Dieta matki karmiącej – jak podejść do tematu rozsądnie?

Dieta matki karmiącej powinna być zdrowa i zróżnicowana. Wszyscy się co do tego zgadzają. Problem pojawia się, gdy próbujemy rozstrzygnąć szczegóły – czy młoda mama karmiąca piersią może nie jeść mięsa, jak sobie radzić, gdy jest wegetarianką, co w sytuacji, gdy z powodu nietolerancji jest na diecie bezmlecznej? Jakich produktów absolutnie nie powinna spożywać, a które może jeść? Czy młoda mam może jeść czekoladę i fast foody?

Poniżej dieta matki karmiącej w rozsądnym ujęciu. Odrzucamy stereotypy i mówimy, co robić, by jeść smacznie, zdrowo i na wszelki wypadek nie męczyć się niepotrzebnymi ubogimi jadłospisami oraz o czym pamiętać, gdy koniecznością staje się dieta eliminacyjna.

Dieta matki karmiącej – jestem ciągle głodna

Młode mamy narzekają, że są „głodne jak wilk”, trudno im się najeść. Często właśnie w ten sposób reagują kobiece organizmy na nowe wyzwanie, jakie przed nimi stawia płaczące niemowlę.

dieta matki karmiącej

Prawda jest jednak taka, że karmienie piersią nie wymusza dostarczania wielu dodatkowych kalorii. Wystarczy około 400-500 kalorii więcej.  To niewiele, warto jednak, by te kalorie były w najlepszym wydaniu – warto sięgnąć po kromkę pełnoziarnistego chleba, średnie jabłko czy banana.

Czy zatem należy odmawiać sobie jedzenia i czuć uporczywe burczenie w brzuchu? Absolutnie nie. To nie jest dobry pomysł. Słuchaj swojej intuicji i absolutnie nie odchudzaj się teraz, kiedy Twoje maleństwo Cię tak mocno potrzebuje.

Warto sięgać po produkty najwyższej jakości, które będą stymulowały wydzielanie pokarmu:

  • chude mięso,
  • jaja,
  • nabiał,
  • fasolę,
  • soczewicę,
  • owoce,
  • warzywa.

Pij więcej

Podczas karmienia piersią Twój organizm potrzebuje więcej płynów, dlatego pij małymi łykami przez cały dzień, by nie dopuścić do odwodnienia.

Zwróć uwagę na zabarwienie moczu – jeśli jest mocno żółte, to znak, że dostarczasz za mało wody i napojów. Postaraj się pić częściej.

Czy musisz stosować idealną dietę?

Wiele kobiet nie chce karmić piersią lub szybko kończy swoją przygodę z laktacją z powodu restrykcyjnych zasad, jakie sobie same narzucają. Prawda jest jednak taka, że karmienie piersią nie wymusza na nas wielu zmian.

Oczywiście zdrowe, zbilansowane menu jest wskazane, ale drobne „grzeszki kulinarne” nie powinny nam zaprzątać głowy, zwłaszcza, że, według wszystkich badań, jakość diety mamy nie ma wpływu na jakość produkowanego mleka – wszelkie substancje odżywcze i witaminy w pierwszej kolejności dostarczane są dziecku, dlatego jeśli dochodzi do jakiś niedoborów w trakcie stosowania źle skomponowanego jadłospisu…to u kobiety.

dieta matki karmiącej

Poza tym warto o tym wiedzieć, że natura jest bardzo wyrozumiała, a mleko mamy zostało tak zaprojektowane, by chronić dziecko i dostarczać mu cennych składników nawet w okresach głodu i niedostatków.

Według Katherine A. Dettwyler, Ph.D., badacza i antropologa, kobiety w wielu zakątkach świata żywią się tylko ryżem/sorgo i okazjonalnie warzywami oraz mięsem, a są w stanie zdrowo wykarmić swoje dzieci. Można zakładać nawet, że mama karmiąca będzie jeść same fast foody – jej dziecko będzie rosło, ale ona…no cóż, na pewno dobrze na nią to nie wpłynie.

Dieta matki karmiącej – czego unikać? O tym na następnej stronie.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Skonsultuj się z lekarzem.

Kobieta, żona, matka. Po krótkim zastanowieniu - właśnie w takiej kolejności. Nie lubi przesady oraz forsowania tylko jednego trendu w wychowaniu.

Komentarze

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. Marta Marta

    Karmiac jadłam właściwie normalnie, tak jak zawsze, starałam się włączyć więcej warzyw…nic poza tym, nic nam nie było, zadnych alergii problemow

  2. Jolka Jolka

    Ja wykluczyłam alkohol i kawa do minimum, reszta ok, w szpitalu jadłam cytrusy – położne patrzyły krzywo, ale w sumie nic dzieciom (mam dwójkę) nie było