprowadzić do problemów ze wzrostem dziecka.
  • Rozwój narządów wewnętrznych: dziewięć miesięcy to czas, w którym Twój organizm pracując pełną parą, ma stworzyć od podstaw najbardziej genialne stworzenie tego świata- drugiego człowieka. To krótki czas, nie powinno więc zabraknąć żadnego składnika nawet najmniejszego. Na przykład niedobór witaminy D i wapnia może zakłócić prawidłowy rozwój kości i zębów, niedobór kwasu foliowego doprowadzić może do wady cewy nerwowej itd.

Jakie są więc główne zasady zdrowego odżywiania się (nie tylko przyszłej mamy)?

  1. Liczy się każdy kęs – gdy coś bierzesz do ust, zastanów się, co dobrego dostarczasz swojemu dziecku i sobie. Raczej nie zjesz wówczas batonika, bo odpowiedź będzie brzmiała „cukier”, a ten składnik można dostarczyć w inny, zdrowszy sposób. Jeśli na etykiecie cukier jest na jednym z pierwszych 3-4 miejsc składu produktu – ten produkt nie jest dla Ciebie.
  2. Kaloria kalorii nierówna – dodatkowe 300 kcal potrzebne do rozwoju Twojego dziecka (o tyle właśnie należy zwiększyć kaloryczność dobową posiłków), nie powinno pochodzić z pączka czy hot doga. Twoje dziecko nie jest pasożytem i nie weźmie sobie od Ciebie tego, co najlepsze, nawet jeśli nie będziesz dbała o swoje odżywianie. Dlatego zdrowa dieta dostarczająca maksimum składników odżywczych jest tak istotna, by dziecko dostawało wszystko to, co najlepsze.
  3. Sięgaj po złożone węglowodany: kasze, brązowy ryż, pełnoziarniste pieczywo, warzywa, owoce, rośliny strączkowe.
  4. Ogranicz słodycze.
  5. Najlepsza żywność pamięta, skąd pochodzi – sięgaj po produkty lokalne i sezonowe. Im krócej podróżuje nasza żywność, tym więcej w niej składników odżywczych. Witaminy są bardzo czułe na czas przechowywania i styczności z powietrzem.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Z wykształcenia technolog żywności, dietetyk i diet coach. Z zamiłowania propagatorka zdrowej kuchni i slow foods. Z połączenia wykształcenia i pasji stworzyła Gabinet Dietetyczny Fit & You gdzie przekazuję swoją wiedzę wraz z pozytywną energią. Prywatnie mama fantastycznego młodego mężczyzny (rocznik 2000).

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. Kinga Kinga

    Po przeczytaniu mam wyrzuty sumienia – ale czasu nie cofnę. Moje dziecko nienawidzi brokuł ;)