Dieta płodności – co jeść, by poprawić płodność?

Choć wyrażenie dieta płodności może być dla niektórych abstrakcyjnym wymysłem, to nie da się ukryć, że niektóre składniki zawarte w spożywanym przez nas pożywieniu biorą udział w procesach biologicznych, które w mniejszym lub większym stopniu są związane z rozmnażaniem. Przyjrzyjmy się więc nieco bliżej produktom, które wprowadzone do diety mogą pozytywnie wpłynąć na możliwości rozrodcze ludzkiego organizmu.

Co i dlaczego powinna zawierać dieta wspomagająca płodność?

Wspomaganie płodności organizmu poprzez dietę powinno polegać na dostarczaniu w niej tych substancji, które odgrywają rolę w procesach biologicznych dotyczących rozrodu. Wśród nich można wymienić witaminy, a konkretnie witaminę A, C, D, E oraz witaminy z grupy B: B4 – cholinę, B6 – pirydoksynę, B9 – kwas foliowy i B12- kwas foliowy. Ich pozytywny wpływ na płodność odbywa się poprzez: wspieranie produkcji progesteronu – tzw. „hormonu ciąży”, ochronę komórek (także płciowych) przed działaniem wolnych rodników, poprawę konsystencji śluzu szyjkowego oraz wspomaganie prawidłowej owulacji i produkcji nasienia, a także procesu implantacji zarodka w macicy.

dieta płodności

Kolejnym ważnym elementem diety płodności powinny być mikroelementy. Spośród nich największe znaczenie u kobiet ma żelazo, zapewniające właściwe funkcjonowanie komórki jajowej i zarodka oraz jod warunkujący działanie gospodarki hormonalnej tarczycy, natomiast u mężczyzn są to cynk i selen warunkujące prawidłowe procesy wytwarzania i dojrzewania zdrowych i gotowych do zapłodnienia plemników.

Dobry wpływ na płodność mogą mieć również kwasy tłuszczowe omega 3, które wspomagają prawidłową pracę układu hormonalnego odgrywającego niemałą rolę w procesach reprodukcyjnych, oraz pomagają zredukować często towarzyszący problemom z zajściem w ciążę stres, który ma na to negatywny wpływ.

Jakie produkty warto włączyć do swojej diety?

Dieta płodności powinna obfitować w produkty zawierające wyżej wymienione witaminy i minerały, oczywiście w rozsądnych ilościach. Pamiętajmy, że co za dużo to niezdrowo i że takie działanie może spowodować odwrotny do zamierzonego efekt.Przedstawimy tutaj kilka produktów, które warto dodać do swojego jadłospisu w celu dostarczenia niezbędnych w procesach reprodukcyjnych substancji, jednak jeśli upodobania kulinarne czytelnika są nieco inne, można je oczywiście zastąpić innymi składnikami będącymi źródłem wymienionych wcześniej przez nas substancji.

Oprócz dobrego zrównoważenia diety pod względem składników odżywczych i energetycznym warto zadbać o to, by znalazły się w niej ryby, szczególnie te tłuste. Są one doskonałym źródłem kwasów omega 3, witaminy D oraz białka i wapnia. Ich uzupełnienie mogą stanowić owoce morza, które z kolei zawierają sporo selenu, witaminy B12 oraz koenzymu Q10.

W diecie płodności nie powinno zabraknąć również warzyw i owoców. Warto sięgnąć po paprykę, szpinak, jarmuż i soczewicę, będącymi źródłem białka, żelaza, kwasu foliowego, witaminy C, E i witamin z grupy B, a także kwasów omega 3. Z owoców zaś najlepsze będą te jagodowe: jagody, jeżyny, maliny, a także porzeczki, truskawki i poziomki, zawierające mnóstwo antyoksydantów m.in. witaminy C i E.

Panowie powinni wprowadzić do swojej diety dodatkowo więcej produktów bogatych w witaminę C np. czerwoną paprykę, cytrusy, brokuły, szparagi, porzeczki czy owoce jagodowe. W niezbędne do prawidłowej produkcji plemników selen i cynk bogate są natomiast jaja, łosoś, kasza gryczana, kakao, pestki dyni, wątróbki zwierzęce, biała fasola i migdały.

Brak efektów i co teraz?

Należy zrozumieć fakt, że dieta wspomagająca płodność nie jest cudownym rozwiązaniem tego delikatnego problemu, dlatego w przypadku braku rezultatów warto zacząć poszukiwać przyczyny tego stanu. Do częstych przyczyn zaburzeń płodności należą m.in. zaburzenia hormonalne, wady anatomiczne, zaburzenia psychiczne, a niekiedy także zażywane leki czy nieprawidłowy styl życia. W przypadku problemów z płodnością warto przełamać opory i zdecydować się na ich diagnostykę, ponieważ wiele z nich za pomocą odpowiedniej terapii da się zniwelować, co może dać szansę parom pragnącym doczekać się potomstwa na spełnienie ich marzenia.

Sama dieta, być może nie rozwiąże w pełni kłopotów z płodnością, ale spożywanie pewnych określonych produktów może przyczynić się do jej poprawy. Jeżeli jednak stosowana dieta przez dłuższy czas nie przynosi pożądanych efektów, być może problem jest poważniejszy i potrzebuje odpowiedniej diagnostyki. Warto się jej podjąć, gdyż w dzisiejszych czasach medycyna z większością z nich jest sobie w stanie poradzić, dzięki czemu wiele par borykających się z problemami reprodukcyjnymi ma szansę doczekać się upragnionego potomka.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Nina, studentka ostatniego roku kierunku lekarskiego, szczególnie zainteresowana tematyką onkologii, badań obrazowych oraz radiologii pediatrycznej. Pisaniem artykułów o tematyce medycznej zajmuję się, aby poszerzać wiedzę i świadomość pacjentów dotyczącą chorób, z którymi mogą się kiedyś zmierzyć lub też właśnie z nimi walczą, ponieważ wierzę, że największe efekty przynosi terapia oparta na partnerstwie. Wyedukowany pacjent lepiej potrafi dbać o swoje zdrowie oraz często dzięki odpowiedniej wiedzy zgłasza się do lekarza już na wczesnym etapie choroby.Wtedy też lepiej rozumie on samą istotę choroby, a dzięki wzajemnej współpracy lekarz i pacjent wspólnie mogą opracować najlepszy plan działania, gdyż właśnie taka relacja przynosi zwykle najlepsze efekty.

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.