Dieta po ciąży i karmieniu piersią

Gdy już masz za sobą okres ciąży i karmienia piersią, zdarza się, że z niepokojem spoglądasz w lustro i na wagę. Niestety tu i tam zostało trochę nadmiarów, a w nawale pracy przy maluszku nie bardzo wiesz jak jeszcze i to ogarnąć.  
Zacznij w takim razie od pierwszego kroku:
1. Sprawdź, jakie jest Twoje BMI i prawidłowa masa ciała (kalkulatory na stronie tutaj). Teraz znasz fakty dotyczące tego, gdzie zaczynasz, dodatkowo warto byś zmierzyła i zapisała swoje obwody pasa oraz bioder. Zapisuj również kolejne wartości, gdy będziesz te czynności powtarzała co 2 tygodnie.
2. Określ swój cel: czy chcesz zrzucić wagę do konkretnej wartości, czy może chcesz nosić konkretny rozmiar ubrań, a może chcesz założyć swoje ulubione spodnie. Ważne byś określając cel, wiedziała dokładnie, gdy nadejdzie moment, gdy go osiągniesz. Zapisz również swój cel.
3. Przez kilka kolejnych dni najlepiej 7 dni tygodnia: spisuj wszystko, co jesz, o jakiej porze, w jakiej ilości. Po tym czasie przyjrzyj się temu obiektywnie, by stwierdzić, jakie błędy popełniasz. Pamiętaj, gdy oszukujesz, nie wpisując ciastka (oj, to było tylko jedno ciacho) czy innej przekąski, oszukujesz tylko siebie. Postaw sobie w takiej sytuacji pytanie, czy aby na pewno chcesz osiągnąć zamierzony cel?
4. Jak powinna wyglądać prawidłowa dieta po ciąży i karmieniu piersią?

  • 5 posiłków dziennie najlepiej co 3 h, ustal sobie realne godziny posiłków i nie podjadaj między nimi, jeśli nie wytrzymujesz, napij się czegoś ciepłego np. owocowej herbaty;
  •  W diecie znaleźć się mają: pełnoziarniste pieczywo, kasze, brązowy ryż, rośliny strączkowe, warzywa, owoce, półtłusty nabiał bez dodatków smakowych, jaja, oliwa z oliwek, chude mięsa i wędliny, ryby, ziarna np. dyni, słonecznika, lnu, orzechy, zioła;
  • Unikaj: gotowych półproduktów i produktów, kolorowych gazowanych napoi, gotowych płatków nawet tych typu fitness, batonów, ciasteczek, cukierków, lodów, gofrów, chipsów, pączków, jogurtów owocowych, pasztetów, tłustych kiełbas, cukru i innych podobnych produktów;
  • Zwracaj uwagę na to, co robisz w trakcie jedzenia, gdy jesz, nie zajmuj się niczym innym.
  • Pij wodę, najlepiej gasi pragnienie, oczyszcza organizm, a przy tym nie dostarcza zbędnych kcal.

5. Ruszaj się! Nie musi to być od razu zorganizowana forma aktywności w klubie, wystarczy wyjść codziennie na spacer, 30 minut szybkiego marszu dziennie to doskonała forma ruchu.
6. Sprawdzaj swoje postępy co dwa tygodnie. Nie zrażaj się niepowodzeniami, będą wzloty i upadki, lecz ważne czy po upadku podniesiesz się, by znów wejść na drogę prowadzącą do osiągnięcia celu.


Jak może wyglądać prawidłowy i zdrowy jadłospis młodej mamy?
7.30 Śniadanie: Owsianka z truskawkami i płatkami migdałów gotowana na wodzie
10.30 II Śniadanie: 2 kanapki z pełnoziarnistego chleba z masłem , pomidorem, kwaszonym ogórkiem, sałatą, pastą warzywną (np. z bobu lub ciecierzycy)
13.30 Obiad: Makaron razowy z sosem śródziemnomorskim (cebula, cukinia, pomidor, papryka, oliwki)
16.30 Podwieczorek: Chrupiące warzywa: surowe marchewki, papryka, ogórek świeży
19.30 Kolacja: sałatka grecka z fetą

Mama, która dostarczy taką dawkę węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym ma zagwarantowaną mega dawkę energii, spadek wagi i zmniejszanie obwodów.

Teraz wystarczy zacząć, powodzenia!!!

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Z wykształcenia technolog żywności, dietetyk i diet coach. Z zamiłowania propagatorka zdrowej kuchni i slow foods. Z połączenia wykształcenia i pasji stworzyła Gabinet Dietetyczny Fit & You gdzie przekazuję swoją wiedzę wraz z pozytywną energią. Prywatnie mama fantastycznego młodego mężczyzny (rocznik 2000).

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. MariAnah MariAnah

    Ja po ciąży mam problem z tłuszczykiem na brzuchu. Jestem leniem i nie chce mi się ćwiczyć… a pięć posiłków i to o stałych porach to podstawa szczupłej sylwetki.

    • Malwi_na Malwi_na

      Ja miałam ten sam problem, ale zainwestowałam w tzw. pas poporodowy firmy memo i już widzę pierwsze efekty :) Oczywiście tylko jako dodatek do zdrowej diety i nie przejadania się.

  2. alicyjka alicyjka

    Dla mnie najlepszym lekarstwem były cwiczenia, znalazłam w internecie video 30 day shred – 3 stopniowe zajęcia prowadzone przez Jullian Michaels. Trening to niecałe 30 min dziennie a efekty widać juz po kilku zajęciach. Dieta- owszem, ważna rzecz ale bez ruchu trudno jest wrócic do przedporodowej sylwetki- szczególnie jeśli chodzi o mięśnie brzucha

  3. anusia12346 anusia12346

    ja od odziś postanawiam godzinka dziennie na rowerze no i nie jem słodyczy i jem do godziny 18:) po pierwszej ciązy pomogło;)